...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja MW, materiał promocyjny

Raport o szarej strefie

Szara strefa to zjawisko złożone, trudne i wstydliwe. To, o czym mówi się kuluarowo lub co wychodzi na jaw przy okazji afer spożywczych, to jedynie wierzchołek góry lodowej. Jak zatem działa szara strefa w branży piekarskiej, gdzie jej udział jest największy, a gdzie marginalny, przedstawię w poniższym opracowaniu.

     
 

Artykuł pochodzi z wrześniowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

 

W ostatnich latach w wyniku globalnego kryzysu nastąpił widoczny wzrost udziału szarej strefy we wszystkich gospodarkach europejskich, nawet w Niemczech i Szwecji. W Polsce to zjawisko istnieje praktycznie w każdej działalności gospodarczej, ale najczęściej występuje w budownictwie, gastronomii i hotelarstwie. Jak wynika ze wstępnej analizy zespołu ds. przeciwdziałania szarej strefie, w branży spożywczej ten problem jest szczególnie dotkliwy w sektorze mięsnym i spirytusowym. Mimo że skala tego zjawiska jest mniejsza w sektorze piekarniczym, to nie można go marginalizować, bo skutki zarówno po stronie państwa, producentów, jak i konsumentów są ogromne.

Szara strefa „wpływów”

Szara strefa uderza w najważniejsze interesy państwa na wielu płaszczyznach. Po pierwsze, powoduje zmniejszenie dochodu w budżecie państwa. Szukając pieniędzy, władze zwiększają obciążenia podatkowe wobec firm i osób fizycznych płacących podatki, w zasadzie stymulując rozwój szarej strefy. Po drugie, wpływa na wyraźne zmniejszenie konkurencyjności. Ma to szczególne znaczenie dla małych firm, które nie mogą się utrzymać na rynku przy nieopodatkowanej  konkurencji. Po trzecie, negatywnie wpływa na postęp techniczny i technologiczny oraz tworzy niejasne układy i zależności. Po czwarte, jak pokazały tegoroczne afery z solą techniczną czy suszem jajecznym, może mieć ogromne reperkusje dla firm eksportujących żywność.

Żeby uchwycić skalę tego zjawiska, opieram się na danych z czerwca 2005 r., opublikowanych przez Instytut „Polskie Pieczywo”. W opracowaniu sprzed 7 lat szarą strefę rozważano pod względem:
kropka pomaranczowa nieewidencjonowania zakupów surowców i sprzedaży wyrobów  (w części lub w całości),
niepłacenia należnych podatków lub ich zaniżania i świadczeń pracowniczych,
niespełniania wymogów sanitarnych i jakościowych.

Ogólną wartość produktów piekarskich w tym czasie szacowano na ok. 8 mld zł,
a wartość szarej strefy na ok. 30%. Mówiąc krótko, ok. 465 mln zł nie wpłynęło do kasy państwa z tytułu podatków.

Zróżnicowane udziały szarej strefy

Udział szarej strefy, według mnie, nie jest rozłożony równomiernie na wszystkie etapy wytwarzania i dystrybucji pieczywa oraz prowadzonej ewidencji. Z tego względu przy wyliczeniu należałoby szacować udział szarej strefy na każdym etapie osobno, a potem dopiero podsumować jej ogólny udział. Ten cząstkowy udział szacuję na 10-30% w poszczególnych etapach wytwarzania i dystrybucji oraz ewidencji, co tworzy ogólny udział ok. 23-25% szarej strefy w branży piekarskiej. Specyfikacja  poszczególnych udziałów zależy od wielu czynników i okoliczności. Zaliczam do nich m.in.: wielkość producenta, lokalizację firmy (duże, małe miasto, wieś), asortyment wyrobów, sprzedaż hurtową i detaliczną, miejsce i wielkość zakupów surowców i dodatków, formę prawną prowadzonej działalności, czas działalności w branży, pozycję na rynku i etyczną odpowiedzialność biznesu.

Szara strefa najbardziej upodobała sobie dwa etapy produkcji i dystrybucji pieczywa. Pierwszy to zakup surowców, a drugi – sprzedaż wyrobu gotowego. Działania nielegalne w zakupach mąki i dodatków do pieczywa tworzą największy jej udział, dając początek kolejnym działaniom pozaprawnym. Zaniżanie zakupów surowców umożliwia ukrywanie i pomniejszanie zatrudnienia, zakupu opału, a przede wszystkim nieewidencjonowanie sprzedaży.

Kontrola wydawania paragonów, moim zdaniem, wpływa nieznacznie na zakres całego problemu. Kontrole te prowadzone są w miejscach, które posiadają kasy fiskalne, a pomijane są punkty sprzedaży bez kas fiskalnych. Należą do nich małe sklepy, sprzedaż na targowiskach, na ulicy, jarmarkach, różnych wystawach, lokalnych świętach, ruchome punkty sprzedaży, jak również sprzedaż obwoźna po wioskach.

Gdyby kontrole były skierowane w te punkty sprzedaży w godzinach porannych, w dni wolne od pracy, zapewne dałyby większy efekt. Kontrole powinny być przeprowadzane nie tylko przez nadzór fiskalny, ale także przez służby sanitarne, które miałyby zapewne zastrzeżenia co do warunków i sposobów sprzedaży.

Ciche przyzwolenie?

Informacje o miejscach występowania szarej strefy oraz zagrożeniach zdrowotno-sanitarnych były wielokrotnie przekazywane odpowiednim służbom bez większego efektu. Dotyczyły również właściwego oznakowania i informacji dla konsumenta, szczególnie nieprzestrzegania oznakowania pieczywa wypiekanego z ciasta mrożonego, występującego głównie w sklepach wielkopowierzchniowych, a także coraz częściej w małych punktach sprzedaży, należących do znanych i uznanych producentów.

Brak odpowiednich reakcji ze strony instytucji kontrolujących rodzi zrozumiałą niechęć i sprzeciw piekarzy. Znamienny jest ostatni protest producentów pieczywa w Kielcach, dotyczący nieuczciwego postępowania części firm oraz sprzedaży pieczywa w miejscach do tego nieprzystosowanych, które stanowią zagrożenie nie tylko dla jakości, ale i dla zdrowia konsumentów. Warto też wspomnieć o proteście szczecińskich piekarzy przeciwko nieujawnianiu firm, które kupowały zanieczyszczoną sól
i stosowały ją do produkcji pieczywa.

Brak reakcji instytucji nadzoru i kontroli daje przyzwolenie nagannym praktykom szkodliwym dla pozosta-łych producentów, a przede wszystkim szkodzi konsumentom. Stwarza też niewłaściwą atmosferę w zakresie zwalczania szarej strefy.   

autor: Maciej Mielczarski technolog żywności, ekonomista, menedżer, współtwórca i były przewodniczący Krajowej Rady Piekarstwa i Cukiernictwa oraz Krajowego Forum Piekarstwa, właściciel rodzinnej piekarni w Kutnie. Zwolennik stworzenia silnego lobby reprezentującego piekarstwo, propagator ogólnopolskiej kampanii medialnej promującej pieczywo tradycyjne, lobbysta w sprawie wypracowania nowych sposobów promocji unijnej żywności. Polemista, krytyk, a przede wszystkim znawca problematyki branży piekarskiej. Autor opracowania nt. szarej strefy w branży oraz innych dotyczących gospodarki żywnościowej i zarządzania.

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji