...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Podatkowe oszczędności na koniec roku – leasing i sponsoring

Wielu przedsiębiorców liczy na to, że zamknięcie roku większymi firmowymi zakupami pozwoli im zaoszczędzić na podatku dochodowym za 2015 r. Z jednej strony wygląda to jak szukanie oszczędności na siłę, z drugiej jednak faktycznie obniża podatek. W grę wchodzi m.in. podpisanie umowy leasingu lub sponsoringu.

W zeznaniu rocznym za 2015 r., jakie składać będziemy w 2016 r., wykażemy osiągnięte w 2015 r. przychody i poniesione koszty. Być może nabyliśmy w tym roku prawo zastosowania w rocznym PIT-cie odliczeń od dochodu (przekazaliśmy darowiznę na dom dziecka, oddaliśmy krew), być może będziemy mogli odliczyć od podatku ulgę na dzieci. Wysokość zobowiązania wobec fiskusa można jeszcze zoptymalizować grudniowymi zakupami.

Zakupy do 3 500 zł lub umowa leasingu
Niemały koszt może wygenerować zakup kilku środków trwałych, ale uwaga – wartość jednego nie może przekraczać 3 500 zł, licząc już łącznie np. z kosztami transportu czy montażu. Z punktu widzenia prawa podatkowego nie będą one środkami trwałymi, a co za tym idzie, zbędne będzie wpisanie ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, czyli zbędna będzie też ich amortyzacja.

Przykład 1
Przedsiębiorca kupił i oddał do używania 18 grudnia br. 7 nowoczesnych biurek dla siebie i swoich pracowników. Cena netto nabycia jednego biurka wyniosła 2 800 zł (transport był darmowy). Jeszcze w grudniu rozliczy zatem w kosztach uzyskania przychodu wartość 19 600 zł (2 800 zł * 7).

A co z zakupem na firmę np. samochodu o wartości 90 000 zł? Warto pamiętać, że środki trwałe (czyli rzeczy czy prawa droższe niż 3 500 zł i spełniające resztę warunków do zakwalifikowania ich do majątku formowego) podlegają amortyzacji dopiero od następnego miesiąca. Czyli od zakupionego za gotówkę czy na kredyt w grudniu auta, pierwszy odpis amortyzacyjny stanowiący koszt firmowy miałby miejsce w styczniu. Jeśli chcemy jeszcze w grudniu kupić do działalności auto i jednocześnie oszczędzić coś na podatku, rozsądniejszym wyborem będzie leasing. W tym przypadku jeszcze w kosztach grudniowych (w miesiącu podpisania umowy leasingu o odpłatne użytkowanie pojazdu) będziemy mogli odliczyć tzw. wpłatę wstępną. W zależności od indywidualnej umowy, wpłata wstępna może wynosić nawet kilkadziesiąt procent wartości auta, co przy droższym samochodzie mogłoby oznaczać oszczędność na PIT-cie z rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych.


 
Umowa sponsoringu

Sporym kosztem firmowym może się również okazać wydatek na sponsoring, np. lokalnego klubu sportowego czy wybranego sportowca. Przedsiębiorca rozliczy w kosztach działalności taką część wydatku na sponsoring, która jest równa uzyskanej w zamian wartości reklamy jego firmy.

Umowa sponsoringu to umowa wzajemnie zobowiązująca. W zamian za finansową czy rzeczową pomoc, sponsorowany reklamuje sponsora, jego firmę i jej produkty czy usługi – robi wszystko, co pozwoli zwiększyć renomę i popularność na rynku, co przełoży się na zwiększone przychody. Można zatem powiedzieć, że wydatki na sponsoring to tak naprawdę wydatki na reklamę. Stąd ważne, aby przedsiębiorca odróżniał je od przekazanego np. dziecięcemu klubowi sportowemu sprzętu w ramach darowizny. Darowizna ma charakter jednostronnie zobowiązującej i jej o jej wartość nie można powiększyć firmowych kosztów.

Przykład 2
Przedsiębiorca zdecydował się zostać sponsorem lokalnej drużyny piłkarskiej. W ramach umowy sponsoringu ufundował drużynie nowe profesjonalne buty sportowe i nowy sprzęt treningowy, wydając w sumie 15 000 zł. Wartość reklamy wyniosła zaś 8 000 zł i to właśnie maksymalnie taką wartość sponsor może „wrzucić” w koszty.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji