...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS, materiał promocyjny

W poszukiwaniu odpowiedniej franczyzy

Budowanie własnej marki i rozkręcanie biznesu to ciężki kawałek chleba, zwłaszcza gdy konkurencja na rynku jest liczna. Dlatego trudno się dziwić, że w Polsce franczyza rozwija się w najlepsze, a rodzimi przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po gotowe rozwiązania.

Zanim jednak dojdziesz do wniosku, że franczyza to sposób na udany biznes, sprawdź, co powinieneś wiedzieć, na co zwracać uwagę, zanim ostatecznie wybierzesz odpowiedni system franczyzowy.

     
 

Artykuł pochodzi z majowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

Podstawowym zadaniem, jakie stoi przed kandydatem na franczyzobiorcę, jest wyłonienie odpowiedniego franczyzodawcy. Ogólne kryteria wyboru są proste i oczywiste – musi to być firma, która zbudowała silną, odnoszącą sukcesy markę, poznała i sprawdziła dokładnie mechanizmy działania swojego biznesu we własnych placówkach pilotażowych. I co ważne, ma już zadowolonych franczyzobiorców, z którymi można się spotkać i porozmawiać. A teraz przejdźmy do szczegółów, czyli wnikliwej analizy sytuacji, która pozwoli ocenić plusy i minusy systemu franczyzowego.


Atrakcyjny i młody czy atrakcyjny i dojrzały?
Dokonanie oceny franczyzodawcy jest bardzo istotnym etapem procesu podejmowania decyzji o zaangażowaniu się we franczyzę, a co za tym idzie, wyboru odpowiedniej oferty franczyzowej. Często się zdarza, że do właściciela firmy zgłasza się potencjalny franczyzobiorca. Jeżeli właściciel nie jest przygotowany do zaoferowania rentownej licencji franczyzowej, zazwyczaj zgłasza się do prawnika z żądaniem przygotowania takiej umowy. Jednak franczyza to coś zdecydowanie więcej niż warunki ustalone przez prawnika. Opracowanie umowy powinno być ostatnim etapem budowy oferty franczyzowej, następującym po odpowiednim skonstruowaniu systemu i osadzeniu go na rynku. Nie można więc popełnić błędu, ponaglając właściciela firmy do sprzedaży licencji franczyzowej. Zdarzały się przypadki, kiedy zapytania od potencjalnych franczyzobiorców były katalizatorem stworzenia nowego systemu franczyzowego. Ale od chwili powstania pomysłu na utworzenie sieci do momentu wypracowania dochodowej franczyzy może upłynąć dużo czasu. Właściwie bardzo niewiele prawidłowo zbudowanych i sprawdzonych systemów franczyzowych jest gotowych do sprzedaży licencji wcześniej niż przed upływem dwóch lat od chwili pojawienia się pomysłu.


Jeśli potencjalny franczyzobiorca wierzy, że biznes jest atrakcyjny, musi być cierpliwy i czekać aż właściciel koncepcji franczyzowej będzie miał możliwość pełnego rozwinięcia systemu franczyzowego, w który franczyzobiorca będzie mógł bezpiecznie zainwestować. W przeciwnym razie przyczyni się on do swojego własnego upadku.
Oferty systemów franczyzowych działających na rynku znajdują się w różnych etapach rozwoju i dojrzałości. Im więcej jest franczyzobiorców, tym łatwiejsza staje się ocena systemu, ponieważ można porozmawiać z wieloma franczyzobiorcami i przekonać się, co system franczyzowy i franczyzodawca dla nich zrobili.


W sytuacji, gdy franczyzodawca dopiero zaczyna swoją działalność, należy przy wyborze systemu zachować większą ostrożność, ale nie oznacza to, że nie należy decydować się na taką franczyzę. Nowe systemy franczyzowe mogą i dają duże możliwości tym, którzy podejmą trud ich poznania i mądrze dokonają wyboru.


Zestaw pytań obowiązkowych
Kto pyta, nie błądzi, dlatego też każdy potencjalny franczyzobiorca musi koniecznie poznać wszystkie aspekty działania danej franczyzy, zajrzeć w dokumenty potwierdzające kondycję finansową, przyjrzeć się kadrze zarządzającej, spotkać się z franczyzobiorcami. Musi pytać i drążyć temat do bólu, a pomogą mu w tym poniższe pytania.
1. Jaka jest wiedza biznesowa oraz doświadczenie franczyzodawcy, kadry kierowniczej oraz głównych udziałowców?
2. Jak wyglądała historia rozwoju firmy do dnia dzisiejszego?
3. Jakie kroki podjął franczyzodawca, aby przygotować swoje przedsiębiorstwo do wprowadzenia franczyzy? (To pytanie oraz pytania 4-8 są szczególnie ważne w przypadku systemu franczyzowego, który jest we wczesnym etapie rozwoju i będą coraz mniej istotne wraz ze wzrostem wielkości sieci).
4. Jaką wiedzę i doświadczenie w temacie franczyzy posiada franczyzodawca i jak je zdobył?
5. Ile jednostek pilotażowych franczyzodawca otworzył, zanim zaoferował licencję franczyzową na sprzedaż?
6. Ile franczyzodawca zainwestował w ustalanie, czy jego firmę można rozwijać poprzez franczyzę?
7. W jaki sposób może się przekonać, że franczyzodawca odpowiednio zbadał warunki panujące na rynku i zdobył wiedzę wystarczającą do tego, aby franczyzobiorca miał pewność, że inwestuje we wszechstronnie przetestowany biznes, sprawdzony także pod kątem rozwiązywania problemów, które pojawiają się w prowadzeniu działalności? Warto poprosić franczyzodawcę o przedstawienie konkretnych danych, potwierdzających zasadność rozwijania tej koncepcji biznesowej poprzez franczyzę.
8. Dlaczego franczyzodawca zdecydował się na franczyzę, a nie na rozwijanie własnych jednostek?
9. Jakie jest zakładane tempo wzrostu w ciągu najbliższych 5 lat?
10. Jaka jest struktura organizacyjna firmy? Czy będzie ona w stanie poradzić sobie z wymaganiami rosnącej sieci franczyzowej? Jakie plany ma franczyzodawca w odniesieniu do wzrostu liczby personelu pomocniczego i rozwoju infrastruktury?
11. Kim są członkowie kadry zarządzającej, którzy będą mieli wpływ na planowanie rozwoju sieci franczyzowej i którzy będą współpracować z franczyzobiorcami?
12. Czy franczyzodawca może potwierdzić, że żaden z tych menadżerów nigdy nie był:
a) zaangażowany jako główny udziałowiec bądź menadżer w firmie, która zbankrutowała, zawarła układ z wierzycielami lub została zlikwidowana;
b) nie był zaangażowany w system franczyzowy, który poniósł porażkę;
c) nie był franczyzobiorcą, któremu się nie powiodło;
d) nie był skazany.
13. Można poprosić o podanie szczegółów dotyczących następujących zagadnień:
a) Ilu jest obecnie franczyzobiorców? Czy potencjalny franczyzobiorca może poznać ich nazwiska i dane kontaktowe?
b) Ilu franczyzobiorców było w sieci rok temu?
c) Ilu franczyzobiorców, w ciągu ostatnich dwóch lat:
- miało umowy rozwiązane przez franczyzodawcę?
- rozwiązało umowę z franczyzodawcą?
- rozwiązało umowę za porozumieniem stron?
14. Na ile wybredny jest franczyzodawca w doborze franczyzobiorców? Należy poprosić o wyjaśnienie stosowanych kryteriów i podejścia do rekrutacji franczyzobiorców.
15. Należy poprosić o udostępnienie kopii ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego z działalności firmy franczyzodawcy.
16. Czy franczyzodawca może potwierdzić, że nie miało miejsca żadne pogorszenie się sytuacji finansowej od czasu sporządzenia ostatniego sprawozdania? Jeśli franczyzodawca nie może tego potwierdzić, powinien wyjaśnić dlaczego.
17. Należy poprosić o potwierdzenie faktu, że franczyzodawca ma zabezpieczenie finansowe zapewniające płynne działanie firmy przez co najmniej najbliższy rok.
18. Z jakim bankiem franczyzodawca współpracuje? Czy potencjalny franczyzobiorca może uzyskać referencje od banku?
19. Czy franczyzobiorcy mogą korzystać z programu wsparcia finansowego? Jeżeli tak, to w którym banku i czy franczyzobiorca może poznać szczegóły tej współpracy.
20. Należy poprosić o przedstawienie przynajmniej dwóch finansowych i biznesowych referencji, innych niż te wystawione przez bank franczyzodawcy.
Opinia franczyzobiorców systemu i ich doświadczenia ze współpracy z franczyzodawcą są zawsze cenne i ważne. Jednakże, szczególnie w przypadku pierwszych franczyzobiorców, należy wystrzegać się opinii tych, którzy sami mogli spowodować problemy, na które narzekają, albo w dużym stopniu mogli przyczynić się do ich powstawania.
Mając tę wiedzę, należy udać się do prawnika i księgowego, którzy pomogą spojrzeć z właściwej perspektywy na odpowiedzi udzielone przez franczyzodawcę. Ostatecznie jednak decyzja należy do franczyzobiorcy i niezależnie od wszelkich porad, powinien sobie odpowiedzieć na pytanie, czy możliwe jest zbudowanie długoterminowej relacji biznesowej z tym partnerem biznesowym i czy warto polegać na jego sądach.


Marta Rolka

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji