Jaka jest współczesna businesswoman? Z jakim skutkiem godzi różne role w życiu i biznesie? Jak może uwolnić kreatywność w zarządzaniu firmą poprzez wartości? Na te pytania odpowiedzi szukałyśmy podczas II Spotkania dla Kobiet Branży w Katowicach.
Podobne artykuły
Efektowny powrót Sweettargów w Katowicach - oczami wystawcyOdliczamy już dni do najlepszej imprezy branżowej na ŚląskuZ OSTATNIEJ CHWILI: marcowe Sweettargi 2020 przesunięte. Czekamy na nowy terminDruga edycja Spotkania dla Kobiet Branży to było kolejne wyzwanie zarówno dla inicjatorek, organizatorek, jak i samych uczestniczek. To realizacja zadań, których nadrzędną funkcją jest wzmocnienie poczucia wartości nas samych – aktywnych kobiet biznesu. Niebagatelne zadanie w tym zakresie ma wykład, który prowadzi słuchaczki przez kolejne role życiowe, osadzone zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, na określonych etapach życia. W wywodzie akcentuje się fantastyczne dokonania pań, których wiarygodność potwierdzają badani naukowe, by na końcu zaznaczyć, że każda z nas jest cichą bohaterką na miarę nowego tysiąclecia. Od samego początku założeniem Anny Kani (redaktorki „Mistrza Branży”) i moim było ukonstytuowanie takiej organizacji, którą tworzą i rozwijają w pocie czoła same zainteresowane. Pierwszy rok spotkań warsztatowych przeznaczyliśmy na definiowanie przez same uczestniczki formuły organizacji, wybór tematów dla kolejnych sekwencji spotkań i opracowanie wizerunku, w jaki chcemy pokazać się światu. Nie mniej ważne zadanie to rozpowszechnianie i budowanie rangi kobiecego „Ja” w oczach kobiet z branży, które jeszcze nie są do tej inicjatywy przekonane.
Cel warsztatów
Samopoznanie
Spotkanie warsztatowe rozpoczęłam od przedstawienia wszystkich uczestniczek. Zainspirowana metodą 6 kapeluszy Edwarda de Bono, poprosiłam panie o wybór jednego z nich, który najtrafniej opisuje dominujące cechy charakteru. Na arkuszu papieru przykleiłam sześć różnokolorowych kapeluszy, każdy z kolorów to inne oblicze jednostki: czerwony odpowiada za emocje, biały to obiektywizm, żółty optymizm, niebieski organizacja, czarny wyraża pesymistyczną naturę, a zielony oznacza kreatywność. Zabawa „w jakim kapeluszu Ci do twarzy?” to nie tylko sposób na wzajemne poznanie się, ale również narzędzie umożliwiające w kolejnym etapie warsztatu zbudowanie zespołów złożonych z różnych typów osobowości.
Definiowanie wartości w życiu
Druga część warsztatów została poświęcona definiowaniu wartości naszej organizacji. Pierwszy krok to wybór najważniejszych wartości w naszym życiu, które wynieśliśmy z domu rodzinnego. „Wartości są najważniejszym darem, jaki otrzymałem od rodziców i dziękuję im za to, ponieważ stanowią coś nieskończenie istotniejszego niż wszystkie dobra materialne”, napisał w swojej książce „Droga ważniejsza niż cel” Sławomir Lachowski. Wpajane przez rodziców stały się fundamentem naszej osobowości, rozwijane z różnym natężeniem w młodości pod wpływem różnych osób, z którymi budowaliśmy trwalsze i mocniejsze relacje, ukształtowały nasz kręgosłup moralny. To ważny etap budowania tożsamości organizacji, wskazanie wartości, które determinują nasze zachowania i wybory życiowe.
Praca w zespole
Następny etap definiowania wartości to wskazanie tych, które doceniamy w pracy i którymi kierujemy się w rozwoju kariery zawodowej. Praca to znacząca część naszego życia, jest wyrazem naszego człowieczeństwa, czymś co nas uszlachetnia. Praca określa styl naszego życia, rodzaj kontaktów społecznych i pozycję materialną. Nadaje sens istnieniu i ma wpływ na nasze zadowolenie z życia. Dlatego do tego momentu warsztatu zadania wykonujemy indywidualnie, by podzielić się z uczestniczkami unikalnym pakietem wartości, które są miernikiem naszej indywidualnej oceny świata.
Trzeci krok to praca w zespołach, które miały dokonać wyboru wartości symbolizujących kobiecą inicjatywę. Po prezentacji rezultatów pracy każdego zespołu, na drodze głosowania, wybrałyśmy pięć i opracowałyśmy definicje dla każdego z nich, które mają być pomostem łączącym kobiety w jednoznacznym rozumieniu pojęć i budowaniu platformy komunikacji. Z dumą prezentuję efekty naszej pracy, czyli zbiór wartości charakteryzujących Kobiece „Ja” w centrum uwagi:
• pewność, czyli budowanie wewnętrznego przekonania o własnej wartości,
• rozwój jako wzajemna inspiracja, wymiana doświadczeń i motywacja do nieustannego działania,
• umiejętność obrony własnych opinii, odwaga wypowiadania niepopularnych opinii i rzeczowa argumentacja stanowiska,
• motywacja do bycia Shero, rozumiana jako poszukiwanie wiary w słuszność własnych wartości i przekonań oraz prawa do bycia kobietą nowoczesną i zaufanie, jako możliwość wypowiedzi w neutralnym środowisku, szanującym i tolerującym odmienne poglądy i osobowości.
Liczę na to, że te wartości będą impulsem do dalekosiężnych planów i źródłem energii w konsekwentnym dążeniu do ich realizacji, a co najważniejsze – będą identyfikować naszą tożsamość i wokół nich będziemy koncentrować wszystkie kobiety z branży. Kolejna odsłona Kobiecego „Ja” w Poznaniu. Będzie kreatywnie, twórczo i kolorowo. Zapraszam.
Alina Śmiłowska, strateg, innowator, humanista
Rozpieszczamy Panie |
II Spotkanie dla Kobiet Branży w skrócie
• 13 marca 2016 r., SweetTARGi, Katowice
• Organizatorzy: redakcja „Mistrza Branży”, SweetTARGi
• Prowadząca Spotkanie: Alina Śmiłowska, strateg, innowator i humanista.
• Spotkanie składało się z części otwartej – wykładu pt. „Zwyczajne bohaterki, czyli fakty i mity o roli kobiety w życiu i biznesie” oraz części zamkniętej – 3-godzinnych warsztatów rozwoju osobistego i umiejętności menedżerskich (dla maks. 25 pań).