Niebywałe, jak szybko może zmienić się porządek świata. Niewidoczny, a jednak bardzo groźny wróg – koronawirus czeka w natarciu. Destabilizuje całą gospodarkę i potęguje niepokój. Branża piekarnicza ma szansę przetrwać, gdyż naszą misją jest karmienie ludzi, musimy jednak dobrze przygotować się na nowy układ sił na rynku.
Podobne artykuły
7 błędów (grzechów głównych), czyli czego unikać przed świętamiFood cost liczy się bardzo!Niezbędne wsparcie w trakcie przedświątecznej gorączkiNie zamierzam bawić się w proroka, ale racjonalnie podejść do zagadnienia, z którym przyjdzie nam się zmierzyć w kolejnych miesiącach, a może nawet latach. To nie czas, by siedzieć z założonymi rękami, zaklinać rzeczywistość czy opierać strategię działania na pobożnych życzeniach, trzeba przygotować się do walki o firmę, pracowników i konsumenta.
Należy skoncentrować się szczególnie na trzech aspektach, które pozwolą nam konkurować na rynku, utrzymać płynność finansową i zaskarbić sobie sympatię zagubionego klienta.
Pierwszy kluczowy obszar to zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa w zakresie ochrony przed zachorowaniem na koronowirusa. Wdrożenie nadzwyczajnych zasad higieny, które powinny stać się kluczowym nawykiem każdej firmy. Kolejny obszar to aspekt ekonomiczny, czyli minimalizowanie kosztów i marnotrawstwa w całym łańcuchu wypieku chleba: od zakupu surowców po dostawę do ostatecznego klienta. I ostatni, ale równie ważny to sprzedaż rozumiana jako wnikliwa stała obserwacja zachowań konsumentów, których zwyczaje żywieniowe zmienią się radykalnie w miarę rozwijającej się sytuacji na rynku pracy.
Jak przygotować się do walki o przetrwanie?
- przygotować mentalnie zespół do czekającej fali nieprzewidywalnych zmian w organizacji,
- dokonać obiektywnej oceny posiadanych zasobów i możliwości ich efektywnego wykorzystania,
- nie poddawać się panice, racjonalnie gospodarować i świadomie zarządzać.
Istotne jest także to, by być dobrym przykładem i inspirującym przewodnikiem dla zespołu, bo w jedności, to we współtworzeniu tkwi cała moc naszej firmy. Trzymam kciuki za waszą i moją firmę. Damy radę!
Zachowaj spokój i zarządzaj z głową
BEZPIECZEŃSTWO
- zapewnij środki myjące, dezynfekujące, maski/przyłbice, rękawiczki, osłony miejsc sprzedaży
i zaznacz bezpieczne odległości przy ustawianiu się do kas
- wydrukuj instrukcje dotyczące zachowania higieny i bezpiecznych norm postępowania
- organizuj regularne spotkania z kadrą kierowniczą w celu przekazania bieżących informacji dotyczących zasad odpowiedzialnego zachowania się w i poza miejscem pracy
EKONOMIA
- renegocjuj umowy najmu lokalu (produkcyjnego, magazynowego lub sprzedażowego), powołując się na wzajemne wsparcie lokalnego biznesu
- opracuj harmonogram wysyłania pracowników na urlopy (w pierwszej kolejności te zaległe)
- renegocjuj wynagrodzenia na transparentnych dla wszystkich warunkach w celu utrzymania kadry pracowników
SPRZEDAŻ
- przebuduj strukturę oferty produktowej na podstawie zachowań zakupowych klientów (redukuj liczbę produktów wysoko przetworzonych na rzecz produktów pierwszej potrzeby i z długim terminem przydatności do spożycia)
- wprowadź usługę dostawy do klienta po określeniu odległości i wartości koszyka zakupowego
- uaktywnij się w mediach społecznościowych, informując klientów o bieżącej działalności piekarni zarówno w zakresie wdrażania zasad bezpieczeństwa, jak i nowych usług czy produktów
dr inż. Alina Śmiłowska, strateg, innowator, humanista
Kontakt tel.: 509 099 513