...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja MW

Kuszący widok

Czy wiesz, o ile zwiększysz obrót dzięki odpowiedniej dekoracji produktów? Atrakcyjna dekoracja wpływa na decyzję o zakupie
i zwiększa prawdopodobieństwo sprzedaży.

     
 

Artykuł pochodzi z lipcowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

 

Dekoracja to element, który wpływa na sprzedaż w większym stopniu, niż jesteśmy w stanie sobie to wyobrazić. Wbrew pozorom nie jest to kwestia panującego trendu, chwilowej mody ani innych powodów, które przychodzą nam na myśl
w pierwszej kolejności. Dzieje się tak, ponieważ statystycznie większość z nas (szczególnie mężczyzn) to wzrokowcy.

Oznacza to, że możemy wyobrazić sobie piękny zachód słońca, lecz wrażenie zrobi na nas dopiero malowniczy widok, który ukaże się nam „na żywo”. Identyczną sytuację obserwujemy każdego dnia w sklepie, gdy klienci wpatrują się w półki z produktami. Zastanówmy się więc, czy klienci są w stanie ocenić, które ciastko będzie smakowało im najbardziej? Oczywiście, że nie! Najczęściej wybierają to, które wygląda najbardziej apetycznie i smacznie. Faktem jest, że klienci jedzą oczami! Oznacza to, że udekorowany produkt ma większe szanse sprzedaży niż produkt niewyróżniony. Nawet skromne ciastko uwieńczone przysłowiową wisienką na torcie w oczach klienta staje się bardziej kuszące niż najsmaczniejszy tort pozbawiony atrakcyjnego wykończenia. Dlatego nasze produkty powinny wyglądać tak apetycznie, jak tylko to możliwe.

Dekoracyjny haczyk

Dekoracja ma również wymiar handlowy i jest jednym z ważnych bodźców motywacyjnych wykorzystywanych w marketingu. Jej wykonanie kosztuje zarówno pracę cukierników, koszty samych surowców, jak i magazynowanie. Niemniej jednak dekoracja to inwestycja, która szybko zwraca się z nawiązką. Dekoracja kusi klienta i „namawia” do zakupu, dzięki czemu zwiększa się rotacja produktów w sklepie. Wielu sprzedawców nie bierze tego pod uwagę, gdy decyduje się na ekspozycję produktów bez ozdób.

Znaczna część klientów przychodzi do punktu sprzedaży jedynie po produkty piekarskie. Dzieje się tak, ponieważ zaliczamy pieczywo do podstawowych produktów żywieniowych – produktów pierwszej potrzeby. Wszelkiego rodzaju produkty cukiernicze stanowią tylko dodatek, który funkcjonuje jako lek na smakowe zachcianki. Przy prawidłowo funkcjonującym merchandisingu (działalność marketingowa skupiająca się na szeroko pojętym znakowaniu produktów) wszyscy klienci znajdujący się w punkcie sprzedaży są kuszeni zakupem pięknie wykonanych i udekorowanych ciast, ciastek, pączków spoglądających z witryny, kuszących wszystkie zmysły – smaku, węchu oraz wzroku.  

Czy bajeczna dekoracja potrafi sama sprzedać produkt? Co tak bardzo wpływa na decyzję zakupową klienta?

Wizualizacja smaku

Ile razy zadarzyło Ci się przechodzić obok restauracji, czując zapach i aromat serwowanych w niej dań i produktów? Ta kusząca woń natychmiast powoduje, że czujemy przysłowiowe „burczenie” w brzuchu. Mimo to, znakomity zapach nie przekłada się na doznania smakowe. Z drugiej strony, mówi się, że apetyt rośnie w miarę jedzenia i jedynie dzięki kubkom smakowym możemy ocenić czy potrawa, którą spożywamy jest smaczna czy nie. Widząc produkt na sklepowej półce, a szczególnie produkty cukiernicze i lodziarskie, nie jesteśmy w stanie ocenić ani jednego, ani drugiego. Oprócz prowadzenia degustacji (temat został omówiony w MB 5) pozostaje nam jedynie element wizualny, działający na ludzką podświadomość, skupiający uwagę, czyli kolor oraz kształt.

Świeże czy kandyzowane?

Efektywna (i efektowna) dekoracja to taka, która potrafi wywołać uczucie smaku w ustach. Najprostszym sposobem na przygotowanie dekoracji jest wykorzystanie innych, znanych produktów spożywczych. Najpopularniejsze w czasie sezonu letniego są oczywiście świeże owoce, lśniące pod cienką warstwą żelu. Dodatkowym bodźcem wpływającym na zakup jest fakt, że owoce te dostępne są przez krótki okres czasu, a więc klient wie, że przy następnej wizycie może już nie dostać tak przygotowanego produktu.

Innym kierunkiem w dekoracji jest zastosowanie produktów mniej znanych klientowi. Wówczas klient chce poznać nowy produkt oraz jego smak, którego do tej pory nie próbował. Znakomicie nadają się do tego celu wszelkiego rodzaju żele, polewy, farby spożywcze oraz kandyzowane barwione owoce. Oczywiście wśród wszystkich dekoracji najszlachetniejszym surowcem jest marcepan dający szerokie możliwości dekoracyjne.

Na specjalne okazje

Specjalne okazje to momenty, gdy klient w szczególny sposób zwraca uwagę na detale i wymaga od nas perfekcji. Zaliczamy do nich wszelkiego rodzaju uroczystości rodzinne, jak śluby, komunie, urodziny czy rocznice, podczas których serwujemy torty i torciki. Trudno wyobrazić sobie lepsze uwieńczenie uroczystości niż poczęstunek kawałkiem pysznego, bajecznie udekorowanego smakołyku. Możemy być pewni, że każdy klient zadowolony z tortu, który uwieczni ważną uroczystość, przyczyni się do rozreklamowania naszej cukierni. Jeśli jednak zamiast ozdoby stanie się skazą w podniosłym dniu, będą wiedzieli o tym wszyscy potencjalni klienci, którzy szykują się do podobnego zamówienia. Wykorzystajmy to i sprawmy, aby dekoracja stała się naszą wizytówką i aby pracowała na następne zamówienia poza granicami naszego sklepu.

Puść wodze… dekoracji

Jeśli do tej pory traktowaliśmy dekorację jako zło konieczne, spójrzmy na nią przychylnym okiem i wykorzystajmy ją jako bodziec motywujący klienta do zakupu. Bodziec, który zwiększa prawdopodobieństwo udanej transakcji. Miejmy świadomość, że atrakcyjne wykończenie produktu to element, dzięki któremu zwiększa się sprzedaż, obrót, a więc i przychód. Redukujmy straty! Niech produkty na półce nie mają czasu się zestarzeć.

Warto wyróżnić się na tle konkurencji i przygotować coś niespotykanego dla klientów. Oryginalna dekoracja to równie atrakcyjny temat do rozmowy, jak kształt, zapach i smak. Wykorzystajmy rekomendację zadowolonych klientów – to najtańsza i najbardziej wiarygodna z możliwych forma reklamy.  

autor: Michał Rusek, www.MarketingDlaCiebie.pl

Bieżące wydanie czasopisma

Na czym polega praca Bibliotekarza Zakwasów? Czym kieruje się w swojej piekarni Master Baker - Paweł Tkaczuk? Jakie są alternatywy dla białego cukru w wypiekach? I kto zajął podium na World Chocolate Masters 2022?

  • Wykup prenumeratę

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać



    Przejrzyj numer online lub pobierz PDF >>

    Drukowany numer dostępny w prenumeracie >>


    promocja PLUS

    Zimowe gazetka PGD

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji