...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Z browaru do piekarni

Do wytworzenia piwa browary używają m.in. słodu, czyli skiełkowanych i wysuszonych ziaren jęczmienia. W momencie, gdy zboże odda napojowi swoją słodycz, jest ono wyrzucane mimo że ma ono nadal wartość odżywczą.

Jak udowadnia Rise Products – startup ze Stanów Zjednoczonych – zamiast marnować wartościowy jeszcze surowiec, lepiej wykorzystać go w piekarstwie.

Słód jęczmienny, który zostaje odpadem w wyniku produkcji piwa, bywa wykorzystywany jako pasza dla zwierząt hodowlanych, składnik kompostu oraz biopaliwo do ogrzewania budynków. W przeważającej części jest on jednak po prostu utylizowany, mimo że odznacza się wysoką zawartością składników odżywczych. Sposobem, aby przeciwdziałać temu marnotrawstwu, może być ponowne użycie ziaren tego zboża w piekarstwie lub cukiernictwie.

 


Co kryje w sobie browarniany jęczmień?
W browarze ziarna jęczmienia moczone są w gorącej wodzie, aby uwolniły cukry, które są niezbędne w procesie fermentacji. Gdy proces ten jest zakończony, zboże staje się odpadem. Sposobem jego ponownego wykorzystania w branży spożywczej jest wysuszenie w piecu, zmielenie oraz przesianie ziaren na mąkę. Jak przekonują twórcy startupu Rise Products, taki produkt jest zdrowszy niż tradycyjna mąka uniwersalna. Ma on aż o jedną trzecią węglowodanów mniej, a przy tym dwa razy więcej białka i dwanaście razy więcej błonnika niż standardowo wykorzystywana i otrzymywana mąka pszenna. Do wyprodukowania kilograma takiej mąki niezbędne jest powyżej dwóch kilogramów ziaren z odzysku.

Nie tylko do piwa
Jak używać mąki z recyklingowego jęczmienia? Ze względu na małą zawartość glutenu (w porównaniu z pszenicą), najlepiej sprawdzi się ona w produktach, których ciasto nie musi wyrastać w dużym stopniu. Klienci Rise Products to w większości niewielkie manufaktury czy piekarnie, które chcą wytwarzać produkty zdrowe oraz w duchu filozofii zero waste (ang. zero odpadów). Do tej pory wykorzystywali je oni m.in. do wypieku ciastek biszkoptowych, ciastek kruchych, chleba, ciasta kruchego, babki piaskowej, gofrów i wafli. Mąką zainteresowali się również rzemieślniczy producenci makaronów, którzy łączą ją z semoliną durum oraz mąką żytnią. Uznanie znalazła ona także w oczach szefa kuchni Massimo Bottury, który prowadzi jedną z najlepszych na świecie restauracji, tj. Osteria Francescana we włoskiej Modenie.

Pora na przemysłową produkcję?
Jak donosi „New York Times”, próbki mąki od Rise Products otrzymali także duzi rynkowi gracze, m.in. Kellogg, Whole Foods, a także firmy powiązane z Nestlé. Jedynie zgadywać można, czy istnieje szansa, aby w najbliższych latach ich produkty będą wzbogacone o jęczmienną mąkę z recyklingu? Pewne jest natomiast, że Barilla, włoski producent makaronu, niezależnie od Rise Product zainwestował w ReGrained, czyli inny niewielki startup, który ze zbożowych resztek z procesu wytwarzania piwa produkuje batoniki i własną mąkę pełnoziarnistą. Specjaliści przewidują, że jest to pierwszy krok do wprowadzenia do oferty makaronów z recyklingowej mąki.

Bieżące wydanie czasopisma

Poznaj sezonowe trendy tortowe oraz receptury lodziarskie finalistów Gelato Poland, przekonaj się jak ważne jest śniadanie w piekarni...

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji