Gdy trzeba przygotować tort w kształcie zwierzaka, to twórcza zabawa w stylu angielskim dopiero nabiera rumieńców. Przynajmniej dla mnie. Torty rzeźbione, szczególnie te o dużych lub bardzo dużych gabarytach, to mój faworyt. To wyzwanie, które mobilizuje, rozwija i budzi we mnie stratega.
Podobne artykuły
Jestem sugarcrafterem. Nie mylić z cukiernikiemMistrzynie ŚwiataJadalna sztuka, czyli tort 3DW przypadku każdego tortu jest pewien schemat działania, ale te rzeźbione formy, które mają wyglądać jak replika, wymagają od sugarcraftera dużo większej koncentracji na szczegółach i zachowania odpowiednich proporcji. Myślę, że to jest połowa sukcesu – dlatego zanim zaczniemy rzeźbić, należy dobrze przyjrzeć się zwierzęciu, które zamierzamy zrobić w słodkiej wersji.
Od czego zacząć? Wszystko zaczyna się od szkicu, czyli od projektu rozrysowanego na papierze. Jeśli ktoś nie za dobrze radzi sobie z proporcjami, najlepiej przygotować szablony.
Ile ciasta? W tortach rzeźbionych z konieczności musimy mieć nadwyżkę wypieczonego ciasta w stosunku do tego, co faktycznie potrzebujemy na tort.
Jaki smak ciasta? Proponuję stabilne smaki. Moim faworytem są ciasta czekoladowe z pyszną, mocno czekoladową masą. Do ciasta można stosować różne owoce, które dodadzą niepowtarzalnego smaku i nawilżą ciasto. Mimo że owoce mogą utrudniać rzeźbienie, to dla smaku, który w torcie jest najważniejszy, warto włożyć więcej energii.
Jakie surowce dobrać? Analizując projekt przyszłego tortu, trzeba dobrać odpowiednie komponenty do tworzenia zwierzaków, takie jak: masa plastyczna, marcepan, czekolada, gumpaste itp.
Z czego zrobić głowę? Dobrze sprawdzi się ryż preparowany z marschmallows. Niektórzy wielcy sugarcrafterzy na świecie pracują na atrapach styropianowych, które są dokładnie owinięte folią spożywczą. Takie rozwiązanie z pewnością ułatwia pracę, ale nie wszędzie jest ono akceptowane. Klienci w Polsce nie są jeszcze gotowi na „styropianowe” rozwiązanie, dlatego takie decyzje należą zarówno do cukierników, jak i klientów.
Dodatkowe konstrukcje. W zależności od tego, jakie zwierzę mamy do wyrzeźbienia, należy zastanowić się nad usytuowaniem głowy. Sprawa komplikuje się, kiedy głowa zwierzęcia ma być zawieszona nad tułowiem. Wtedy należy stworzyć stabilną konstrukcję, która ją utrzyma.
Jak pracować? Wielki, złożony tort najlepiej rzeźbić stopniowo, ponieważ w ten sposób łatwiej nam będzie zapanować nad poszczególnymi elementami. Głowę zwierząt budujemy warstwami: dokładamy kolejne warstwy i robimy uwypuklenia do uzyskania pożądanego efektu. Przy głowie zawsze jest najwięcej pracy, dlatego warto zacząć od niej, żeby nasz tort nie „grzał” się bez potrzeby.
Case study
W zależności od tego, jakiego zwierzaka przyjdzie nam rzeźbić, pracujemy na różnych materiałach. Tort w kształcie krowy zużył ogromne ilości czekolady plastycznej. Krówka ważyła bagatela 45 kg.
Czekolada jest surowcem wyrozumiałym, cierpliwym, dającym ogromny margines błędu przy pracy, która bywa czasochłonna. Takie torty jak małpa, żyrafa i wielka krowa były przede wszystkim tworzone w tym szlachetnym materiale.
Warto czasem wymieszać masę cukrową z czekoladą w proporcji 50:50 . dzięki temu czekolada plastyczna zyskuje większą sprężystość. Czekolada bywa też kapryśna i nie zawsze poddaje się wszystkim naszym zabiegom.
Tworzenie w niej zdecydowanie różni się od pracy na masach cukrowych, ale gorąco zachęcam do tej przygody, bo bardzo szybko można się zakochać i pozostać czekoladzie wiernym. W moim przypadku tak właśnie się stało.
Tworząc tort-rybę, wybrałam masę cukrową. Żeby uzyskać efekt łusek na powierzchni ryby, zastosowałam słynny trik przy użyciu packi, na której była równomiernie rozciągnięta siateczka plastikowa nowa, wysterylizowana (można użyć nowej wysterylizowanej myjki). Tutaj bardzo ważne jest dokładne sterylizowanie narzędzi. Mając łuski odbite na powierzchni tortu, mogłam przystąpić do cieniowania ryby za pomocą aerografu.
Aerograf
Są projekty, w których zastosowanie aerografu jest niezastąpione. Są to zazwyczaj zwierzaki, jak płazy czy gady, których rzeczywiste umaszczenie charakteryzuje się wieloma odcieniami . aerograf daje prawdziwe pole do popisu. W przypadku tortu-ryby po nałożeniu kolorów za pomocą aerografu można zastosować puder spożywczy . odcień srebrny albo biały perłowy. Puder spożywczy nakładamy, kiedy barwnik dobrze wyschnie.
Kreatywność w nieskończoność
Sugarcrafting jest sprawdzianem kreatywności. Korzystając z materiałów spożywczych, musimy niejednokrotnie pobawić się w twórcę nieodkrytych do tej pory elementów spożywczych na naszych tortach. Chcąc uzyskać cieniuteńkie włoski, które nasza czarno-biała mućka ma pod nosem, próbowałam wielu znanych elementów wykorzystywanych w sugarcraftingu, ale żaden nie zdał egzaminu. Z jednym wyjątkiem . żelatynowe włosy. Wyciśnięty przez tylkę 0,5 mm w dużym stężeniu roztwór żelatyny z wodą (pozostawiony do wyschnięcia) tworzy bardzo trwały i sztywny, ale elastyczny materiał. To był strzał w dziesiątkę! Krowa zyskała ostatni szlif, a dzięki takim szczegółom możemy powiedzieć – tak, o to chodziło!
Repliki pomniejszone lub powiększone oraz zwierzęta są moim absolutnym faworytem w tortach w stylu angielskim i zawsze zachęcam do tej zabawy. Jeżeli nie lubicie lub boicie się wielkogabarytowych projektów, możecie zacząć od odrobinę mniejszych form, na których można ćwiczyć technikę, wszak ćwiczenie czyni Mistrza (Branży).
Anna Daraż, Pracownia Ciast i Tortów „Niezłe Ciacho”