200 wystawców z Polski i zagranicy, szeroka oferta produktów ekologicznych, naturalnych i tradycyjnych, wszyscy znaczący przedstawiciele rynku, bardzo bogaty i ciekawy program seminariów, szkoleń, warsztatów, konkursów i pokazów, 7 tys. zwiedzających wśród których nie brakowało właścicieli sklepów z żywnością wysokiej jakości.
To była już 4. edycja Targów Natura Food, które z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem zarówno wystawców, jak i odwiedzających. Celem imprezy jest promocja żywności ekologicznej i naturalnej oraz popularyzacja produktów regionalnychi lokalnych przygotowywanych tradycyjnymi metodami. Tereny targów łódzkich zgromadziły przedstawicieli wszystkich liczących się firm na rynku biożywności oraz żywności naturalnej i tradycyjnej, od producentów i gospodarstw ekologicznych po sklepy, hurtownie i przedstawicieli najważniejszych organizacji branżowych. Wśród wystawców nie mogło zabraknąć piekarzy czy cukierników, którzy postawili na ekologię i zdrową żywność.
Wiodącym wydarzeniem NATURA FOOD 2011 była Międzynarodowa Konferencja EKOLOGICZNE PRZETWÓRSTWO ŻYWNOŚCI – POPRAWA JAKOŚCI ORAZ OCHRONA ŚRODOWISKA, w której udział wzięło 120 przedstawicieli producentów, przetwórców i dystrybutorów żywności ekologicznej z całej Europy. Wykłady i warsztaty odbywały się równolegle w trzech salach konferencyjnych i tłumaczone były symultanicznie na 4 języki. Uczestnicy spotkania przyjechali do Łodzi na zaproszenie IFOAM EU Group - europejskiej struktury Międzynarodowej Federacji Rolnictwa Ekologicznego z siedzibą w Brukseli.
W ramach Targów odbyły się także warsztaty OBUDŹ ZMYSŁY KONSUMENTA realizowane w ramach projektu ECROPOLIS. Uczestnicy warsztatów - producenci i przetwórcy żywności ekologicznej - porównywali walory sensoryczne produktów ekologicznych i konwencjonalnych. Nasz branżowy patron medialny Biokurier.pl przygotował z kolei seminarium JAK POWSTAJE BIO?, w trakcie którego konsumenci poznali odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania: Jak i gdzie powstaje żywność ekologiczna? O czym pamiętają ekologiczni przetwórcy i jakich zasad przestrzegają? Co decyduje o jakości produktów BIO? Podczas sesji przedstawione zostały także wyniki badań dotyczące zdrowotnych właściwości soków kwaszonych.
Tematem przewodnim programu seminaryjnego podczas tegorocznej edycji Targów była KOMUNIKACJA. W sobotę podczas seminarium Fundacji Klub Szefów Kuchni odbywającego się pod hasłem PROMOCJA PRODUKTÓW LOKALNYCH zaprezentowane zostały możliwości komunikacji z potencjalnymi nabywcami produktów lokalnych w Polsce i zagranicą. W niedzielę zaś podczas BIOBIZNES FORUM uczestnicy panelu zgłębiali zagadnienia związane z komunikacją w ekobiznesie i w ekosklepie. Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty prowadzone przez Marka Borowińskiego (Jak ściągnąć klienta do sklepu z żywnością ekologiczną?) oraz kompendium praktycznej wiedzy dla sprzedawców przygotowane przez Barbarę Kwiatosz (ABC profesjonalnej sprzedaży w sklepie ekologicznym).
Równolegle odbywały się spotkania dotyczące marketingu produktów premium oraz wykorzystania nowych mediów w komunikacji. Z opinii uczestników wiemy, że program był na tyle interesujący, że trudno było zdecydować się, w którym wydarzeniu wziąć udział.
Branżowe konkursy
Podczas NATURA FOOD 2011 miało miejsce podsumowanie konkursów organizowanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na specjalnie zorganizowanej uroczystości wiceminister rolnictwa Andrzej Butra wręczył statuetki oraz dyplomy laureatom czterech takich konkursów. W ramach konkursu na najlepsze gospodarstwo ekologiczne, organizowanego przy ścisłej współpracy z Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Radomiu, zgłoszone gospodarstwa ekologiczne oceniane były w dwóch kategoriach. W kategorii ekologiczne gospodarstwo towarowe pierwsze miejsce zajęła Spółka Rolnicza Juchowo (województwo zachodniopomorskie), natomiast w kategorii ekologia-środowisko – Gospodarstwo Mirosłwa Angielczyka (województwo podlaskie). Laureatkami pierwszych miejsc konkursów na najlepszą pracę magisterską i najlepszą pracę doktorską w zakresie polityki jakości żywności zostały: za pracę magisterską pani Alicja Chorąży oraz za pracę doktorską pani Ewa Dąbkowska. W konkursie wiedzy o rolnictwie ekologicznym 1. miejsce zajął Paweł Dymkowski ze szkoły ZSCKR im. Aleksandra Świętochowskiego w Gołotczyźnie. Natomiast za najlepszy projekt mający na celu promocję regionu za pomocą produktu regionalnego lub tradycyjnego uznano inicjatywę Lokalnej Grupy Działania „Na Śliwkowym Szlaku”.
Konkurs o Złoty Medal NATURA FOOD 2011, którego celem było wyłonienie i promocja najlepszych produktów ekologicznych i tradycyjnych prezentowanych podczas targów. Jury przyznało Złote Medale NATURA FOOD dla:
w kategorii produkty ekologiczne certyfikowane - dla Bio Food Polska za sok z buraka kwaszonego oraz dla Gospodarstwa Rodzinnego Radomskich EKOJOTER za miód nektarowy malinowy,
w kategorii produkty naturalne niecertyfikowane - dla firmy DAR OGRODU za sok jabłkowy tłoczony,
w kategorii produkty tradycyjne - dla Zakładu Cukierniczego DYBALSKI za lody tradycyjne.
IV Wojewódzki Konkurs Produktów Tradycyjnych TYGIEL SMAKÓW, do rywalizacji w którym stanęło 34 produktów żywnościowych wytworzonych na terenie województwa łódzkiego. Produkty oceniane były w 8 kategoriach. Nagrodę główną TYGIEL SMAKÓW otrzymała Spółka HEKTOR z Działoszyna za kapustę kiszoną w całości.
Własne wyróżnienia w Konkursie Tygiel Smaków - „Anioły i Diabliki Potraw Regionalnych” przyznał partnerski serwis www.potrawyregionale.pl. Laureatami zostali: Spółka HEKTOR z Działoszyna za anielski smak główek kiszonej kapusty oraz Romana Zając Z KGW Biała k. Zgierza za anielski smak bani na mleku z kluseczkami. Diablikiem Potraw Regionalnych w tym roku uhonorowani zostali Renata i Adam Nowiccy z Janowa k.Żychlinaza kuszenie premierówką – nalewką miodową.
Nie zabrakło też propozycji dla miłośników dobrego smaku. W ramach LABORATORIÓW przygotowanych przez organizatorów gruczeńskich spotkań kulinarnych Giena Mientkiwicza i Zbyszka Kmiecia zgłębialiśmy wysublimowane smaki SERÓW ZAGRODOWYCH, SZYNKI POLSKIEJ, OLEJÓW i OLIW oraz PIW z REGIONALNYCH BROWARÓW.
Na antresoli Hali Expo miała miejsce prezentacja SMAKI REGIONALNYCH PIW w ramach której wystawiały się lokalne, małe browary oferujące piwa będące alternatywą dla produktów koncernowych. Mamy nadzieję, że był to pierwszy krok w stronę powrotu do łódzkich piwnych tradycji targowych i w przyszłym roku zagości w Łodzi większa reprezentacja tej branży.
W sobotę i niedzielę przed halą Expo, odbywała się OWOCOWA KACJA RECYKLINGOWA. W zamian za elektrodpady i inne domowe surowce wtórne rozdawaliśmy pyszne jabłka wyprodukowane w regionie łódzkim. Akcja przeszła nasze najśmielsze oczekiwania – zebraliśmy 5 ton elektroodpadów i rozdaliśmy 2 tony jabłek. Partnerem akcji było MPO Łódź, a sponsorem owoców Grupa Producentów Owoców ELITA.
NATURA FOOD coraz większa
Tegoroczna edycja targów poświęconych żywności ekologicznej odnotowała 12% przyrost liczby wystawców, 14% przyrost powierzchni wystawienniczej oraz 18% wzrost liczby osób odwiedzających targi. Co ważne niebyli to tylko konsumenci i miłośnicy dobrego smaku, ale także osoby zainteresowane nawiązaniem kontaktów biznesowych, poszukujące dostawców i kontrahentów żywności wysokiej jakości. Wystawcy bardzo pozytywnie ocenili swój udział w NATURA FOOD 2011. Targi odwiedziło około 7 tys. osób, akredytowało się 63 dziennikarzy.
IV edycja Targów Naturalnej Żywności NATURA FOOD odbędzie się już za rok w dniach 12 - 14 października 2012 roku w nowym obiekcie – Centrum Konferencyjno – Wystawienniczym MTŁ przy ul. Politechniki 2. Nowe Centrum będzie idealnym miejscem do organizacji targów i wystaw, spełniającym najwyższe standardy techniczne i logistyczne, z profesjonalną częścią konferencyjno-seminaryjną pozwalającą na organizację międzynarodowych konferencji i seminariów branżowych na najwyższym poziomie.
Zapraszamy już dziś! V Targi Naturalnej Żywności NATURA FOOD, Łódź, 12-14 października 2012 r.