Jak nadążyć za szybko zmieniającymi się trendami w etykietach? Czy można drukować mniej etykiet w dobrej jakości za niewielkie pieniądze? Odpowiedzi szukaj w coraz doskonalszym druku cyfrowym.
Podobne artykuły
Jasny komunikat na opakowaniu...KDS w Konkursie ART OF PACKAGING 2014Hellopak - specjalna folia zimowa oraz folia do głębokiego mrożeniaDo tej pory technologia fleksograficzna dominowała rynek w wielu branżach. Oferowała wysoką jakość druku, ale była opłacalna w przypadku dużych i średnich nakładów. Cenę druku windował dodatkowo koszt wykrojników i matryc. Aktualnie takie rozwiązanie rozminęło się z rosnącymi oczekiwaniami zupełnie nowego typu. Coraz mniejsze zamówienia na etykiety idące w parze z koniecznością szybkiego ich dostosowania do zmieniających się potrzeb – to główne czynniki katalizujące rozwój druku cyfrowego, który znajduje szerszego odbiorcę również w branży spożywczej. Co ważne, rozwój tej technologii powoduje, że jakość etykiet drukowanych cyfrowo nie odbiega od druku fleksograficznego.
Nowe uwarunkowania, nowe rozwiązania
Zmieniające się wymagania klientów oraz trendy rynkowe powodują, że co roku pojawia się więcej nowych produktów oraz marek spożywczych. Producenci żywności starają się znaleźć i spenetrować każdą lukę na rynku. Efektem tego jest kilkukrotny wzrost asortymentów, odmian i wersji różnych produktów spożywczych. Dodatkowo firmy mają coraz mniej czasu na wprowadzenie nowych produktów, dlatego wypuszczane są partie próbne na określonych rynkach, aby sprawdzić odbiór nowego towaru.
Kolejnym wyzwaniem są wymagania Unii Europejskiej dotyczące znakowania towarów spożywczych. Większy nacisk na informowanie konsumentów oznacza więcej obowiązkowej treści na etykietach. Do składu surowców już trzeba dopisać informacje o zawartości alergenów czy kraju pochodzenia surowca, wkrótce też dojdzie obowiązkowa informacja o wartości odżywczej. W takim przypadku, drukując i naklejając etykiety wykonane w technologii cyfrowej, rozwiązujemy problem gotowych, ale nieaktualnych etykiet.
Etykiety drukowane cyfrowo to z pewnością dobry patent dla importerów artykułów spożywczych, często egzotycznych i luksusowych. Sprowadzając do Polski produkty w małych ilościach (np. 2000 sztuk), nie opłaca się przygotowywać nowej etykiety w technice fleksograficznej. Etykieta wydrukowana cyfrowo z tłumaczeniem oryginalnego tekstu jest szybkim i ekonomicznym rozwiązaniem. Takie etykiety docenią też firmy wchodzące na nowe rynki zbytu, które nie chcą ponosić kosztów zmiany matryc (polimerów), nie znając prawdziwego potencjału rynku.
Niepowtarzalne etykiety i skuteczne promocje
Nowym trendem zastosowania etykiet drukowanych cyfrowo jest personalizacja etykiet. Pierwszym dużym projektem na skalę europejską była promocyjna sprzedaż butelek Coca-Cola z nadrukowanymi imionami. W tym przedsięwzięciu uczestniczyło kilkanaście drukarni europejskich, które przez ponad 3 miesiące drukowały etykiety z nazwami imion w ponad 20 europejskich językach, aby jednego dnia wprowadzić napoje na rynek. W Polsce firma Tymbark uruchomiła usługę drukowania etykiet na napoje ze zdjęciami swoich klientów. Wystarczy przez stronę internetową zamówić taką usługę i mamy napój z jedyną niepowtarzalną etykietą. W mniejszej skali etykiety personalizowane funkcjonują u domowych producentów wina, piwa, nalewek oraz jako naklejki okolicznościowe na alkohol z okazji wesela, imienin, urodzin czy wieczoru kawalerskiego.
Etykiety drukowane w technologii cyfrowej mogą wspomóc akcje promocyjne, wyróżnić opakowania świąteczne czy zwrócić uwagę na przygotowany konkurs dla konsumentów. Warto dodać, że użycie takich dodatkowych etykiet umożliwia przeprowadzenie konkursu czy promocji tylko w określonej sieci handlowej czy na danym terenie.
Podsumowując, etykiety w technice cyfrowej to znakomite rozwiązanie dla producentów żywności, którzy potrzebują oznaczyć niewielką partię swoich produktów i nie chcą długo czekać ani ponosić kosztów przygotowania druku.
Prezes Tomasz Dąbrowski, KDS Drukarnia Etykiet Samoprzylepnych