– Firmy rodzinne w naszym kraju dopiero się rozwijają, ale mają przed sobą wielką perspektywę – mówi Elżbieta Grycan, współwłaścicielka rodzinnej firmy Grycan. Szansą na ich rozwój i zyskanie przewagi nad koncernami jest specjalizacja w danej dziedzinie – czytamy w Newseria.pl.
Podobne artykuły
Misja - ocalić rzemiosłoREBREAD i misja ratowania chleba zwróciły uwagę zagranicznych firmMąka i woda, czyli chleb według Sabiny FrancuzWedług różnych szacunków w Polsce działa 1,8-2 mln małych i średnich przedsiębiorstw, które wypracowują większość PKB i stanowią podstawę gospodarki. Dużą część stanowią firmy rodzinne. Jak wynika z danych Inicjatywy Firmy Rodzinne, w UE 60% przedsiębiorstw to właśnie firmy rodzinne, a spośród 250 największych spółek na paryskiej giełdzie ponad połowa startowała jako rodzinny biznes.
Rodzinna specjalizacja
Rodzinne firmy najczęściej wyspecjalizowały się w danej dziedzinie i to z nią wiążą swoją przyszłość. To może być podstawą ich przewagi na rynku. – Na przykład Ferrero Rocher jest firmą rodzinną, a jej obroty sięgają miliardów euro. Takie firmy mogą konkurować wysoką specjalizacją i ciągłym zgłębianiem danej dziedziny. Na spotkaniach z przedstawicielami firm rodzinnych słucham opowieści ludzi, którzy zaczynali od niewielkiego biznesu 25 lat temu, a teraz prowadzą duże firmy. Na pewnym etapie okazywało się, że ci ludzie znają się na tym, co robią, i dobrze wiedzą, jak to robić mówi Elżbieta Grycan.
Rodzinne podejście do biznesu
Elżbieta Gryca podkreśla, że równie ważne jak specjalizacja jest także odpowiednie podejście do prowadzonego biznesu, które różni się od innych przedsiębiorstwa. – Firma rodzinna myśli o rozwoju, nie satysfakcjonuje się tylko tym, co w danym momencie przynosi zysk, ale dokonuje pewnych inwestycji na przyszłość, myśląc o dzieciach czy wnukach, którym chce później przekazać firmę – uważa Elżbieta Grycan.
źródło: Agencja Informacyjna Newseria.pl