W środę, 23 kwietnia br., odbyło się szkolenie dla branży piekarniczo-cukierniczej: Opracowanie etykiety zgodnej z wymaganiami nowego rozporządzenia nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Było to pierwsze z 3 zaplanowanych szkoleń „Mistrza Branży” z cyklu „Znakowanie żywności”.
Podobne artykuły
Praktyczne kwestie znakowania wyrobów cukierniczychNowe zasady znakowania żywności – jak wyeliminować błędy na etykietach?Dodatkowy termin szkolenie ze znakowania żywności w hurtowni A.J. MotylW szkoleniu uczestniczyło 20 osób z piekarni i cukierni z różnych stron Polski. Byli to głównie właściciele firm, referenci oraz technolodzy, którzy już teraz przygotowują się do zmian w zakresie przekazywania konsumentom informacji na temat produkowanej żywności. Jak wiadomo, większość przepisów będzie obowiązywała od 13 grudnia 2014 r. Szkolenie poprowadziła doświadczona specjalistka w zakresie znakowania żywności oraz bezpieczeństwa żywności, której artykuły na łamach „Mistrza Branży” cieszą się dużą popularnością.
Tematyka szkolenia
Podczas 5 godzin szkolenia nasza ekspertka przedstawiła szerszy kontekst zmian prawnych. Przede wszystkim omówiła najważniejsze zmiany w znakowaniu, które wprowadza nowe rozporządzenie nr 1169/2011 (począwszy od strony formalnej, jak wielkość czcionki, po treści merytoryczne, jak obowiązkowe informacje zamieszczone na etykiecie). Przypomniała zmiany krajowego rozporządzenia w sprawie znakowania środków spożywczych (m.in. o konieczności przekazywania informacji o produktach wytwarzanych z ciasta głęboko mrożonego oraz mrożonego). Zainteresowanie budziło znakowanie produktów nieopakowanych (ten temat będzie szerzej omawiany podczas drugiego szkolenia), a także nowe zasady znakowania wartością odżywczą (które zaczną obowiązywać od 2016 r.). Wioletta Bogusz-Kaliś przygotowała również warsztaty z tworzenia etykiety w oparciu o przykładowy skład produktów, dzięki czemu uczestnicy mogli zweryfikować swoją wiedzę.
– Widać, że zainteresowanie znakowaniem pieczywa czy wyrobów cukierniczych jest duże i dla wielu firm to zupełnie nowy temat. Jest to spowodowane zmieniającymi się przepisami unijnymi, które weszły w życie w 2011 r., a w większości zaczną być egzekwowane pod koniec 2014 r. Czasu na przystosowanie się do nowych wytycznych nie zostało zbyt wiele. W grudniu tego roku inspektorzy Sanepidu czy IJHARS-u mogą weryfikować zarówno etykiety na produktach opakowanych, jak i sposób przekazywania informacji na temat składu pieczywia, bułek czy lodów w miejscu ich sprzedaży. Niektóre zmiany nadal zaskakują piekarzy, głównie z zakładów rzemieślniczych, ale warto mieć świadomość, co tak naprawdę obowiązuje poszczególnych producentów, żeby nie dać się zaskoczyć – podkreśliła Wioletta Bogusz-Kaliś.
Pytania i kontrowersje
W czasie spotkania uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań i wyjaśniania wszelkich wątpliwości, które niejednokrotnie pojawiały się przy omawianiu nowych przepisów. Wśród tych zagadnień była kwestia deklarowania składników alergennych, wyznaczanie terminu przydatności, jak również określenie nazwy produktu w zależności od użytych składników/surowców. Wiele pytań dotyczyło składników złożonych i sposobu ich zapisywania. Przy okazji nasza autorka wyjaśniła, czy skład mieszanki wypiekowej powinien się znaleźć na etykiecie gotowego produktu oferowanego konsumentom.
Temat znakowania budzi kontrowersje również z innych względów. Uczestnicy słusznie zwracali uwagę, że brakuje rzetelnych informacji, a przepisów jest tak dużo i zmieniają się tak często, że czasem nawet urzędnicy mają sprzeczne wiadomości. Nie brakowało też głosów, że mniejsi producenci są skrupulatnie kontrolowani i karani, podczas gdy sieci handlowe pozostają bezkarne, choć nie respektują one obowiązku znakowania pieczywa z ciasta głęboko mrożonego lub mrożonego bądź nie eksponują tej informacji w wystarczająco widoczny sposób.
Nieznajomość przepisów nie zwalnia producentów z obowiązku ich przestrzegania, a konsekwencje niewiedzy mogą być kosztowne. Wiedza o tym, co obowiązuje piekarnie, cukiernie i lodziarnie w zakresie znakowania wyrobów pakowanych i nieopakowanych, pozwoli przygotować się nie tylko do zmian, ale da też solidne podstawy do rozmów z urzędnikami w kwestiach spornych.
Szkolenie z nagrodą
Po przerwie obiadowej odbyło się oczekiwane losowanie nagrody ufundowanej przez naszego partnera, firmę MAGOREX. Komplet 10 energooszczędnych blach wypiekowych ALUsteel trafił do Pani Urszuli Grzesiak z Cukierni Melba (Krzeszowice). Gratulujemy!
Wszystkim zainteresowanym przypominamy o naszych szkoleniach w Katowicach i Warszawie.
Partnerem szkoleń w Katowicach były SweetTARGi
Wartość dodana od firmy MAGOREX
Dzięki naszemu Partnerowi Strategicznemu, firmie MAGOREX, uczestnicy szkoleń mogą zdobyć wartościowy prezent, który jest losowany w trakcie szkolenia wśród uczestników. 6 maja br. zestaw 10 energooszczędnych blach pokrytych powłoką non-stick trafił do Pani Beaty Czereneckiej z z Powszechnej Spółdzielni Spożywców "Jedność" z Pszczyny. Gratulujemy!
Więcej informacji o produktach firmy MAGOREX na www.magorex.pl
Partnerem szkoleń w Katowicach są Targi Piekarnicze, Cukiernicze i Lodziarskie SweetTARGi