– Są spore szanse na to, aby pieczywo ze znakiem QAFP pojawiło się w piekarniach już pod koniec roku – mówi Stanisław Butka, prezes Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa RP w rozmowie z Mileną Zacharzewską.
Milena Zacharzewska: Współpracuje Pan z Unią Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI*). Na czym polegają te wspólne działania?
Stanisław Butka: UPEMI jest twórcą Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP – multiproduktowego systemu jakości działającego od 2009 r. Na razie znakiem opatrzone są produkty mięsne – wieprzowina kulinarna, wędliny i drób. Nasze wspólne działania mają na celu rozszerzenie Systemu o pieczywo najwyższej jakości za znakiem QAFP. Polska ma najlepsze pieczywo w Europie. Poświadczą o tym nie tylko nasi rodacy, ale również zagraniczni konsumenci. Ale żeby stale podnosić jakość, podbijać podniebienia nowych odbiorców, musimy się jako branża mobilizować.
I temu właśnie służy opracowywany przez nas wspólnie z UPEMI zeszyt Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności w zakresie pieczywa. Pokazujemy rolnikom, piekarzom, producentom pieczywa, że aby zatrzymać klienta, należy używać jak najlepszych surowców i metod.
M.Z.: Kiedy i gdzie będziemy mogli kupić pieczywo ze znakiem QAFP?
St. B.: Myślę, że są spore szanse na to, aby pieczywo ze znakiem QAFP pojawiło się w piekarniach już pod koniec roku.
M.Z.: Jak zwykli zjadacze chleba mogą rozpoznać wysoką jakość wyrobów zbożowych?
St. B.: Dobra jakość oznacza z pewnością nieco wyższą cenę. Chleb poniżej 2 zł powinien budzić nasze wątpliwości. Oczywiście nie każdy może sobie pozwolić na zapłacenie większej kwoty. Ale, tak jak w przypadku innych produktów, lepiej jest kupić mniej wyrobu wyższej jakości, niż później wyrzucać ten tani, niesmaczny. Wygląd to rzecz bardzo często myląca. Szczególnie teraz, gdy wyroby piekarnicze są krojone i pakowane w folię, zawierającą kolorowe nadruki. Grafika worka przykrywa to, co jest w środku, i ocena wizualna pieczywa staje się niemożliwa. Często jest tak, że pozornie niezbyt ładny wizualnie chleb okazuje się strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o jakość i smak.
M.Z.: W Polsce panuje spadkowa tendencja spożycia pieczywa. Czy pieczywo ze znakiem QAFP będzie przeciwstawieniem tej niekorzystnej sytuacji?
St. B.: Konsumpcja pieczywa w naszym kraju spada od schyłku socjalizmu. Wynika to m.in. z pozornie błahego, a dla niektórych może nawet śmiesznego faktu. Przed rokiem 1989 wielu ludzi, nawet w miastach, hodowało świnie. Najtańszym pokarmem dla tych zwierząt był wówczas chleb! Dziś w miastach próżno szukać tych zwierząt, na wsi jest ich również mniej niż kiedyś, stąd i zapotrzebowanie na chleb jest mniejsze. Poza tym w pewnym momencie pojawiło się lobby przekonujące, że pieczywo jest niezdrowe. Zaczęto je zastępować, szczególnie w miastach, gotowymi kanapkami, zapiekankami, innymi produktami zbożowymi.
Każde ogniwo, które ma wpływ na produkt finalny, czyli chleb, jest w Polsce na najwyższym poziomie. Ale nie jesteśmy w stanie sprostać konkurencji i ogromnemu naporowi reklamy i marketingu wielkich korporacji.
M.Z.: Myśli Pan, że System QAFP i zeszyt branżowy w zakresie pieczywa pomoże odwrócić te tendencje?
St. B.: Na pewno pozwoli nam dotrzeć do konsumenta z przekonaniem, że wyrób ze znakiem QAFP jest najwyższej jakości, że charakteryzuje się wspaniałym smakiem. Każde ogniwo na etapie produkcji będzie musiało sprostać restrykcyjnym wymogom Systemu, ale mamy w Polsce dobrych rolników, przetwórców, producentów i wierzę, że to się uda. Tylko współpraca na każdym etapie – od pola do stołu, pozwoli na osiągnięcie celu – upowszechnienia pieczywa najwyższej jakości ze znakiem QAFP!
****
*Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego to związek pracodawców zrzeszający podmioty branży mięsnej. Jej celem jest reprezentowanie interesów gospodarczych, ochrona prawna oraz kształtowanie jednolitego stanowiska Członków na znaczące dla branży tematy. UPEMI współpracuje z europejskimi i światowymi organizacjami branżowymi i handlowymi. Posiada doświadczenie w nawiązywaniu kontaktów biznesowych i promocji wyrobów mięsnych z Polski na rynkach koreańskim, rosyjskim, chińskim, niemieckim, amerykańskim i wielu innych. UPEMI aktywnie korzysta ze wsparcia unijnego i krajowego, w ramach środków przeznaczonych na promocję zrealizowała: program „Stół pełen smaków”, polską restaurację na światowej wystawie EXPO 2010 w Szanghaju, Festiwal Polskiego Smaku, polską restaurację na berlińskich targach Grune Woche 2011, kampanię „Tradycja, jakość i europejski smak”, serię szkoleń dla nauczycieli gastronomii.
Od 2009 r. realizuje swoje priorytetowe działanie - System Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP. W celu jego promocji UPEMI zrealizowała (m.in. z wykorzystaniem środków z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego) szereg kampanii z udziałem Piotra Machalicy i Pawła Królikowskiego, spotkania z konsumentami, degustacje, akcje medialne.
Więcej informacji: www.upemi.pl, www.qafp.pl