...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Wyższa kultura zmiany. Zaloguj się na inne myślenie w biznesie

Rewolucyjne zmiany w biznesie zachodzą szybciej, niż myślisz. Zmienił się rynek, klient, pracownik – zmienić musi się też przedsiębiorca. Sprawdzone koncepty wyczerpują się równie szybko, jak powstają. Dobre rozwiązania? W momencie skopiowania tracą skuteczność. Jedyny sposób to ciągły proces. Ale jak? Zmień myślenie o biznesie.

Rozmowa z dr inż. Aliną Śmiłowską, ambasadorką zmian, strategiem i coachem w nowej platformie e-learningowej ARTISA Business dla branży piekarskiej i cukierniczej.

Alina Śmiłowska

dr inż. Alina Śmiłowska strateg, innowator, humanista i naukowiec. Planuje i rozpisuje procesy w zakresie koncepcyjnym i wdrożeniowym w firmach. W pracy koncentruje się na dostarczeniu wyrafinowanych doświadczeń zaspokajających estetyczne, emocjonalne i funkcjonalne potrzeby. Swoje działania realizuje w trosce o każdego człowieka współtworzącego wartość przedsiębiorstwa. Zgromadzoną wiedzą i doświadczeniem dzieli się na łamach prasy naukowej i „Mistrza Branży


Anna Kania: Niedawno ruszyła nowa platforma e-learningowa ARTISA Business dla naszej branży. Obok tematów związanych z technologią produkcji w oczy rzuca się Twój dział coachingowy/zarządzania poprzez wartości. Skąd ten pomysł i do kogo jest adresowany?
Alina Śmiłowska: To bardzo ciekawy projekt, który odpowiada na potrzeby współczesnych właścicieli firm. Agnieszka Szulc, koordynatorka projektu i marketing manager w PGD, powierzyła mi obszar kompetencji miękkich. Nie przez przypadek. Agnieszka wie, że działam inaczej, a dzisiaj tylko takie działania przynoszą efekty. Biznes cały czas musi się mierzyć z szybko zmieniającymi się warunkami, potrzebami ludzi – klientów i pracowników. W takich warunkach dla firmy szalenie ważna jest praca zespołowa, a w niej obecność lidera. Lidera, który jest wśród ludzi, daje przykład, współpracuje, potrafi rozbudzić potencjał intelektualny pracowników. Dlatego adresatem platformy i moich warsztatów online są osoby, które wiedzą, że siłą napędową firmy jest rozwój potencjału intelektualnego własnego i zespołu. Moim zadaniem jest im pomóc – zainspirować, otworzyć na myślenie poza schematami, podsunąć narzędzia.



Zanim przejdziemy do szczegółów, zdradź, jak chcesz przyciągnąć uwagę zajętych właścicieli piekarni i cukierni, by weszli na platformę i poświęcili wolny czas na Twoje szkolenia online?
Przedsiębiorcy, młodzi i w średnim wieku, zwłaszcza kobiety, mają potrzebę pracy nad własnym rozwojem osobistym i zawodowym, choć czasem trudno pogodzić to z natłokiem obowiązków. Forma e-learningowa z dobrze opracowanymi materiałami to fajna alternatywa dla kształcenia. W moim przypadku trudno mówić o szkoleniu – w krótkich wykładach prowadzę odbiorcę przez swój proces myślowy w uporządkowanych obszarach wiedzy. Materiały nie są przeładowane treścią, a ich przeczytanie zajmie 20 minut. Każdy temat to ok. 15 slajdów opracowanych według zasad konsumowania tekstu i intensywności koncentracji uwagi. Treści porządkuję kolorystycznie, jest dużo piktogramów, infografiki, systemów kołowych, linearnych, które dynamizują odbiór, utrzymują zainteresowanie i pozwalają lepiej zapamiętać przekaz. Do wyobraźni przemawiają case studies, czasem z piekarni, ale też z innych branż, z którymi pracowałam, czy z literatury fachowej. Dodatkowo każdy wykład zaczyna się i kończy quizem – na początku w ten sposób odbiorca diagnozuje problem, a na końcu sprawdza, ile zapamiętał.



W jakich tematach można będzie przejść coaching? Z czego wynika wybór tematyki?
Na tym etapie działania platformy wyznaczyłam siedem głównych działów: Klient, Sprzedawca, Produkt, Sklep, Pracownik, Właściciel, Marka. W planach mam również osobne działy dla Kobiet, Młodych Przedsiębiorców oraz o Sukcesji, bo to też są ważne tematy. Mój wybór wynikał bezpośrednio z obserwacji, jak funkcjonuje rynek piekarniczy, cukierniczy i czego najbardziej potrzebuje. Do tematu podeszłam z punktu widzenia klienta, eksperta, osoby, która prowadzi własną firmę i ma świadomość popełnianych błędów i wie, jak ich unikać. W ten sposób zdiagnozowałam to, co w piekarniach nie działa w skali globalnej. Warsztaty budowałam w oparciu o własnedoświadczenie pracy nie tylko z branżą piekarsko-cukierniczą, słodyczy, usługowo-handlową, ale też na podstawie fachowej literatury, którą będę zdradzała. Zależy mi na tym, żeby moje wykłady były zaproszeniem i inspiracją do zmiany myślenia. Te zmiany są zaakcentowane w tytułach wykładów – żeby odbiorca zainteresował się, co to jest, czy może coś z tym zrobić, zastanowił się, czy u niego to dobrze funkcjonuje. W tym roku szkolenia będą pojawiały się sukcesywnie.


Co pojawi się jako pierwsze?
Pierwszym zagadnieniem będzie temat z działu Sprzedawca pt. „Jaka jest rola sprzedawcy w budowie relacji z klientem
w piekarni? Czyli od sprzedawcy po doradcę produktu”. Przy okazji zwracam uwagę na nomenklaturę – celowo podałam „od sprzedawcy po doradcę”, bo dzisiaj – moim zdaniem – sprzedawca na rynku to za mało. Uważam, że w piekarniach powinien być doradca produktu, znawca i ambasador marki, który wie, jak się robi chleb, bo miał możliwość uczestniczyć w produkcji, i potrafi o tym opowiedzieć. To też człowiek, który zna tradycję rodzinną firmy, prawdziwe historie i anegdoty dotyczące konkretnej piekarni, cukierni. Następnie pojawi się ważny wątek – „Model współczesnego przywódcy. Jak zarządzać firmą w dobie turbulencji i zmian?”. To bardzo przemyślane szkolenie; kilka lat temu pisałam o tym felieton do „Mistrza Branży”, na podstawie którego powstała publikacja naukowa prezentowana na konferencji i bardzo dobrze przyjęta. Cieszę się, że mogę się podzielić z branżą moim pomysłem na to, jak być dzisiaj fajnym szefem.

   
   

Co oferuje nowa branżowa platforma
e-learningowa ARTISA Business

• możliwość zgłębiania tematów ważnych dla piekarni, cukierni bez względu na to, czy jesteś właścicielem, czy pracownikiem

 dostęp online zawsze kiedy masz na to czas: w pracy, domu, z kubkiem kawy, samodzielnie, z pracownikami, w swoim tempie i na własnych zasadach

 obrazowe przechodzenie przez meandry zarządzania firmą we współczesnych warunkach prowadzenia biznesu

 przystępną komunikację, daleką od akademickich wykładów

 wiedzę przyswajaną krok po kroku

WEJDŹ >>

 

 

Zatrzymajmy się przy tym chwilę. Jaki model lidera powinien funkcjonować w piekarni, cukierni?
Dzisiaj kierowanie ludźmi nie oznacza wydawania poleceń czy oceniania ludzi poprzez słupki sprzedażowe, ale zakłada umiejętność współtworzenia zespołu, rozwijania kapitału ludzkiego firmy i dzielenia się z pracownikami
wypracowanym zyskiem. Krótko mówiąc, lider buduje firmę razem z ludźmi. Czym to się przejawia? Przekazywaniem swojej wiedzy, codziennym uczestniczeniem w życiu piekarni, wspólnym ustalaniem zasad funkcjonowania. Pozwól pracownikowi stanowić o firmie, daj mu poczuć, że jest ważną częścią zespołu. To jest dzisiaj sposób na zatrzymanie talentów, żeby ludzie mówili: „ja chcę z tym człowiekiem pracować, a nie dla niego”. Pracownik nie jest wyłącznie wykonawcą poleceń pracodawcy, on chce, żeby ktoś uwzględnił jego odrębność i stworzył warunki nie tylko dla rozwoju zawodowego, ale też intelektualnego. W wielu firmach zaniedbuje się tę strefę potrzeb człowieka, i nie chodzi o wielkie rzeczy, tylko najzwyklejsze sprawy, dzięki którym człowiek czuje, że jest częścią firmy, a nie wskaźnikiem generującym wzrost sprzedaży. Warto o tym pamiętać w czasach, gdy nie mamy ludzi na zawołanie. Z tym tematem wiążą się kolejne warsztaty z działu Pracownik, to jest: „Jak utrwalać dobre nawyki w pracy? Budowa zespołu w oparciu o zarządzanie przez wartości”. Dziś największym problemem, obok braku fachowców i ludzi do pracy, jest wdrażanie zmian w firmie. Wszystkie zmiany powinny się zacząć od właściciela.



Jakie problemy zdiagnozowałaś w części dotyczącej marki i produktów?
W pierwszym przypadku najlepiej obrazuje to tytuł kolejnego warsztatu: „Jak wyróżnić markę piekarni na rynku branżowym? Kod DNA design”. Pokazuję w nim, że nie możemy patrzeć na rynek i firmę tylko ze swojej perspektywy, ale z różnych punktów odniesień. Dlaczego? Bo nie chodzi o to, by w Polsce powstawały takie same piekarnie. Każdy musi znaleźć swoje miejsce na rynku i własną grupę konsumentów. I to jest fantastyczne, że zabiegamy o względy klientów, którzy są różni. Skoro są różni, to firma może zachwycić swoich odbiorców innym produktem. W kontekście produktu czytelników zainteresuje temat: „Apetyczna ekspozycja produktu na półce okiem klienta i eksperta”. Tutaj zwracam uwagę na siłę detali.

Proponujesz czytelnikom, by weszli w Twój proces myślowy. Co dostaną w zamian? Jaki cel sobie postawiłaś?
Celem jest pomóc właścicielowi zdiagnozować potrzeby w jego firmie. Materiały mają być bodźcem do myślenia poza schematami, źródłem inspiracji, powinny otwierać głowy. Chciałabym, żeby ludzie przekonali się, że robienie czegoś inaczej jest dużo ciekawszą przygodą biznesową niż powielanie wzorów. Wiem z doświadczenia, że kiedy ludzie wierzą w to, co sami wypracowali, to firma zupełnie inaczej funkcjonuje i nie naśladuje innych. I co najważniejsze, nie podsuwam gotowych rozwiązań, oferuję narzędzia, które pozwolą właścicielowi piekarni czy cukierni wypracować wspólnie z pracownikami pomysł na firmę, produkt, markę.

W praktyce firmy chętniej kopiują rozwiązania, które sprawdziły się już u innych. Czym chcesz przekonać
właścicieli do Twojego sposobu myślenia, które wymaga wysiłku?
Gotowe rozwiązania nigdy nie były dobre, a zwłaszcza teraz. Fundują nam sieć sklonowanych firm, których produkty smakują tak samo. Zauważ, firmy często powtarzają, że chcą być wyjątkowe, wyróżniać się na rynku, a na końcu mówią: chcę mieć tak jak w firmie X. Tylko wtedy należy zadać sobie pytanie: czemu klient ma przyjść właśnie do Ciebie? I to jest kluczowe. Klientowi trzeba dać coś innego, on nie przyjdzie do mnie, bo jestem taki jak firma X.
Dzisiaj rynek jest trudny, klient co chwila się zmienia. Na przykład pokolenie 40-latków szanuje tradycję, lubi wracać do klasycznych smaków. Z kolei młodzież eksperymentuje, szybko się nudzi, a za chwilę będzie głównym odbiorcą piekarni i już teraz trzeba się dowiedzieć, co zrobić, żeby ten klient zaczął kupować chleb, a nie chipsy. Bo młodzież już takich zamian dokonuje. Nie ma kolacji złożonych z kanapek, ze świeżego chleba, masełka, z pomidorem, który jest tylko na wiosnę, są za to chipsy o smaku pizzy. Co zrobić, żeby nauczyć ich innych nawyków żywieniowych, żeby chleb wrócił na stół? Trzeba połączyć kilka rzeczy. Produkt jest podstawą, do tego jest cała otoczka związana z ekspozycją, miejscem sprzedaży, sprzedawcą, a tym wszystkim rządzą detale. To detale dodają smaku, ale też wyróżniają naszą firmę. Są one zresztą ważne w projektowaniu produktu, marki, firmy. Pamiętaj, firma to pracownicy. Kiedy właściciele piekarni i cukierni otworzą się na te możliwości, zaczną słuchać, obserwować, budować płaszczyznę komunikacji z pracownikami, szybko zaczyna się dziać inaczej.



Jak zagwarantować, żeby wypracowane zmiany działały bezbłędnie i długo?
To nie jest rzecz dana na stałe, to trzeba pielęgnować. W ogóle funkcjonowanie firmy i budowanie zespołu jest procesem. Stan idealny w biznesie to utopia! W praktyce firma nieustannie podlega procesowi zmian, a rola przywódcy nie polega na tym, żeby akceptować z opóźnieniem te, które już zaszły, tylko je inicjować. Musimy iść z nurtem, zmieniać się i przyjąć, że zmiana jest rzeczą fantastyczną. Inicjuj, prototypuj i wdrażaj, a co pół roku sprawdzaj, czy rozwiązania zadziałały, czyli udoskonalaj dobre praktyki biznesowe. Za każdym razem buduj interdyscyplinarne zespoły pracowników, daj szansę ludziom wypowiedzieć się i coś zmienić. Warto pamiętać, że zmiany wprowadza się wtedy, kiedy jest dobrze, bo wówczas nie ma stresu. Kiedy wszystko działa, pracuj nad czymś nowym: nad zdobyciem nowego rynku, doskonaleniem produktu czy procesu. Jeżeli nie wiesz, co zmienić, szukaj inspiracji w moich warsztatach.

Dziękuję za rozmowę.

 

.

WEJDŹ >>


Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji