iba.FORUM, iba.SPEAKERS CORNER, Virtual Bakery Tours, iba.TO GO! – takimi strefami kusiły w tym roku Międzynarodowe Targi Piekarstwa, Cukiernictwa i Przekąsek IBA. Było to sześć aktywnych dni wypełnionych odkrywaniem i poznawaniem trendów, podróżami do różnych zakątków świata.
Podobne artykuły
IBA z różnych perspektywJak będzie smakować 2025 rok?Puratos przewiduje trzy najważniejsze trendy na 2025 rokTargi IBA odbywają się co 3 lata w Monachium, w tym roku wzięło w nich udział niemal 1400 wystawców z 57 krajów (ponad 30 firm z Polski) oraz eksperci, technolodzy, producenci i zwykli zwiedzający w liczbie ok. 77 tysięcy. Zgromadzeni chcieli zobaczyć, co nowego czeka ich w sektorze tych usług w niedalekiej przyszłości. Na targach można było znaleźć niemal wszystko, co dotyczy wspomnianych branż: od maszyn i urządzeń po surowce i wyposażenie punktów cukierniczo-piekarskich i kawiarni. IBA to jednak przede wszystkim miejsce spotkań rzemieślników, którzy mają szansę na wymianę zdań, zdobycie wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych i surowców.
Automatyzacja w połączeniu
z digitalizacją odciąża piekarzy
w newralgicznych punktach produkcji.
Jest też naturalnym kierunkiem zmian,
pozwala, by w piekarni pracowało się
lżej i efektywniej
Wyprawa w wirtualny świat piekarni
Tematem przewodnim tegorocznych targów była digitalizacja w szeroko rozumianym znaczeniu. Mówiło się o cyfryzacji znanych od lat procesów i technologii wypieku czy dekorowania wyrobów. Piekarze i cukiernicy to grupa zawodowa, która w najbliższych latach powinna postawić na nowoczesność – przede wszystkim na w pełni zdigitalizowane maszyny i urządzenia. Na targach nie zabrakło wypraw w wirtualny świat piekarni: Virtual Bakery Tours – w sali kinowej z okularami 3D na nosie można było zwiedzić, nie ruszając się z miejsca, nowoczesne piekarnie w Niemczech, Grecji, Islandii, Austrii i USA, zysku-jąc w ten sposób inspirację do tworzenia i poszukiwania własnych rozwiązań biznesowych. Jednym z pokazywanych zakładów była Tartine Bakery z San Francisco. Ta założona w 2002 r. całodzienna piekarnia, kawiarnia, cukiernia, lodziarnia i restauracja jednocześnie świadczy usługi na najwyższym poziomie, umożliwiając obejrzenie tego, co się w niej dzieje od kuchni przez szklaną szybę.
Przyszłość sklepów piekarskich to
wciąż rozwijana wizja gastropiekarni ze
zmieniającą się ofertą zdrowych przekąsek
i dań na wynos oraz technologicznymi
udogodnieniami dla klienta, które pozwolą
np. na prostą samoobsługę (na zdjęciach
koncepty sklepów firmy Aichinger)
Targowe nowości
Yummy chow, Ruby, cruffiny i owady w chlebie
Moda na spożywanie posiłków poza domem jest wciąż na fali, mało tego przechodzi liczne ewolucje. Nawiązując do tego trendu, przedstawiciele Republiki Południowej Afryki zaprezentowali przekąski pod nazwą yummy chow, które są ich odpowiedzią na potrzeby rynku związane z daniami gotowymi. Yummy chow to ciepła bułka z sosami curry i marynowanym mięsem, występuje także w wersji wegańskiej. Takich nowości można było szukać na hali iba.TO GO! Również różowa czekolada Ruby firmy Barry Callebaut pojawiła się na tej imprezie targowej i podobnie jak na ISM w Kolonii przyciągnęła rzeszę ciekawych nowego smaku. Czekolada po zastosowaniu specjalnej technologii obróbki ziarna kakaowego nabiera różowego koloru i specyficznego owocowego smaku, warto skosztować tej różowej przyjemności. Jeśli komuś wciąż brakowało czekolady, mógł udać się na „Fast Chocolate Experience”, gdzie wszystko było czekoladowe; serwowano tu np. czekoladowe frytki z czekoladowym majonezem. To nie koniec nowości ze świata słodyczy. W najbliższym czasie rynek cukierniczy opanują znane amerykańskie cruffiny – połączenie rogalika i ciasta na muffiny wypełnione przeróżnymi nadzieniami i wypiekane w formie do muffinów. Podbiło ono serca odwiedzających targowe hale.
Po spróbowaniu cruffinów można było udać się na iba.SPEAKERS CORNER, gdzie ciekawi nowych smaków mogli skosztować kolejnego rodzaju przekąski dopuszczonej z początkiem bieżącego roku do obrotu na rynku żywnościowym jako novel food – mowa tu o insektach. Wicked Cricket, bo tak nazywa się niemiecka firma zajmująca się zastosowaniem owadów w piekarnictwie, postawiła sobie to za nadrzędny cel. Przygotowywane przez nich bogate w białko przekąski są pozbawione substancji konserwujących i pakowane w materiały pochodzenia organicznego. Być może zagoszczą one wkrótce w klubach fitness.
Trendy, trendy, trendy!
Jakie trendy zawładną światem cukierniczo-piekarniczym w kolejnych latach? Superchleb, dodatek mąki z owadów w tradycyjnym wypieku czy personalizacja pieczywa – chleb na zamówienie i zgodny z wytycznymi konsumentów – to niedaleka przyszłość. Towarzyszyć temu będą bardziej przestronne i mobilne punkty małej gastronomi z szerokim wachlarzem możliwości, które będą spełnić wszystkie życzenia konsumentów w jednym miejscu. Automatyzacja połączona z cyfryzacją będzie się objawiać jako mechaniczne naważenie surowców, samoistne ładowanie i czyszczenie pieców – to nie jest już marzenie, ale technologia w zasięgu ręki! Click&Collect to coś dla tych osób, którym często nie udawało się kupić chleba. Dzięki temu systemowi będą mogły zamówić pieczywo i odebrać je w dogodnym dla nich czasie. Natomiast zastosowanie programu live counter w piekarni pozwoli klientom na śledzenie przez internet, ile towaru pozostało na naszych półkach. Targi IBA to również skarbnica wiedzy dla całej branży, to na nich producenci czy naukowcy dzielą się swoimi odkryciami i wiedzą, czego szczególnie można było doświadczyć w salonikach iba.FORUM czy iba.SPEAKERS, wysłuchując niemal 100 tematycznych wykładów. Zdobyta w ten sposób wiedza być może już wkrótce zaowocuje innowacjami w naszych własnych przedsiębiorstwach. Wśród poruszanych tematów były m.in. zagadnienia związane z digitalizacją, przykładami dobrych praktyk, trendami żywnościowymi, surowcami, higieną, a także historie piekarni odnoszących sukces, nowoczesne social media czy Przemysł 4.0, czyli czwarta rewolucja przemysłowa. Nie sposób również nie wspomnieć o iba Blogger Event, czyli spotkaniu piekarzy z blogerami i zrozumieniu idei współpracy między tymi dwoma środowiskami. Jak mówi uczestniczka wydarzenia, a jednocześnie blogerka Bianca Murthy, warto inwestować w nowoczesne kanały marketingowe, a także kreować nowe trendy. Posiadanie bloga otwiera drzwi do kolejnych możliwości, co w obecnych czasach jest nieuniknione. Piekarz bloger? Właśnie tak! Dzięki tym narzędziom można dotrzeć do większej liczby konsumentów, pokazać, w jaki sposób są produkowane wyroby danej piekarni, a nawet dać możliwość wymiany zdań i zadawania pytań osobom odpowiedzialnym za dany proces w piekarni.
Jak udowadniają targi IB A, nowoczesne
technologie, wybiegające w przyszłość,
idą w parze z rzemiosłem, które mocno
zakorzenione jest w tradycji
Otwarcie się targów IB A na blogerów
to był strzał w dziesiątkę. Widowiskowa
praca piekarza skupiała uwagę licznie
zebranych blogerów
Mistrzostwa UIBC
Bezkonkurencyjni Chińczycy
Po raz pierwszy na targach IBA odbyły się mistrzostwa mło-dych cukierników UIBC World Junior. Pracujący przez dwa dni pod presją czasu i w pocie czoła młodzi cukiernicy mieli do przygotowania: praliny, tort, figurkę oraz talerz wypełniony ich deserowymi pomysłami. Zwycięzcą tegorocznej rywalizacji został Chińczyk Haoran Lyu, który pokonał zawodników z Tajwanu, Brazylii, Islandii, Norwegii, Japonii i Niemiec. Na drugim miejscu uplasowała się zawodniczka Niemiec Tamara Seidenglanz, natomiast trzecie miejsce przyznano Japonce Akarii Kushima. Z kolei chińscy piekarze potwierdzili dominację w trzydniowych mistrzostwach iba-UIBC-Cup of backers.
Pokonali zawodników z Japonii, Holandii, Korei, Rosji, Norwegii, Peru, USA, Francji, Turcji, Hiszpanii i Niemiec. Tematem przewodnim konkursu był „Wszechświat”, a piekarze mieli do przygotowania: pieczywo, przekąski, wypieki, wyroby półcukiernicze oraz eksponat artystyczny. Drużyna z Chin wyróżniła się piekarniczym eksponatem. Kolejne miejsca przypadły zawodnikom z Niemiec, a następnie parze z Norwegii.
mgr Piotr Ławrowski