Tylko co ósma firma działająca na polskim rynku małych i średnich przedsiębiorstw ma opracowaną strategię działania. 20% firm nie zna dokładnie otoczenia rynkowego, w którym funkcjonują – tak wynika z badań przygotowanych i opracowanych na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Opracowanie planów rozwojowych czy strategii działania firmy jest niezwykle istotne dla każdego, nawet małego i średniego przedsiębiorstwa. Jest to ważne w sytuacji wyraźnego spowolnienie gospodarczego. Tymczasem okazuje się, że drobni i średni przedsiębiorcy niewielką wagę przywiązują do myślenia strategicznego i idą na żywioł. Dla wielu firm celem nadrzędnym jest zarabianie pieniędzy i utrzymanie rodzin, a tylko nieliczni myślą o rozwoju.
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw opracowanie planu rozwoju sprowadza się do odpowiedzi na kilka podstawowych pytań:
- gdzie dziś są ze swoim biznesem?
- jaką widzą dla siebie przyszłość?
- czy posiadana baza klientów daje szanse powodzenia?
Kluczowa jest też kwestia odpowiedniego personelu.
W sytuacji gdy rynek jest nasycony, a klienci diametralnie zmienili upodobania, istotna jest szybka weryfikacja jakości firmy, jej produktu i sposobu zarządzania. Większe szanse na przetrwanie kryzysu gospodarczego mają firmy, które planując strategię i zarządzanie, przygotowały się na jego nadejście. – Firmy z taką inteligentną organizacją mają dużo wyższe przychody – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor Departamentu Wsparcia Projektów Szkoleniowych w PARP. – W roku 2009, kiedy badaliśmy to w PARP, te przychody były wyższe o ok. 1 mln zł w porównaniu do firm, które takich działań nie prowadziły.
PARP uczy strategicznego myślenia
Dziś Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości koncentruje się wyłącznie na mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach i chce te usługi, które zwykle są bardzo drogie, np. coaching, spersonalizowane szkolenia zarządcze, studia MBA, dostarczyć również do tego sektora – podkreśla Szajnar. PARP dostarcza przedsiębiorcom narzędzi HR-owych, zarządczych, prowadzi też portal inwestycjawkadry.pl, gdzie jest baza usług szkoleniowych skierowanych m.in. do sektora MSP. Wkrótce zostanie ogłoszony konkurs „HeRosi organizacji” (w ramach poddziałania 2.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), w którym przedsiębiorstwa z sektora MSP będą mogły dostać 190 mln zł na szkolenia dla kadry menedżerskiej i działów HR.
źródło: newseria.pl