...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Najcenniejsze 20%

Masz wrażenie, że Twoja firma nie osiąga maksimum swoich możliwości, że pracownicy nie są efektywni lub że sam zajmujesz się mniej ważnymi sprawami zamiast skupić się na priorytetach? To znak, że musisz chłodno przeanalizować kondycję firmy i określić jej najcenniejsze 20%.

Zasada 80/20 to znana reguła, która w prosty i klarowny sposób może służyć do opisu lub analizy rzeczywistości społeczno-ekonomicznej. Sformułował ją profesor Vilfredo Pareto z Uniwersytetu w Lozannie, który zaobserwował, że 80% nieruchomości na terenie Włoch jest w rękach 20% jej mieszkańców. Zasada jest genialnie prosta, uniwersalna i wyjątkowo trafna. Przykłady? Proszę bardzo, oto parę najbardziej spektakularnych, najczęściej wymienianych faktów opisujących niejedną firmę:

  • 20% pracy daje 80% efektów
  • 20% klientów generuje 80% przychodów
  • 20% produktów firmy przynosi 80% zysków
  • 20% zadań zabiera pracownikom 80% czasu
  • 20% inwestycji w reklamę generuje 80% rezultatu
  • 20% materiału zajmuje 80% powierzchni magazynu
  • 20% życia daje 80% szczęścia.


Korzyści zasady 80/20
Oczywiście zasada Pareto nie obowiązuje ściśle w stosunku 80:20, pozwala ona jednak dokonać ciekawych obserwacji w naszym biznesie i stwierdzić rozkład pracy oraz jej znaczenia dla działalności firmy. Warto odnaleźć we własnym przedsiębiorstwie tendencje i według zasady Pareto ustalić, co jest istotne i przynosi wymierne korzyści, a które elementy należy pominąć lub oddelegować.

Najważniejsze korzyści stosowania tej zasady to skrócenie czasu pracy i zwiększenie efektywności, koncentracja na działaniach istotnych oraz na kluczowych klientach. Kierując się nią, należy wyszukiwać te czynności, które przynoszą największe efekty, pomijając te mniej wartościowe. Jeśli 20% klientów generuje 80% dochodu, to należy się zastanowić, co zrobić, aby wypełnić swoje portfolio właśnie takimi klientami.

 

Jak wykorzystać zasadę Pareto i od czego zacząć?

1. Określ najważniejsze działania
Jeśli 20% działań generuje 80% rezultatu, to wybór podejmowanych działań dla realizacji celów firmy jest istotnym elementem organizacyjnym. Cechą dobrego zarządzania jest segmentacja pracy na elementy kluczowe, przynoszące zamierzone efekty pracy oraz na te o mniejszym znaczeniu. Na elementach ważnych powinna skupiać się uwaga kierownictwa, a także wokół niej należy budować strategię zarządzania. Wszystkie pozostałe aspekty, mimo iż są niezbędne dla firmy, należy oddelegować  lub organizować w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu angażowały zasoby firmy.

2. Określ grupę klientów kluczowych
Zakładając, że 20% klientów generuje 80% dochodów, warto zastanowić się, co zrobić, aby zwiększyć liczbę klientów kluczowych. Należy wówczas odpowiedzieć sobie na pytania, które pozwolą scharakteryzować:

  •   czym omawiani klienci różnią się od pozostałych?
  •   które produkty znajdują się w polu ich zainteresowań?
  •   które kanały dystrybucji docierają do tych klientów?
  •   co zrobić, aby zdobyć więcej takich klientów?
  •   co zrobić, aby pozostali klienci dorównali im zamówieniami?
  •   czy warto poświęcać tak dużo uwagi pozostałym 80% klientom, czy lepiej przeorganizować strukturę firmy?


3. Określ Twoje najlepsze produkty
Podobnie przeanalizujmy sytuację, gdy 20% produktów firmy przynosi 80% zysków. Pomocne będą następujące pytania:

  •   jakie są to produkty i czym wyróżniają się wśród innych? Ceną, jakością, terminem ważności, opakowaniem, a może serwisem?
  •   gdzie sprzedajemy te produkty i czy na sprzedaż ma wpływ regionalizacja?
  •   jak możemy rozszerzy ich sprzedaż?
  •   czy nie należy skupić się na produkcji i sprzedaży właśnie tych produktów?


4. Określ słabe punkty firmy
Jeżeli 20% zadań pracownika zajmuje 80% czasu, przez co nie może się skupić na innych, równie ważnych zagadnieniach, warto przemyśleć:

  •   w jaki sposób te podstawowe zadania usprawnić, uprościć lub przyspieszyć?
  •   czy zmiana wyposażenia zwiększy elastyczność pracy i zaoszczędzi czas?
  •   czy część pracy warto outsourcować?
  •   czy wszystkie zadania są istotne w danym procesie?


5. Określ efektywność reklamy
Często 20% inwestycji w reklamę generuje 80% rezultatów. W takim wypadku warto przeanalizować, które zainwestowane zasoby faktycznie przekładają się na osiągnięcie zamierzonego celu. Jeśli 80% nie przekłada się na finalny efekt, to czy nie warto ich lepiej wykorzystać? Zastanów się:

  •   czy nie warto skupić się tylko na reklamowaniu produktów, które przekładają się na efekt?
  •   które produkty reklamujemy?
  •   w jaki sposób przeprowadzamy kampanię oraz w jakich mediach?
  •   kto jest odbiorcą naszej reklamy i do kogo dociera przekaz reklamowy?


Zasada 80/20 rekomendowana jest przez wielu znanych przedsiębiorców świadomych, że mała część wszystkich przyczyn przekłada się na większą część rezultatu. W obecnych czasach największymi problemami ludzkości są: brak czasu, natłok zdarzeń oraz telefony, które nigdy nie przestają dzwonić. W dodatku prowadząc własny biznes, często zamiast realizacji celów, musimy skupiać się na tzw. gaszeniu pożarów, np. tracić czas na biurokrację. Zasada Pareto jest jedną ze skuteczniejszych metod, która odpowiada na wiele pytań. Najważniejsza jest rzetelna analiza, gdyż stanowi ona podstawę do wyciągnięcia wniosków i wprowadzenia właściwych korekt w zarządzaniu.  

Micha Rusek, www.marketingdlaciebie.pl

Bieżące wydanie czasopisma

Zapraszamy do jesiennego wydania MB, w którym dr Józef Sadkiewicz namawia do wspierania polskich, ekologicznych producentów, dostosowywania technologii produkcji pieczywa do surowca i powrotu do dawnego smaku chleba. Podejmujemy też ważny temat aluminium w piekarstwie oraz zachęcamy do zmiany myślenia o opakowaniach na chleb.

Zobacz więcej
Bieżący numer

Polecamy przeczytać

Przejrzyj online Katalog reklam lub ściągnij na dysk (aktualny) PDF >>

Mistrz Branży

Maszyny i urządzenia do produkcji