Kiedyś nie do pomyślenia, dziś już chyba nikogo nie dziwi. Coraz więcej piekarni decyduje się sprzedawać pieczywo przez Internet. Przykładem może być Piekarnia Tradycyjna Gminnej Spółdzielni Ozorków. Starczy kilka kliknięć myszką, by jej wyroby w niedługim czasie pojawiły się na stołach zabieganych konsumentów...
Podobne artykuły
WWW, platforma sklepowa czy szybka aplikacja? Sposób na sprzedaż onlineZwiększ swoje możliwości, otwierając sprzedaż online!Bochenek z przesłaniem pod same drzwiArtykuł pochodzi z drukowanego numeru Mistrza Branży listopad-grudzień 2013.
Choć sprzedaż przez Internet w Piekarni Tradycyjnej zaczęła się dopiero przed dwoma laty, firma w Ozorkowie działa już od ponad 30 lat. Przez ten czas zdążyła się dorobić wielu branżowych nagród, z których należałoby wymienić przede wszystkim tytuł Polski Producent Żywności 2006 za chleb gryczany. Chleb ten jest ponadto wpisany na listę produktów tradycyjnych, podobnie jak chleb kozacki, który znalazł się na niej całkiem niedawno i który - z okazji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia - można kupić w wyjątkowej ofercie.
Piekarnia produkuje różne rodzaje pieczywa: pszenne, mieszane (pszenno-żytnie), razowe, półsłodkie oraz firmowe, do których zaliczyć można chleb rustykalny czy chleb 7 ziaren. Zakład posiada również szeroką gamę wyrobów cukierniczych, jak pączki, ciasta, ciastka oraz herbatniki. Produkcja odbywa się tutaj w systemie dwuzmianowym. Podstawowe pieczywo pieczone jest w dwóch węglowych piecach ceramicznych RRK, pieczywo drobne w olejowym piecu obrotowym, natomiast wyroby ciastkarskie w piecu elektrycznym. - Zachowujemy większość tradycyjnego procesu produkcji i nadal stosujemy tzw. sztywny zakwas prowadzony pod nadzorem ciastowych, a formowanie kęsów odbywa się ręcznie przez piekarzy - mówi Dariusz Szpakowski, prezes zarządu GS Ozorków.
W poszukiwaniu rynku… w cyberprzestrzeni
Wedle jego słów, Ozorków słynie z zabójczej konkurencji w branży piekarniczej. - Właśnie to spowodowało, że zdecydowaliśmy się szukać kanałów sprzedaży innych niż nasza większa rozmiarowo konkurencja - wyjaśnia. Sprzedaż za pośrednictwem Internetu ruszyła w 2011 r., od wystawienia wyrobów na aukcje Allegro. Szpakowski tłumaczy, że chciał w ten sposób rozreklamować sztandarowe produkty i poznać opinie klientów z różnych stron Polski. Obecnie produkty Piekarni Tradycyjnej można zamówić również na stronie www.allepiekarnia.istore.pl.
Sprawna sprzedaż pieczywa
Platforma iStore jest składnikiem grupy Allegro i gwarantuje dostęp do bardzo sprawnej obsługi przez firmy kurierskie. - Jeśli do południa przyjmiemy zamówienie od klienta, zamawiamy kuriera, w nocy pieczemy chleb, który to kurier odbiera następnego dnia rano i w ciągu 24 godzin dostarcza pod wskazany adres - zachwala prezes. Zakup pieczywa w sklepie iStore wymaga posiadania loginu i hasła na Allegro, natomiast zakup na samym Allegro (www.allegro.pl/skle/5100507_allepiekarnia) jest możliwy nawet bez rejestracji tamże. Niemniej jednak wygodniej jest mieć konto, ponieważ ułatwia to płatności przy pomocy serwisu PayU.
Internetowy asortyment Piekarni Tradycyjnej jest ograniczony do trwałych gatunków pieczywa. - Przy tradycyjnej produkcji, jaką prowadzimy, wszystkie rodzaje naszych chlebów nadają się do sprzedaży w Internecie - mówi Szpakowski. Z oczywistych względów wykluczona jest sprzedaż bułek. Istnieje jednak w niedalekiej przyszłości szansa, będzie można zamówić przez Internet najnowszy hit Piekarni, czyli bułkę szpinakową, która pozytywnie przeszła badania organoleptyczne.
Allegro dla detalistów, Allepiekarnia dla hurtowników
Mimo że sklep pod marką Allepiekarnia działa od września tego roku, odnotowano w nim dopiero kilka transakcji, a obok pozytywne opinie: „szybka przesyłka, solidnie zapakowana, towar zgodny z opisem, pełen profesjonalizm”. Prezes GS Ozorków zapewnia, że pracuje nad jakością zdjęć i informacji o produktach, które są podstawą efektywnej sprzedaży w Internecie. - Prowadzimy także rozmowy z agencją zajmującą się promowaniem firm i produktów w wyszukiwarce Google przy pomocy usługi Adwords i innych. Zakładamy, że aukcje Allegro będą dedykowane dla klienta końcowego, natomiast sklep internetowy chcielibyśmy ukierunkować na współpracę ze sklepami ze zdrową żywnością, hotelami czy gastronomią
- wyjaśnia.
Wziąwszy pod uwagę, że Allepiekarnia aktywnie promuje się także na portalu Facebook, możemy dojść do dwóch wniosków. Po pierwsze: rynek piekarniczy stał się w pełni nowoczesny. Po drugie: ruch w internetowej Piekarni Tradycyjnej niedługo powinien się wyraźnie wzmóc. W końcu idą święta!
Jacek Baliński
Liczymy na klientów szukających w Internecie ciekawych produktów o wiarygodnym pochodzeniu. Tu mariaż tradycji Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Ozorkowie z jej młodszą siostrą Allepiekarnią powinien przynieść korzyści dla nas i naszych klientów – mówi Dariusz Szpakowski, prezes GS „Samopomoc Chłopska” Ozorków (na zdjęciu)