„Pomoc przy wypełnianiu wniosków o abolicję ZUS. Szybko. Tanio. Solidnie” – takie ogłoszenia spotkać możemy zarówno w Internecie, jak i w lokalnych gazetach. Dotyczą one odpłatnej pomocy przy wypełnianiu wniosków o umorzenie nieopłaconych składek w ramach ustawy, zwanej potocznie ustawą abolicyjną.
Artykuł pochodzi z majowego wydania magazynu Mistrz Branży
Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl |
Bardzo często przedsiębiorcy decydują się na skorzystanie z takiej formy pomocy, płacąc nawet kilkaset złotych. Tymczasem w każdej jednostce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pracownicy nie tylko mogą służyć wskazówkami przy wypełnianiu i gromadzeniu stosownych dokumentów, ale należy to do ich obowiązków.
Ponadto ZUS opracował bezpłatne broszury informacyjne (do pobrania za pośrednictwem strony www.zus.pl bądź – w wersji papierowej – w każdej jednostce ZUS) szczegółowo wyjaśniające procedury stosowane przy realizacji zapisów ustawy oraz kroki, które należy przedsięwziąć, by zwrócić się o umorzenie zaległych składek. Podręczne informatory zostały przygotowane w dwóch wersjach: dla osób, które na dzień 1 września 2012 r. nie prowadziły działalności gospodarczej, a także dla osób, które 1 września 2012 r. prowadziły działalność pozarolniczą.
Warto przypomnieć, że możliwość umorzenia składek na ubezpieczenia społeczne od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. przewiduje ustawa z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu niepopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolnicza działalność. Ustawa ta dotyczy osób, które w ww. okresie prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą i z tego tytułu podlegały obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają dwa lata od wejścia w życie ustawy na złożenie wniosku o umorzenie (najpóźniej do 15 stycznia 2015 r.).
W przypadku osób nieprowadzących pozarolniczej działalności w dniu 1 września 2012 r. dokumentem potrzebnym do umorzenia jest jedynie poprawnie wypełniony wniosek (dostępny na stronie internetowej ZUS). Osoby prowadzące działalność gospodarczą w dniu 1 września 2012 r. muszą złożyć następujące dokumenty:
- zaświadczenia/zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis w roku, w którym dana osoba ubiega się o pomoc, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat (może być to również oświadczenie), albo oświadczenie o braku takiej pomocy w tym okresie (stosowny druk jest dostępny w jednostkach ZUS),
- wypełniony „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” (formularz jest dostępny w jednostkach ZUS oraz pod adresem: www.uokik.gov.pl/download.php?plik=8387 )
lub
- wypełniony „Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę” – w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (formularz jest dostępny w jednostkach ZUS oraz na www.dziennikustaw.gov.pl/D2010121081001.pdf),
- oświadczenie zawierające informacje niezbędne do ustalenia kategorii ratingowej (druk jest dostępny w jednostkach ZUS oraz na www.zus.pl).
Warto pamiętać, że umorzenie należności z tytułu składek spowoduje, że okres za jaki składki zostały umorzone nie zostanie zaliczony do okresu ubezpieczenia przy ustalaniu prawa do renty lub emerytury.
autor: Justyna Gul