Z roku na rok spada spożycie pieczywa. To obniżenie ma charakter długofalowy i przyczynia się do zaostrzenia konkurencji między podmiotami w branży piekarskiej. W najbliższej przyszłości ważnym czynnikiem przewagi będzie zdolność piekarni do innowacyjności i kreatywności w zaspokajaniu potrzeb konsumentów.
Podobne artykuły
Nowość na półce - ryżowe słodkościPieczywo biesiadneProbiotyczne ciastka i desery – nowy wymiar zdrowych słodkościNa rynku dóbr konsumpcyjnych za najsilniej oddziałujące na zachowanie nabywcze odbiorców i w efekcie na wielkość sprzedaży uważa się innowacyjność produktową i marketingową. Dlatego też celem dla piekarni powinno być rozpoznawanie potrzeb klientów, a po ich dokładnym zbadaniu – opracowanie i wprowadzenie na rynek nowych lub zmodyfikowanych produktów, które nie tylko sprostają ich oczekiwaniom, ale będą stanowiły dla nich wartość.
Innowacje produktowe – to pojęcie, które oznacza wprowadzenie na rynek przez dane przedsiębiorstwo nowego produktu/usługi lub znaczne ulepszenie oferowanych do tej pory produktów. Ulepszenie może dotyczyć charakterystyk technicznych, komponentów, materiałów. Innowacje marketingowe – to pojęcie, które oznacza rozpoczęcie stosowania nowej metody marketingowej powodującej znaczące zmiany w wyglądzie produktu, jego opakowaniu, pozycjonowaniu na rynku, promocji, polityce cenowej lub modelu biznesowym, wynikającej z nowej strategii marketingowej firmy. |
Kreowanie wartości
Przedsiębiorstwa każdej branży muszą nauczyć się trafnie diagnozować, co dla ich klienta stanowi wartość. Swoje działania powinny rozpocząć od rozpoznania celów i motywacji, które wpływają na decyzje zakupowe ich konsumentów. Trudności, wyzwania i możliwości klienta muszą stanowić podstawę do poszukiwania i kreowania przez przedsiębiorstwo innowacji.
O tym, czy dany produkt jest innowacyjny i prezentuje dla klienta wartość, decydują trzy czynniki:
• oferowane produkty muszą dostarczać klientowi rzeczywistych, istotnych korzyści, które klienci będą postrzegali jako unikalne;
• oferowane produkty muszą być wprowadzone na rynek w czasie, w jakim oczekują tego klienci;
• wartości unikalne dla klientów muszą być dla nich dostępne, co przejawia się w akceptowanych kosztach, które klienci chcą i mogą ponieść w momencie zakupu innowacyjnego produktu.
Coraz częściej podkreśla się, że celem podstawowym przedsiębiorstwa jest tworzenie wartości dla klienta, i to wartości wyższej, niż robi to konkurencja, a działalność każdej współczesnej organizacji powinna zmierzać właśnie w tym kierunku.
Co stanowi wartość dla klienta
Określenie, co stanowi wartość dla klienta, ma fundamentalne znaczenie w procesie tworzenia innowacyjnego produktu. Dlatego najważniejszym pytaniem, na jakie powinno odpowiedzieć sobie każda piekarnia, jest: jakie cechy wpływają na decyzję o wyborze pieczywa? Dopiero odpowiedź sprawi, że argumenty i narzędzia wykorzystywane w komunikacji marketingowej będą bardziej efektywne.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Borowską i Kowrygo, za cechy bardzo ważne, które wpływają na decyzję o wyborze danego pieczywa, uznano: świeżość, smakowitość oraz rodzaj pieczywa. Jako cechy ważne określono: estetykę ogólną, dobry wpływ na zdrowie, fakt, czy dane pieczywo jest krojone, czy zawiera dodatek ziaren, czy nie zawiera polepszaczy, jaką ma cenę, czy odpowiada zwyczajom żywieniowym, jaką ma wartość odżywczą i opakowanie. Za cechy mniej ważne uznano: wartość kaloryczną, wielkość jednostkową oraz kształt pieczywa. Cechy nieważne to natomiast: reklama i promocja, fakt, że dane pieczywo jest nowością rynkową, a także aktualna moda panująca na rynku piekarskim. Co ciekawe, wyniki innych badań potwierdzają decydujące znaczenie świeżości i smakowitości pieczywa jako najważniejszych cech podczas dokonywania wyborów zakupowych.
Prezentując znaczenie poszczególnych cech pieczywa ważnych dla badanych podczas jego wyboru, można zauważyć, że – obok świeżości i smakowitości oraz rodzaju pieczywa – takie czynniki, jak dobry wpływ na zdrowie oraz pokrojenie pieczywa, to coraz bardziej pożądane przez respondentów kierunki innowacyjności. Można zatem wyciągnąć wniosek, że dla osób ankietowanych ważne są aspekty: zdrowotny i wygody.
Hierarchia ważności wszystkich wymienionych cech potwierdza opinie teoretyków i praktyków na temat trendów w zachowaniach konsumentów na rynku żywności. Konsumenci (zwłaszcza kobiety) coraz większą wagę przywiązują do dbałości o zdrowie, wyglądu i kondycji fizycznej, dla tych bardziej zamożnych ważna jest także wygoda (stąd tak duży wskaźnik dotyczący pieczywa krojonego).
Przedstawiona hierarchia ważności cech, które wpływają na decyzję o zakupie, stanowi cenną podpowiedź dla producentów pieczywa i może wyznaczać kierunek nowym strategiom produktowym. Przypisanie dużego znaczenia cechom takim jak: brak polepszaczy, korzystny wpływ na zdrowie czy dodatek ziaren może świadczyć o rosnących wymaganiach konsumentów w zakresie korzystnego wpływu żywności na zdrowie oraz świadomości znaczenia pieczywa w prawidłowym żywieniu.
Jaki jest współczesny klient?
Kreowanie innowacji produktowej wymaga zrozumienia nie tylko tego, co stanowi wartość dla klienta, ale również tego, z jakim klientem mamy obecnie do czynienia. A jest to klient coraz bardziej krytyczny, wrażliwy i wymagający.
Krytycyzm ze strony konsumentów przejawia się w ich codziennym zachowaniu. Kupujący coraz mniej wierzą reklamom, co potwierdzają przytoczone wcześniej wyniki badań, w których reklama i promocja produktu zostały uznane za nieważne i praktycznie bez wpływu na decyzję o wyborze danego pieczywa. Dziś klienci stawiają więcej pytań, dopytując o zalety i wady produktu, są w większym stopniu nastawieni na własne korzyści, są też bardziej wymagający i sceptyczni niż kiedyś, a także w większym stopniu zwracają uwagę na aspekt zdrowotny i ekologiczny. Zauważalna jest tendencja, że klienci są bardziej uwrażliwieni na aspekty ekologiczne związane z produkcją. Zwracają większą uwagę na zdrowie oraz na zużycie energii i surowców. Stosunkowo często skupiają też uwagę na cenie.
Podsumowanie
Niewątpliwie obecnie mamy do czynienia z klientem bardziej świadomym, który wie, że ma możliwość wyboru. Wynika to z faktu, że funkcjonujemy na tzw. rynku nabywcy, który charakteryzuje się nadmiarem porównywalnych ofert. Jest to rynek, w którym tak naprawdę rządzi klient, a warunkiem przetrwania przedsiębiorstwa staje się zaspokojenie potrzeb klienta i zrozumienie, co stanowi dla niego największą wartość. Gdy przedsiębiorca już to odkryje, stara się wykreować produkt, który będzie odpowiedzią na potrzeby klienta – o takim właśnie produkcie mówi się, że jest innowacyjny.
Już od lat mamy do czynienia z ewolucją innowacyjności: od oparcia jej na nowej technologii, przez nowe produkty, do ukierunkowania na wartości dla klientów. Coraz częściej podkreśla się, że innowacje muszą być procesem tworzenia nowej wartości dla klienta. Za innowację należy uznać to, czego potrzebują konsumenci i za co są skłonni zapłacić. Zatem, jak wynika z badań, nowy, innowacyjny produkt branży piekarskiej powinien być przede wszystkim świeży, smakowity, zdrowy i wygodny w konsumpcji.
dr inż. Joanna Tokar, trener, coach, autor książki Samodoskonalenie menedżerów – rozwój kompetencji przywódczych
Piśmiennictwo dostępne u autorki.