Od kilku lat dynamicznie zwiększa się udział dyskontów w handlu detalicznym. Eksperci przewidują jednak, że w najbliższych latach najszybciej rosła będzie sieć sklepów o małej powierzchni. Firmy będą też dostosować strategię sprzedaży do rosnącego segmentu e-handlu – informuje newseria.pl
Podobne artykuły
Zestresowani konsumenci szukają żywności poprawiającej nastrójWWW, platforma sklepowa czy szybka aplikacja? Sposób na sprzedaż onlineZwiększ swoje możliwości, otwierając sprzedaż online!Na początku lat 90. rozwijał się handel indywidualny, który z czasem zaczął maleć na rzecz handlu wielkopowierzchniowego. W 2005 r. liczba hipermarketów w Polsce przekroczyła 370 (udział w powierzchni sprzedażowej wyniósł ponad 9 proc.). W latach 2004-2012 liczba supermarketów wzrosła do 4,4 tys. Od 2010 r. obserwowana była ekspansja dyskontów – ich udział w sprzedaży w 2013 r. wzrósł do 22%. Obecnie jednak rozwijają się sieci małopowierzchniowe, czyli usieciowione sklepy o powierzchni do 400 mkw., np. Freshmarket, Żabka czy Odido. Według ekspertów Banku BGŻ, w kolejnej fazie rozwoju handlu możemy się spodziewać wzrostu sprzedaży przez internet.
Jak dostosować się do zmieniającego się rynku
Jak wynika z raportu Banku BGŻ "Skuteczne strategie w przemyśle spożywczym, firmy, które w ciągu ostatnich lat osiągnęły największy zysk, współpracowały z handlem nowoczesnym. Istotne jest zwiększenie kanałów dystrybucji – oprócz eksportu małe przedsiębiorstwa powinny skupić się na handlu nowoczesnym. – Należy też umiejętnie zarządzać ofertą produktową, starać się, żeby towary wyższej jakości generowały wyższą marżę. Ważne także, by umieć różnicować jakościowo swoje produkty. Najczęściej wygrywały te firmy, które odchodziły od produktów masowych i umiały kreować markę swojego produktu, podnosić jego jakość, za tym szła wyższa cena i marża – tłumaczy Dariusz Winek, główny ekonomista Banku BGŻ.
Nie bagatelizuj e-handlu
Według eksperta Banku BGŻ nie należy bagatelizować sprzedaży przez Internet i dostosować strategię sprzedażową firm właśnie do tego segmentu rynku. Wartość e-handlu wynosi blisko 1 mld zł przy łącznej wartości handlu detalicznego artykułów spożywczych 234 mld zł (dane PMR). Choć obecnie wciąż niewielu Polaków kupuje żywność wirtualnie (8%), to w ciągu 10 lat w ten sposób zakupy będzie robić 25% społeczeństwa.
źródło: Agencja Informacyjna Newseria