Rosnąca produkcja piekarni i cukierni, oparta na nowoczesnej technologii i tradycyjnych recepturach, to nie tylko nowe możliwości rozwoju, ale też duże wyzwania w zakresie informatyzacji.
Podobne artykuły
Zarządzanie jakością, zarządzanie informacjąPlanowanie produkcji – kompleksowe monitorowanie i optymalizacjaDlaczego system ERP jest w szczególnie ważny dla producentów żywności w czasach kryzysu?Piekarnia Cukiernia AK Otrębusy to rodzinny interes założony przez Alicję Kalińską i Krzysztofa Kowalskiego w 2001 r. Firmą z sukcesem zarządza drugie pokolenie, z Katarzyną Bątkowską na czele. Wraz z rosnącą produkcją zaczęły pojawiać się problemy w sprawnym funkcjonowaniu firmy w różnych obszarach. Podczas kompletacji i wysyłki towarów pojawiało się coraz więcej błędów. Brak rozliczenia magazynowego przynosił wymierne straty. Trudno było sprostać wymaganiom związanym ze śledzeniem pochodzenia surowców i wyrobów gotowych. Kiedy pojawiły się trudności z utrzymaniem powtarzalności produkcji i wysokich standardów jakości, decyzja była prosta. – Na pewnym etapie rozwoju uświadomiliśmy sobie, że bez dobrego i nowoczesnego wsparcia informatycznego nie będziemy w stanie sprawnie i skutecznie zarządzać firmą – potwierdza Katarzyna Bątkowska. Firma złożyła więc wniosek o dofinansowanie unijne projektu z programu Innowacyjna Gospodarka, Działanie 8.2. „Wspieranie elektronicznego biznesu typu B2B”. Z ofert w ramach ogłoszonego przetargu wybrano koncepcję CSB-System.
Piekarnia Cukiernia AK Otrębusy w liczbach |
Koncepcja CSB-system dla AK Otrębusy
Wdrażając system B2B, firma zdecydowała się na kompleksową optymalizację procesów, również w obszarze wewnętrznej logistyki i produkcji. W pierwszym etapie projektu przygotowano analizę przedwdrożeniową i opracowano dokładną koncepcję rozwiązania. Kompleksowe wdrożenie rozwiązania CSB-System oprócz dostawy i konfiguracji oprogramowania obejmowało też dostawę sprzętu (serwer, back-up, terminale mobilne, drukarki etykiet, komputery przemysłowe CSB-Rack® wraz z integracją wag) oraz organizację szkoleń.
Z szerokiej gamy modułów Systemu CSB wdrożono: zaopatrzenie magazynu, produkcja, PPS, sprzedaż, EDI, M-ERP, integracja z zewnętrznym systemem księgowym oraz integracja internetowego portalu zamówieniowego.
• Proces składania zamówień został oparty na elektronicznej wymianie danych zarówno dla dostawców (proces zaopatrzenia), jak i odbiorców (proces sprzedaży).
• Kontrola procesów logistycznych rozpoczyna się w momencie przyjęcia surowców do magazynu i jest kontynuowana podczas produkcji (naważanie składników oraz rejestracja wyrobu gotowego). Każda rzecz jest identyfikowana podczas przyjęcia do magazynu, etykietowana kodem kreskowym, ewidencjonowana i przekazywana na produkcję. Wyroby gotowe również są znakowane etykietą z kodem kreskowym.
• Proces kompletacji ułatwiają mobilne terminale. Oprócz kompleksowej rejestracji danych wewnątrzzakładowych zrealizowano połączenie maszyn produkcyjnych Marden w celu optymalizacji ich serwisu i redukcji przestojów.
• Część sprzedażowa została połączona z produkcją, logistyką i magazynem, dzięki czemu informacje o zamówieniach są uwzględnione w planie produkcji. Na podstawie zdefiniowanych w systemie receptur generowane jest zapotrzebowanie na surowce i materiały, co stanowi też informację do analizy dyspozycyjnej stanów magazynowych i składania zamówień u dostawców.
Osiągnięte korzyści
Informatyzacja procesów przy wykorzystaniu rozwiązania CSB-System zoptymalizowała procesy w zakresie sprzedaży, produkcji i gospodarki magazynowo-towarowej. Elektroniczny i zautomatyzowany obrót dokumentów handlowych usprawnił i zredukował czas obsługi zamówień. Kontrola stanów magazynowych dla surowców i wyrobów gotowych zredukowała koszty i uwolniła środki pieniężne. Pełna ewidencja koszy i ich rozliczanie zredukowały straty w tym zakresie w zasadzie do zera (na 8000 tys. koszy będących w obrocie firmy po roku konieczne było wyjaśnienie zaledwie 4 przypadków).
Dzięki pełnej integracji procesów logistycznych wraz z równoległym zarządzaniem ilościami i wartościami łatwe stało się: wprowadzanie nowego asortymentu, weryfikacja opłacalności wytworzenia oraz określenie ceny sprzedaży gwarantującej określony poziom zysku.