To pytanie zadają sobie nie tylko producenci żywności, ale również wytwórcy opakowań. Dziś poprawna pod względem prawnym i graficznym etykieta nie gwarantuje osiągnięcia powodzenia w sprzedaży.
Podobne artykuły
Jasny komunikat na opakowaniu...Jak AI zmienia sposób w jaki pieczemy i sprzedajemy słodkościNegatywne opinie w internecie - co robić?Nasycenie rynku powoduje ciągłą gonitwę firm konkurencyjnych, a odbiorcy...?
… wybierają najczęściej produkt o atrakcyjnej cenie.
Gdy cena produktu jest zbliżona…
… decyduje aspekt wizualny!
Różnorodność artykułów spożywczych, jakie oferują rynek oraz sami producenci, wymusza na producentach ciągłe poszukiwanie innowacyjnych i oryginalnych rozwiązań. Zmieniające się normy unijne i rozporządzenia dotyczące oznakowania opakowań nakładają na przedsiębiorców obowiązek umieszczenia na etykietach większej ilości informacji, które powinny być bardziej precyzyjne, czytelne i zrozumiałe dla konsumenta.
Zmiany dotyczą głównie informowania konsumentów o zawartości alergenów, wartości kalorycznej, dokładnym składzie, kraju pochodzenia produktu, a także wielkości czcionki. Pozostałe informacje stają się polem do popisu kreatywnych specjalistów w zakresie marketingu, agencji reklamowych i projektantów opakowań.
Rozwiązania skrojone na miarę
Obserwując ten trend, proponujemy kilka rozwiązań i zastosowań, które pomogą producentom nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale również zachować trwałość etykiety i jej funkcjonalność. Poniższe przykłady powstały w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów, trendy na rynku i możliwości, jakie dają obecnie dostawcy materiałów samoprzylepnych:
• Etykiety na opakowania foliowe – stosowane najczęściej na pieczywo i produkty pakowane: chleby, bułki, kruche ciasteczka. Etykiety z foli lub papieru wykonane są z materiałów odpornych na uszkodzenia mechaniczne i atmosferyczne, co pozwala na zachowanie ich w idealnym, niezmiennym wyglądzie.
• Etykiety częściowo zadrukowane – przeznaczone do ponownego dodruku informacji zmiennych: daty, ceny, terminu produkcji, terminu ważności, składu. Etykiety tego typu są znacznym ułatwieniem dla cukierni i piekarni produkujących krótkie serie. Po stronie klienta pozostaje jedynie dodrukowanie powyższych specyfikacji.
• Owijki na pieczywo – technologia druku offsetowego pozwala na wydrukowanie etykiety okalającej produkt taki jak chleb w dowolnym kształcie, kolorze i wielkości.
• Etykiety czyste przeznaczone do późniejszego zadruku – białe etykiety produkowane z papieru lub folii, wycinane są w dowolnym kształcie, formacie i nakładzie. Klient otrzymuje etykiety na roli, przeznaczone do późniejszego zadrukowania w drukarce termicznej lub termotransferowej.
• Etykiety promocyjne – wykorzystywane do akcji marketingowych lub do opakowań o zwiększonej pojemności. Zawierają informacje dotyczące promocji i ofert specjalnych. Przykładowe teksty na takiej etykiecie: „Kup 2 w cenie 1”, „Promocja –30% taniej”, „Produkt o niskiej zawartości glutenu”, „Produkt Light”. Ten typ etykiet skutecznie wspiera i zwiększa poziom sprzedaży. Użycie intensywnych kolorów i chwytliwych haseł znacząco podnosi efektywność przekazu marketingowego.
Technologia pozwala zaprojektować i wykonać etykiety, uwzględniając takie rozwiązania jak częściowe osłabienie kleju, który nie pozostawia śladu na opakowaniu, czy wydruk w dowolnym kolorze, wzorze i kształcie. Umożliwia również zastosowanie rozwiązania zabezpieczającego towar przed otwarciem lub kradzieżą gratisów przyklejonych do produktów, a także fluoroscencyjnych kolorów i cold stamplingu (złocenia) przykuwających uwagę.
Umiejętny dobór trzech parametrów kleju, materiału i zabezpieczeń wierzchnich (laminatów i lakierów UV) pozwala stworzyć etykietę, która może być odporna na światło UV, tłuszcz, wodę, wysoką lub skrajnie niską temperaturę. Nowością są również materiały bezklejowe atestowane pod względem bezpośredniego kontaktu z żywnością.