Założona w 1918 roku rodzinna firma Piekarnie Cukiernie Putka, planuje największy program inwestycyjny w swojej historii. Do 2027 roku zainwestuje blisko 300 mln złotych w rozbudowę zakładów, rozwój produkcji pieczywa mrożonego i ekspansję detaliczną w Warszawie i Łodzi. Sieć planuje otwarcie około 40 nowych punktów.
Podobne artykuły
Piekarnie Cukiernie Putka startują z nową kampanią wizerunkowąPieczywo bezglutenowe Putka ze znakiem Przekreślonego Kłosa absolutnym faworytem konsumentówPiekarza chleb powszedniJak wyjaśnia Grzegorz Putka, prezes zarządu, firma konsekwentnie stawia na rozwój organiczny – nie korzysta z licznych propozycji przejęcia mniejszych sieci piekarskich z innych części Polski. – Z ekonomicznego punktu widzenia zakup lokalnych sieci z 10–20 punktami i osobnym zapleczem produkcyjnym nie ma dla nas uzasadnienia. Jeśli zdecydujemy się na przejęcie, to raczej dużego, lokalnego lidera z wydajnym zakładem. Ale to temat na później – mówi Putka.
Produkcja pieczywa mrożonego – nowy filar działalności
Choć dziś udział pieczywa mrożonego w przychodach firmy to zaledwie ok. 5 proc., zarząd widzi w tym segmencie ogromny potencjał. Nowa linia produkcyjna w zakładzie w Jawczycach ma zwiększyć moce przerobowe i pozwolić na współpracę z sieciami handlowymi, które oczekują powtarzalnej jakości i wygodnej logistyki. To odpowiedź nie tylko na zmiany rynkowe, ale i na wyzwania kadrowe.
– Zapotrzebowanie na pieczywo mrożone rośnie, a jego odpiekanie nie wymaga specjalistycznej wiedzy. To idealne rozwiązanie dla sklepów i gastronomii, gdzie brakuje rąk do pracy – dodaje prezes.
Konsumenci oczekują więcej niż chleba
Putka rozwija również segment „food to go” i wyroby cukiernicze. Bestsellerem są bajgle, produkty o niskim IG, pieczywo z beta-glukanem czy oryginalne panettone, produkowane na zaczynie sprowadzanym z włoskiej cukierni. W wybranych punktach można też zjeść pizzę, zamówić śniadanie czy napić się kawy – ponad połowa lokali pełni już rolę nowoczesnych piekarnio-kawiarni.
Mimo że działalność gastronomiczna wiąże się z niższą marżą i wyższymi kosztami operacyjnymi, sieć planuje rozwój formatu i otwarcie kolejnych 50 punktów w ciągu trzech lat. – Kawiarnie nas nie przerażają. Nie chcemy być ich konkurencją, ale wygląda na to, że to one zaczynają traktować nas jak zagrożenie – komentuje szef firmy.
Inwestycje pod presją biurokracji
Na drodze do realizacji ambitnych planów inwestycyjnych firma napotyka na przeszkody. Uzyskanie decyzji środowiskowej potrzebnej do rozbudowy cukierni zajęło półtora roku, a cały proces budowlany jest znacznie wydłużony przez procedury administracyjne. Dla Grzegorza Putki to realna bariera: – Długie procedury, niejasne przepisy, a przede wszystkim ich różna interpretacja przez urzędników to czynniki, które poważnie utrudniają działalność przedsiębiorcom.
Rynek pieczywa w Polsce – stabilny, choć niełatwy
Choć w ostatnich latach spożycie chleba w Polsce spada, jego wartość rynkowa pozostaje na stabilnym poziomie. Polacy coraz częściej sięgają po produkty specjalistyczne, przekąski słodkie i wytrawne, a także pieczywo premium. Wartość rynku piekarskiego w kraju szacowana jest na około 12 miliardów złotych, a Polska odpowiada za około 8 proc. produkcji pieczywa w całej UE.
Równocześnie coraz większe znaczenie zyskuje rynek pieczywa mrożonego – dziś to już 42–45 proc. wartości rynku w Polsce. Coraz więcej piekarni inwestuje w tę technologię – szacuje się, że obecnie około 12–15 dużych zakładów planuje lub realizuje takie projekty.
źródło: XYZ.pl