Wiele firm Czystego Biznesu przekonało się, że ochrona środowiska ma wymierne korzyści. Pozwala zmniejszyć zużycie energii elektrycznej, cieplnej, ograniczyć zużycie wody i ilość wytwarzanych odpadów. Przynosi również wartość bezcenną - dobrą opinię społeczną.
Już ponad 10 lat trwa program proekologiczny Czysty Biznes, jedyny w Polsce realizowany na tak dużą skalę. Celem programu jest podniesienie świadomości ekologicznej polskich przedsiębiorców (m.in. MŚP) oraz wsparcie i doradztwo w zakresie ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Po tylu latach firmy Czystego Biznesu traktują ochronę środowiska już nie tylko w kategoriach kosztów, ale również jako klucz do efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem. Co więcej, udowadniają, że dbałość o środowisko może być także sposobem na wykreowanie nowych produktów i usług skierowanych dla świadomych ekologicznie konsumentów, których z roku na rok przybywa.
W rozmieszczonych w całej Polsce Klubach Czystego Biznesu skupionych jest ponad 500 firm, przede wszystkim MŚP. Przedsiębiorstwa będące członkami Klubów, dziękispecjalistycznej pomocy doradców i audytorów, wprowadzają zmiany mające na celu zarządzanie firmą w zgodzie ze środowiskiem. Firmy te mogą korzystać z bogatej oferty programu, w której znajdują się m.in. szkolenia, doradztwo środowiskowe, audyty, narzędzia internetowe pozwalające na monitorowanie swojego oddziaływania na środowisko, a także branżowe serwisy informacyjne.
Efekty Czystego Biznesu
W wyniku realizacji ostatniej edycji programu pt. „Propagowanie czystego biznesu w Polsce” (2007-2011) niemal w połowie z firm biorących udział w programie specjaliści ds. środowiskowych przeprowadzili audyty, dzięki którym zidentyfikowano najpoważniejsze problemy środowiskowe w poszczególnych firmach oraz stworzono realne plany przeciwdziałania tym problemom. Szczegółowy opis rozwiązania tych problemów w postaci tzw. programów naprawczych, zawierających propozycje innowacyjnych i niskonakładowych działań,przygotowano dla niemal 150 firm, czego efektemjest wprowadzenie w życie około 100 praktycznych rozwiązań (inwestycyjnych i nie inwestycyjnych), dzięki którymfirmy nie tylko ograniczyły swój negatywny wpływ na środowisko, ale także zmniejszyły koszty działalności. Przedsiębiorstwa te stały się tym samym bardziej atrakcyjne dla konsumentów i konkurencyjne na zglobalizowanym rynku. Szacuje się, że przeprowadzone działania przyczynią się do obniżenia zużycia energii (średnio o 10%), wody (20%) i materiałów (5%) oraz zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów i emisji (średnio o 10%).
Certyfikat Zielone Biuro
Dodatkowo Fundacja Partnerstwo dla Środowiska od 2004 wyróżnia te firmy, które mają szczególne osiągnięcia w tym zakresie – poprzez uhonorowanie ich niezależnymi Certyfikatami Zielone Biuro.Certyfikat Zielone Biuro wyróżnia instytucje, firmy, organizacje pozarządowe i samorządy, które chcą się stale doskonalić, podejmować nowe inicjatywy na rzecz ochrony środowiska i wzmacniać swój proekologiczny wizerunek. Posiadanie certyfikatu Zielone Biuro nie tylko wiąże się z prestiżem i pozwala się wyróżnić na tle konkurencji oraz zmniejszyć oddziaływanie firmy na środowisko. Niesie za sobą także wymierne korzyści finansowe w postaci obniżenia kosztów działania firmy poprzez wprowadzenie nowoczesnych ekologicznych rozwiązań.
Zakres merytoryczny certyfikatu Zielone Biuro obejmuje różnorakie środowiskowe aspekty działalności biurowej. Certyfikat przyznawany jest firmom, które odniosły sukces w zakresie minimalizacji swego negatywnego wpływu na środowisko, co jest weryfikowane przez zgodność z kryteriami certyfikatu. Aby otrzymać certyfikat, organizacja musi spełnić dwupoziomowe kryteria. Pierwszy poziom to całkowita zgodność z wymogami prawa polskiego, drugi to wprowadzenie w organizacji rozwiązań pro-środowiskowych. Starania o certyfikat warto rozpocząć od dokładnej analizy charakteru organizacji i jej wpływu na środowisko, co powinno stanowić podstawę do stawiania i weryfikacji celów środowiskowych, które jako wdrożona polityka środowiskowa stanowią spełnienie pierwszego kryterium. Rekomendacje konsultanta pomogą wdrożyć rozwiązania konieczne do spełnienia kolejnych kryteriów: zrównoważonej gospodarki energią elektryczną i cieplną, wodą i odpadami. Monitorowanie ilości zużywanych surowców oraz generowanych odpadów i emisji CO₂pozwoli obserwować efekty podejmowanych działań. Kryteria związane z polityką zakupów i edukacją ekologiczną klientów pozostawiają szerokie pole do kreatywnych proekologicznych działań.
Wśród firm uhonorowanych certyfikatem są oczywiście firmy z branży spożywczej!
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.fpds.pl/ekocertyfikaty/pl/s/zielone-biuro/organizacje-z-certyfikatem-zielone-biuro