Jakimi działaniami mikrofirmy reagują na kryzys ekonomiczny? Czy częściej postrzegają go jako szansę na rozwój, czy jako walkę o przetrwanie? 20 czerwca br., podczas gali wręczania nagród "Mikroprzedsiębiorca Roku 2013", poznaliśmy wyniki badania „Sposoby radzenia sobie z kryzysem w mikrofirmach”.
Polski mikroprzedsiębiorca to osoba dobrze zorientowana w trendach ekonomicznych, doskonale znająca rynek i otoczenie własnego przedsiębiorstwa, a także świadoma niebezpieczeństw, jakie mogą mu grozić - wynika z badania "Sposoby radzenia sobie z kryzysem w mikrofirmach", przygotowanego przez Fundację Kronenberga przy współudziale Microfinance Centre oraz TNS Polska. Badania przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 300 respondentów w kwietniu 2013 r.
Wyniki badania
Według połowy respondentów, kryzys ekonomiczny odbił się spadkiem obrotów i liczby klientów. Jednak trzy czwarte badanych przedsiębiorców podjęło od początku 2012 r. zdecydowane działania antykryzysowe, a co drugi planuje przeprowadzić je do końca bieżącego roku.
Działania antykryzysowe związane są z ograniczeniem kosztów ogólnych (61 proc. wskazań), w tym m.in. usług telekomunikacyjnych lub zmiana warunków lokalowych. 26 proc. firm stawia na działania związane z pracownikami, jednak, jak podkreślono, tylko 13 proc. z nich dotyczy zwolnień.
Prawie połowa firm skupia swoje działania głównie w obszarze zmian produktowych, tj. wprowadzają nowe usługi bądź produkty, a także obniżają ceny. Co istotne, zmiany w mniejszym stopniu dotyczą marketingu oraz procesów firmy.
Zróżnicowanie segmentu mikrofirm przejawia się w odmiennych postawach względem kryzysu ekonomicznego. Ciekawe, że podobny jest procent przedsiębiorstw, które w kryzysie widzą szansę rozwoju, jak i tych, którzy chcą przetrwać:
27 proc. badanych firm - nastawiona jest na szanse rynkowe. Według autorów badania, "są to przedsiębiorstwa relatywnie młode, w dobrej kondycji i bardzo dynamiczne.
26 proc. - nastawiona jest na przetrwanie, których celem jest utrzymanie się na rynku;
22 proc. - chce utrzymać obecną pozycję na rynku;
17 proc. - kładzie nacisk na utrzymywanie dobrych stosunków z różnymi grupami interesariuszy;
8 proc. jest obojętnych na kryzys.
Ankietowani przedsiębiorcy uważają, że obecna faza kryzysu znacznie bardziej daje się we znaki niż poprzednia, z lat 2009-2010. Najmniej obawiają się jej firmy produkcyjne, a najbardziej handlowe.
Mikroprzedsiębiorca Roku 2013.
Wyróżnienie dla Wytwórni Lodów i Artykułów Spożywczych Michała Młynarczyka z Leszna
Prezentacja wyników badania odbyła się podczas gali wręczania nagród "Mikroprzedsiębiorca Roku 2013". której organizatorem była Fundacja Kronenberga, a patronat honorowy nad konkursem objął wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński.
Tytuł Mikroprzedsiębiorcy w tym roku przypadł producentowi najszybszego procesora przemysłowego na świecie firmie Digital Core Design. Kapituła konkursu, której członkiem jest prezes ZRP Jerzy Bartnik, przyznała także trzy wyróżnienia w trzech kategoriach.
W kategorii "senior" wyróżniony został Michał Młynarczyk, właściciel Wytwórni Lodów i Artykułów Spożywczych z Leszna. Rodzinna firma działa na rynku od 1947 r. i od ponad 60 lat produkuje lody "Pingwin", "Cassate" według niezmienionej, opartej na naturalnych surowcach, recepturze.
W kategorii "start", dla mikrofirm z mniejszym niż czteroletnim doświadczeniem, wyróżniony został Paweł Kluczyński, właściciel firmy Airoptic z Poznania.
Trzecim wyróżnionym w kategorii "progres" (firmy, które powstały między początkiem 2005 r., a końcem 2008 r.) jest Marek Sadowski – szef Robotics Inventions z Warszawy.