...winną/karminową królową Viva Magenta!!! Mocny odcień, zakorzeniony w czerwieni, ale z niewielką dozą chłodnej ultramaryny, inspirowany naturą.
Podobne artykuły
Jak będzie smakować 2025 rok?Puratos przewiduje trzy najważniejsze trendy na 2025 rokKolor roku Pantone 2025: Mocha Mousse w branży cukierniczo-piekarskiejCo roku wszyscy z zapartym tchem czekamy na ogłoszenie nowego koloru roku przez Panton Color Institiute. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń dla świata designu, w tym branży wnętrzarskiej. Śledzimy doniesienia w mediach na ten temat, ponieważ wybór ten ma ogromny wpływ na wszystkie dziedziny projektowania, a w konsekwencji na konsumentów i ich decyzje zakupowe.
W tym roku wygrał viva magenta. Ujawnia on wiele wymiarów świata i nowy sposób tworzenia. Ma podkreślać, jak zacierają się granice tego, co namacalne i cyfrowe, tworząc naszą własną hybrydową tożsamość.
To niekonwencjonalny odcień na niekonwencjonalny czas… „Jest odważny, nieustraszony, przedstawia optymizm i radość – a wiemy, że wszyscy bardzo tego potrzebujemy”, podkreśla Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawcza Pantone Color Institute.
Kolor roku 2023 – viva magenta 18-750 – ma odzwierciedlać pierwotną siłę, wibrować witalnością i energią. Jest odważny, nieustraszony, pulsujący, jego żywiołowość reprezentuje radosną oraz pełną optymizmu celebrację życia. Po trudnych ostatnich latach nastaje era nowej narracji, pisana przez połączenie bordo, karminu z głęboką fuksją, która jest potężna i wzmacniająca.
Viva magenta to powołana do życia jakby pozawerbalna, metaliczna czerwień – czysta radość, zachęcająca do eksperymentowania i wyrażania siebie bez ograniczeń. Inspirowana jest naturą, ale ujawnia wiele wymiarów świata i nowy sposób tworzenia. Ma pokazywać, jak zacierają się granice tego, co namacalne i cyfrowe. Jej niesamowity, elektryzujący, przekraczający granice odcień manifestuje swoją obecność, z pewnością się wyróżnia. Viva magenta oznacza gotowość do działania, buntowniczego ducha. To kolor odważy, zarazem pełen dowcipu.
Ciekawostką dla wielu będzie zapewne, że kolor 2023 roku inspirowany jest czerwienią koszenili, jednego z najcenniejszych, naturalnych barwników, a także jednego z najsilniejszych i najjaśniejszych, jakie są znane na świecie. To naturalny barwnik, który może być z powodzeniem dodawany do wszelkich produktów spożywczych. Powstaje on na bazie owadów żyjących na kaktusach – czerwców kaktusowych. Intensywnie zabarwione produkty w zdecydowanie większym stopniu przyciągają nasze oko niż te charakteryzujące się stonowaną barwą.
Oczywiście viva magenta nie musi służyć jedynie przemysłowi spożywczemu, choć wyobraźnia od razu przypomina nam o wiśniowym smaku kremu w torcie, kolorowych babeczkach z bitą śmietaną czy niesamowitych lodach o smaku wina. To również transformujący odcień czerwieni, który może napędzać projekty, aby tworzyć bardziej pozytywną przyszłość. Może kreować wnętrza, a jego ilość wyznaczać ich kierunek.
Obecnie świat zmierza do komercjalizacji, przekaz staje się jednolity, a otaczający nas szum zlewa się w jednobarwną masę popkulturowego bełkotu. Konsumenci większość swojego dnia spędzają, patrząc na cyfrowe ekrany, a obrazy na nich stają się coraz bladsze i neutralne. Projektanci nie ustawali w poszukiwaniu koloru, który przebije się przez tę przestrzeń. Okazało się, że stanowi on rozwiązanie – kolor ten jest wciągający, nieszablonowy i inspiruje do kreowania nowych rozwiązań.
W branży szeroko pojętego designu specjaliści z Pantone widzą ogromny potencjał tego koloru w aranżacji przestrzeni mieszkalnych czy gastronomicznych. Propozycją dla odważnych projektantów i inwestorów jest welurowa kanapa lub błyszcząca zabudowa z regałami w kolorze viva magenta. Dla barów, restauracji, cukierni czy piekarni jest wręcz w punkt, barwa ta pobudza apetyt. Oczywiście dla lubiących nieco więcej spokoju, zwolenników neutralnych wnętrz, dobrym rozwiązaniem będzie detal w kolorze roku 2023. Wazon, lampa, zestaw poduch, kompozycja kwiatowa, a może abstrakcyjny obraz? Viva magenta potrafi wnieść do aranżacji wiele dramatyzmu, nawet serwowana w małej dawce.
Katarzyna Paś, główny projektant
Piotr Wiśniewski, menedżer
Hert Studio Projektowe