...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Patent na zwiększenie sprzedaży

Dobry klient to lojalny klient, który wraca do nas, bo to mu się opłaca. Przyglądając się działaniom znanych piekarni, cukierni oraz kawiarni, nietrudno zauważyć, że jednym z narzędzi marketingowych są dobrze przygotowane programy lojalnościowe.

We wrześniowym (rocznik 2012) wydaniu MB opublikowaliśmy artykuł analizujący poziom marketingu w branży piekarsko-cukierniczej w Polsce. Aby wesprzeć Państwa w zakresie marketingu, zaproponowaliśmy, aby każdy Czytelnik skontaktował się z nami i byśmy wspólnie przeanalizowali działania marketingowe oraz ich skuteczność. Nie spodziewaliśmy się, że odzew będzie aż tak duży! Dziękujemy za kontakt i zainteresowanie. Wielu z Państwa podpowiedzieliśmy gotowe, korzystne rozwiązania marketingowe.

Jedną z propozycji było opracowanie programu lojalnościowego – karty stałego klienta. Dziś przeanalizujemy krok po kroku program lojalnościowy jako przykład jednej z metod generowania trwałego obrotu. Jakie są podstawowe korzyści? To przede wszystkim prosty sposób, by zbudować trwałą i dochodową relację z klientem, zapewniając jednocześnie regularność wykonywanych zakupów. Nie zapominajmy również o ujęciu ekonomicznym, gdzie z reguły koszty marketingowe przeznaczone na zdobycie nowego klienta są dużo wyższe niż sprzedaż jednostkowa. To dlatego stała sprzedaż jest tak ważna. Wówczas koszty marketingowe przekładają się na maksymalne wykorzystanie zasobów klientów, w efekcie czego stają się korzystną inwestycją, która zwraca się z nawiązką.

     
 

Artukuł pochodzi z listopadowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 


Dlaczego warto?
Przede wszystkim dlatego, by zapewnić sobie byt na rynku. Pamiętajmy, że konkurencja nie śpi i jeśli nie zrobimy tego jako pierwsi, to prędzej czy później ten element marketingowy przygotuje konkurencja, a to wpłynie na utratę naszych klientów. Po co więc ryzykować i nerwowo czekać, aż czarny scenariusz się spełni, skoro przygotowanie programu lojalnościowego jest tak proste? Tym bardziej, jeśli weźmiemy pod uwagę, że budowanie trwałych relacji z klientem w dzisiejszych czasach jest bardzo istotnym elementem handlowym. Pra-widłowa relacja zapewnia nam ciągłość zbytu wśród grupy klientów, którzy sami do nas przychodzą, bez dodatkowych nakładów finansowych na reklamę. Jest to również korzystne z tego względu, że nakład pracy oraz inwestycji jest bardzo niski w stosunku do efektów, które można uzyskać.

Na kim się wzorować?
Najlepiej na markach, którym program lojalnościowy zapewnia stały napływ klientów z miesiąca na miesiąc. To narzędzie marketingowe jest stosowane zarówno przez małe, jak i duże firmy, również sieciowe: stacje benzynowe, hipermarkety itp. Zakres oferty, która nas interesuje, to oczywiście wszelkie lokale oferujące produkty piekarsko-cukiernicze, ale również kawę, napoje, desery, koktajle, kanapki itp. Jednym słowem – wszystkie produkty spożywcze konsumpcji zarówno w lokalu, jak i na wynos. W naszej branży taki program stosują np. Empik Cafe czy Grycan, gdzie przy regularnych zakupach otrzymujemy coś ekstra.

Jak zacząć?
Wytłumaczę teraz krok po kroku, co zrobić, aby przygotować kompletny program lojalnościowy dla klientów, dzięki któremu obroty wzrosną i ustabilizują się. Wymienię kilka elementów, których należy się wystrzegać. Zdradzę też kilka marketingowych sztuczek, które stosuję na co dzień, dzięki czemu efekty będą jeszcze lepsze. A zatem zaczynajmy.

Krok nr 1
Określ segmenty towaru i asortyment, który będzie zaliczał się do programu lojalnościowego. Ustal przelicznik towaru. Można opracować to na dwa sposoby: ustalając przelicznik produktowy lub cenowy. Przy przeliczniku produktowym, oferując wyrób swoim klientom, ustal, że przy zakupie np. dziesięciu takich samych produktów, przykładowo kawy, jedenastą kawę klient otrzymuje gratis. Drugą metodą jest przeliczenie na cenę, które sprawdza się, jeśli oferujesz szeroki zakres asortymentu. Wówczas przy zakupie na kwotę np. 3 zł klient dostaje małą pieczątkę. Przy zakupie za 5 zł otrzymuje dużą pieczątkę. Dwie małe pieczątki są równoznaczne jednej dużej. Po uzbieraniu dziesięciu dużych pieczątek zakupy na kwotę 5 zł klient otrzymuje gratis.

Krok nr 2
Dokonaj obliczeń, po ilu zakupach i na jaką kwotę jesteś w stanie przeznaczyć następne zamówienie gratis dla klienta. Czy jest to taka kwota, jak na przykładzie powyżej, czyli 5 zł, a może powinna wynosić ona 15 zł? Czy kolejne gratisowe zakupy klient otrzymuje po dziesięciu zamówieniach, czy może po piętnastu? Określ przejrzyste i klarowne zasady. Przygotuj krótki i treściwy regulamin w punktach, tak aby był zrozumiały dla każdego. Ustal wizję tego, co chcesz osiągnąć za pomocą programu.

Krok nr 3
Przygotuj listę wszystkich niezbędnych elementów. Ustal wytyczne dla grafika, zleć wykonanie projektu i druku kart stałego klienta, pieczątek oraz wszystkiego, co jest niezbędne do wdrożenia programu lojalnościowego. Karta lojalnościowa powinna umożliwiać przybijanie pieczątek w ramach zakupów. Na odwrocie warto umieścić reklamę firmy – zdjęcie, adres, mapę i krótkie hasło reklamowe.

Krok nr 4
Przygotuj regulamin i umieść go w widocznym miejscu w sklepie, w menu itp. Regulamin możesz zamieścić również na firmowej stronie internetowej oraz wszystkich stronach reklamowych, np. typu fanpage. Przygotuj formularz do gromadzenia danych osobowych klientów. Każdy klient, który wypełni formularz, powinien podać dobrowolnie numer telefonu, adres e-mail, dane osobowe, datę urodzin. Przekazane dane możesz wykorzystać do dalszych działań marketingowych.

Krok nr 5
Przygotuj personel do nowej formy obsługi oraz poinformuj o zasadach. Zaprezentuj krótką procedurę postępowania, informowania o karcie stałego klienta z wykorzystaniem „języka korzyści”. Przedstaw kryteria przekazywania karty klientowi oraz procedurę wypełnienia danych osobowych podczas przekazywania karty.

Krok nr 6
Zacznij promować kartę stałego klienta na wszystkie możliwe sposoby. Informuj o możliwości jej założenia każdego nowego klienta odwiedzającego lokal. Obserwuj reakcje i zbieraj informacje zwrotne. Gromadź formularze z danymi osobowymi klientów i wprowadzaj je do systemu komputerowego.

Krok nr 7
Wykorzystaj dane osobowe przekazane przez klientów do dalszych działań marketingowych i budowania trwałych relacji.

Krok nr 8
Obserwuj efekty. Prowadź analizy obrotu i sprzedaży. Analizuj regularność pojawiania się klientów. Obserwuj częstotliwość wydawania gratisów na podstawie kart, które powinna odbierać ekspedientka wraz z przekazaniem gratisowego produktu. Oceniaj skuteczność.

Dlaczego karta stałego klienta działa?
Podam przykład na bazie własnego doświadczenia. W ciągu tygodnia pracy uczestniczę w licznych spotkaniach z partnerami handlowymi, klientami itp. Zawsze umawiam się na kawę w tym samym miejscu, ponieważ – z biegiem czasu – dzięki temu otrzymuję kolejną kawę gratis. W ten sam sposób działają inni klienci. Mając coś obiecane przy stałych zakupach, robią je u Ciebie zamiast u konkurencji. Kontynuując wątek kawy, świetnym przykładem jest wrocławski rynek, gdzie vis a vis jest położony lokal Starbucks i Empik Cafe. Jakość produktu oraz ceny są bardzo podobne. Poziom obsługi, komfort i atmosfera również są porównywalne. W opinii wielu ludzi Starbucks jest lokalem bardziej reprezentatywnym i biznesowym, jednak najczęściej gdy współpracuję z kimś blisko, wybieram Empik Cafe, ponieważ korzystam z darmowych kaw dzięki karcie stałego klienta.

Zdaję sobie sprawę, że wdrożenie takiego programu, mimo że jest proste, może okazać się niemałym wyzwaniem dla osób bez doświadczenia w marketingu. Dodatkowo w artykule nie zawarłem kilku skutecznych technik, które potęgują budowanie relacji. Chętnie przekażę je osobiście kolejnym Czytelnikom, którzy skontaktują się ze mną w tej sprawie.  

Micha Rusek, www.MarketingDlaCiebie.pl

Masz pytanie?
Specjalnie dla Czytelników MB nasz ekspert ds. marketingu Michał Rusek udzieli rad i wskazówek.

Zachęcamy do kontaktu:
m.rusek@mistrzbranzy.pl
lub tel. 504 905 968.

Zapraszamy do odwiedzenia portalu autora: www.MarketingDlaCiebie.pl

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji