dodano , Redakcja AK

Polskie hity eksportowe na WorldFood Warsaw

Polscy producenci słodyczy patrzą z nadzieją w przyszłość, tym bardziej że wartość tego rynku rośnie zarówno na świecie, jak i w kraju. Rośnie również rola eksportu. Jakie są polskie hity eksportowe i do jakich krajów warto eksportować? I kiedy będzie okazja do nawiązania nowych kontaktów biznesowych z zagranicą?

Wartość globalnego rynku słodyczy w 2013 r. wyniosła niespełna 307 mld euro, a polska branża ma ok. 1% udziału w tej wartości. Eksperci przewidują, że zarówno światowa, jak i krajowa produkcja w najbliższym czasie będzie rosła. Polska jest największym rynkiem słodyczy w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Główne kanały dystrybucji tych produktów to dyskonty, hipermarkety, supermarkety i małe sklepy detaliczne. Rośnie również znaczenie sprzedaży słodyczy pod markami własnymi sieci handlowych.

Eksportowe hity

Największym segmentem polskiego rynku słodyczy są wyroby czekoladowe, na dalszych miejscach słone i słodkie przekąski, herbatniki i ciastka, cukierki i gumy do żucia. Kołem zamachowym krajowego rynku jest eksport. Udział polskich słodyczy na terenie UE wynosi 4,1%. Najważniejszymi odbiorcami są Niemcy, Wielka Brytania, a także Rosja, Turcja, Arabia Saudyjska, Ukraina, Izrael, USA i Kanada. Co ważne, czekolada znad Wisły staje się hitem eksportowym w Chinach. W 2014 r. sprzedaż na ten rynek wyniosła ponad 60 mln euro – to aż 37% całego polskiego eksportu czekolady.

Łączna wartość polskiego handlu zagranicznego słodyczami w 2013 r. wyniosła 6,3 mld zł, natomiast import słodyczy do Polski osiągnął około 170 tys. ton i wartość 2,2 mld zł. Według badania KPMG „Rynek słodyczy w Polsce” krajowi producenci słodyczy z nadzieją patrzą w przyszłość i deklarują, że szansą dla branży jest m.in. rozwój eksportu.

 

Modne kierunki eksportu

– Branża czekoladowo-cukiernicza jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się branż eksportowych na rynku spożywczym w Polsce. Wyroby czekoladowo-cukiernicze od kilku lat zajmują pierwsze miejsce pod względem wartościowym w eksporcie żywności wysoko przetworzonej, co czyni je polskim hitem eksportowym. Pomimo tego, że większość polskiego eksportu trafia na rynek UE, to od dwóch lat podbijamy również Chiny oraz koncentrujemy się na krajach Bliskiego Wschodu. Sprzedaż słodyczy do Chin w 2014 r. zwiększyła się niemal 14-krotnie i przekroczyła 60 mln euro. Są to rynki najbardziej perspektywiczne, jeśli chodzi o potencjał wzrostowy. Należy podkreślić fakt, iż nasze firmy, posiadające bardzo nowoczesne linie produkcyjne, mają duże moce przerobowe, które chcą efektywnie wykorzystać. Polscy producenci znakomicie ocenili sytuację i stwierdzili, że na krajowym rynku jest pewna stagnacja i najlepszym wyjściem  jest szukanie odbiorców za granicą. Stąd tak duże zainteresowanie rozwijaniem eksportu – analizuje Marek Przeździak, prezes zarządu Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco.

Gdzie spotkać zagranicznych partnerów?

Pomocny w nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych z zagranicznymi partnerami jest udział w międzynarodowych targach i misjach gospodarczych. Z szeroką ofertą dla producentów słodyczy i możliwością nawiązania współpracy na rynku krajowym i międzynarodowym wychodzi organizator targów WorldFood Warsaw.

W II edycji targów udział wzięło wielu producentów słodyczy, m.in. firma Stewiarnia wprowadzająca na rynek produkty słodzone stewią, oraz Zakład Produkcji Cukierniczej Ka-Maj, posiadający bogaty asortyment z każdej grupy wyrobów cukierniczych.

– Trzecia edycja targów będzie doskonałą szansą dla producentów słodyczy na rozwój ich działalności i poszerzenie rynków zbytu. WorldFood Warsaw to wystawa biznesowa, którą podczas ubiegłej edycji odwiedzili przedstawiciele biznesu z 48 krajów świata. Między innymi z Ukrainy, Niemiec, Litwy, Francji czy odległych Chin, Korei Południowej, USA. Udział w targach jest więc szansą dla producentów na nawiązanie nowych kontaktów biznesowych z zagranicznymi odbiorcami polskich słodyczy – informuje Agnieszka Szpaderska, menadżer targów.

Możliwości eksportowe to nie jedyna korzyść. WorldFood Warsaw to także liczne rozmowy B2B z przedstawicielami sieci handlowych – głównym dystrybutorem słodyczy na rynku krajowym. O efektywności tych targowych spotkań najlepiej świadczy sukces firmy Stewiarnia, która po I edycji wystawy wprowadziła swoje produkty do sieci sklepów zlokalizowanych w Polsce wschodniej.

Do tego dochodzi kolejna zaleta udziału w targach – możliwość integracji branży rolno-spożywczej, wymiana doświadczeń i dyskusja na temat najważniejszych wyzwań i problemów sektora. WorldFood Warsaw to także możliwość promocji firm, gdyż co roku w targach udział bierze ponad 100 krajowych i międzynarodowych dziennikarzy.

III edycja targów WorldFood Warsaw odbędzie się w 19-21 kwietnia 2016 r. w EXPO XXI w Warszawie. Zapraszamy!

 

Bieżące wydanie czasopisma

Przekonaj się, w czym tkwi cukierniczy geniusz Michała Wiśniewskiego i Patryka Szczepańskiego. Dowiedz się, jakie lodowe petardy i hity przygotowuje polska elita lodziarzy. Sprawdź, co będzie królowało lub szokowało w lodach przez najbliższe miesiące! Nie zwlekaj i sięgnij po najlepszą lekturę w branży!

Zobacz więcej
Bieżący numer

Polecamy przeczytać

Przejrzyj online Katalog reklam lub ściągnij na dysk (aktualny) PDF >>

Mistrz Branży

Maszyny i urządzenia do produkcji