...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja AK

Kształcenie zawodowe – konieczne są zmiany w systemie

Dyrektorzy i nauczyciele szkół zawodowych oraz pracodawcy biją na alarm – mają coraz większy problem ze znalezieniem pracowników. W związku z zaistniałą sytuacją domagają się podniesienia poziomu kształcenia w zawodówkach i zmian w samym systemie edukacji.

W ostatnich latach pojawiają się poważne luki na rynku pracy, brakuje fachowców w takich zawodach jak: piekarz, kuśnierz, szewc, krawiec, masarz, rzeźnik etc. Jest to związane z wieloletnią marginalizacją kształcenia zawodowego i jego zaniedbaniem, a także z brakiem systemu kształcenia kadry nauczycielskiej szkół zawodowych.

Korpus Fachowców ratunkiem dla szkolnictwa zawodowego?

Śląscy rzemieślnicy rozpoczęli debatę o tym, jakie zmiany należy wprowadzić w kształceniu zawodowym. 30 mają 2016 r. odbyło się posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego (WRDS) w Katowicach, gdzie pojawił się temat kształcenia dualnego, będącego połączeniem teorii z praktyczną nauką zawodu. 24 czerwca, podczas konferencji zorganizowanej w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej z udziałem Anny Zalewskiej, minister edukacji narodowej, oraz Mateusza Morawieckiego, wicepremiera i ministra rozwoju, ogłoszono kierunki zmian dotyczących szkolnictwa zawodowego.

Minister edukacji Anna Zalewska oraz wicepremier Mateusz Morawiecki, źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Podkreślono, że obecny model kształcenia nie spełnia swojej funkcji. Konieczne jest włączenie w ten proces pracodawców (specjaliści z przedsiębiorstw mają stworzyć Korpus Fachowców, będą mieć wpływ m.in. na tworzenie podstaw programowych do nauki zawodu i nowych profesji; pracodawcy wezmą także udział w praktycznym kształceniu uczniów szkół, mają wspierać kadrę nauczycielską, doposażać szkoły i centra kształcenia), a także wprowadzenie dualnego systemu kształcenia, pozwalającego łączyć teorię z praktyką. Szkoły zawodowe powinny uwzględnić potrzeby regionalnych rynków pracy, uczniowie przynajmniej część kształcenia praktycznego powinni odbyć u pracodawcy.

Konieczne są zmiany strukturalne

Zmieni się struktura kształcenia. Resort edukacji proponuje dwustopniowe szkoły branżowe. Po ukończeniu I stopnia i zdaniu egzaminu absolwenci otrzymają dyplomy potwierdzające kwalifikacje zawodowe. Będą mogli podjąć pracę lub kształcić się dalej. Po ukończeniu II stopnia zyskają wykształcenie średnie zawodowe i dyplom technika. Technicy – czyli absolwenci II stopnia szkoły branżowej – będą mogli przystąpić do matury zawodowej, a następnie wybrać studia wyższe w branży, w której uzyskali tytuł technika.

Zakłada się utworzenie przynajmniej jednego dobrze wyposażonego centrum kształcenia praktycznego (CKP) w każdym powiecie. Miałoby ono koordynować kształcenie zawodowe, prowadzić doradztwo zawodowe (które do tej pory było mało skuteczne), organizować i przeprowadzać egzaminy. CKP, prowadząc kształcenie, powinny uwzględniać zapotrzebowanie pracodawców w poszczególnych branżach. Będą także pełnić rolę ośrodków certyfikujących. Na poziomie województw powstanie portal edukacyjno-zawodowy, mający zapewnić dopływ informacji o potrzebach i możliwościach zarówno pracodawców, jak i szkół. MEN proponuje ponadto, by Wojewódzkie Urzędy Pracy wydawały okresowo weryfikowane opinie na temat wprowadzenia i kontynuowania kształcenia w określonych zawodach na podstawie rzetelnych badań rynku pracy.

Ministerstwo Edukacji Narodowej postuluje też utworzenie Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej (FREZ). Finansowanie FREZ miałoby być zapewnione ze środków Spółek Skarbu Państwa, Funduszu Pracy, ze składek zrzeszonych w nim przedsiębiorców. Rolą Funduszu byłoby m.in. doposażanie szkół i CKP, rozbudowa sieci CKP, doszkalanie nauczycieli. Miałby też ponosić koszty praktycznej nauki zawodu u pracodawców i zapewniać dodatki motywacyjne dla nauczycieli kształcenia zawodowego zatrudnionych w szkołach i CKP.

Autor: Ewa Siuda-Szymanowska

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji