Od 7 grudnia br. obowiązują nowe zasady dotyczące wydawania świadectw pracy, które zdaniem Pracodawców RP eliminują lukę prawną powstałą po nowelizacji kodeksu pracy ze stycznia 2011 r. Co ważne, jednoznacznie określają zasady wydawania świadectwa pracy w przypadku zatrudnienia terminowego.
Nowe rozporządzenie reguluje szczegółową treść świadectwa pracy oraz sposób i tryb jego wydawania i dostosowuje przepisy do nowych rozwiązań kodeksowych odnoszących się do pracowników zatrudnianych przez tego samego pracodawcę na podstawie umów terminowych. Świadectwa pracy mają być przekazywane pracownikom po upływie 24 miesięcy od momentu zawarcia pierwszej umowy terminowej – w razie kontynuacji takiego zatrudnienia lub w dniu rozwiązania stosunku pracy – gdy mimo upływu 24-miesięcznego okresu trwa jeszcze umowa terminowa, a także w ciągu 7 dni od złożenia pisemnego wniosku przez pracownika, jak informuje ekspert Pracodawców RP Wioletta Żukowska.
W nowym rozporządzeniu zostały określone zasady wydawania zbiorczego świadectwa pracy za łączny okres pracy na podstawie kolejnych umów na czas określony, jeśli wcześniej, tj. przed upływem 24-miesięcznego terminu od podpisania pierwszej umowy pracodawca wydał już na żądanie pracownika świadectwo za okres pracy na podstawie jednej z umów. - W takim przypadku w zbiorczym świadectwie pracy nie wykazuje się ponownie okresu zatrudnienia potwierdzonego wcześniej świadectwem. Oznacza to, że w świadectwie pracy pracodawca wskazuje wszystkie okresy zatrudnienia terminowego przypadające w ciągu 24 miesięcy tylko wtedy, gdy po kolejnych zakończonych umowach nie wydawał pracownikowi świadectwa pracy - tłumaczy Żukowska.
I jeszcze jedno, pojęcie „niezwłocznego” wydawania świadectwa pracy. W przypadku umowy o pracę na czas nieokreśliny pracodawca wydaje świadectwo pracy w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.