...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

O cukierni, która świadomie buduje przewagę konkurencyjną (część I)

Wzmacniając pozycję rynkową, cukiernia zwiększa niezależność w stosowaniu różnych instrumentów marketingowych (w tym np. swobodę ustalania cen). Zwiększa się również jej efektywne funkcjonowanie na rynku.

Co oznacza silna pozycja firmy? Większe udziały rynkowe, wyższe marże niż u konkurencji oraz większy potencjał rozszerzania się na nowe rynki, nowe oferty i nowe grupy klientów.

Budowanie przez cukiernię przewagi konkurencyjnej na rynku sprowadza się do działań, które pozwolą jej osiągnąć nadrzędną pozycję wobec większej liczby konkurentów. Przewaga konkurencyjna może być relatywną miarą jej funkcjonowania na rynku i pozwala cukierni na zaoferowanie klientom towarów i usług odpowiadających ich oczekiwaniom, a korzystniejszych niż oferty konkurentów. Cukiernia, po osiągnięciu przewagi konkurencyjnej, stara się powiększyć ją, a wraz z tym zwiększa stopień swojej niezależności (m.in. w zakresie stosowania instrumentów marketingowych). Wszystko to wpływa korzystnie na wzrost jej efektywności funkcjonowania na rynku. Warto pamiętać o najważniejszej zależności: im trudniejsze do skopiowania rozwiązania firmy, tym trwalsza jej przewaga konkurencyjna.

 

Jak zbudować względnie trwałą przewagę konkurencyjną cukierni?
Cel taki jest możliwy do osiągnięcia różnymi sposobami, m.in. poprzez świadome kształtowanie (wzmocnienie) wizerunku cukierni, zacieśnianie współpracy zarówno z klientami, jak i dostawcami, stałą orientację na innowacyjność oferty, a także kształtowanie inteligencji cenowej firmy (tj. zdolności do świadomego kształtowania polityki cenowej). Optymalnym rozwiązaniem jest kształtowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o wszystkie wymienione procesy, tym bardziej że występuje pomiędzy nimi duża zależność. Dla przykładu silna marka cukierni wpływa na poziom lojalności jej klientów, to z kolei ma istotne znaczenie przy kształtowaniu polityki cenowej firmy. Trudno jest też zbudować silną markę cukierni i efektywnie kształtować lojalność klientów bez odpowiedniej kultury organizacyjnej firmy.  To, czy cukiernia zbuduje przewagę konkurencyjną, zależy zarówno od jej efektywności operacyjnej, jak i od strategii działania. Podstawą jest spójna i konsekwentnie wdrażana wizja firmy.

Innowacje źródłem przewagi konkurencyjnej cukierni
Innowacje jako źródło przewagi konkurencyjnej cukierni mogą dotyczyć zarówno samej oferty produktowej, technologii, jak i systemów organizacji i zarządzania firmą. Względnie trwałą przewagę konkurencyjną budują szczególnie innowacje oryginalne. Jednak warto przy tym podkreślić, że niekiedy trudno jest zachować je na własność. Konkurencyjne podmioty naśladują oryginalne rozwiązania i czerpią korzyści z wprowadzonych wcześniej innowacji rynkowych. Dlatego też cukiernia powinna wypracować unikatową, trudną do naśladowania kombinację działań wpisujących się w wymienione powyżej procesy.


Budując przewagę konkurencyjną cukierni w oparciu o innowacyjność oferty, warto zadbać o to, aby innowacyjność była wpisana na trwałe w jej system zarządzania i kulturę organizacyjną. Osiągnięcie tego będzie łatwiejsze dzięki dobrej współpracy z dostawcą surowców, który identyfikując trendy rynkowe, będzie nie tylko odpowiadał na potrzeby cukierni, ale również ją inspirował do wprowadzania oryginalnych rozwiązań. Innowacyjność i jakość produktów oferowanych przez cukiernię determinowane są w dużym stopniu przez innowacyjność i jakość kupowanych surowców. Łatwiej jest cukierni zaoferować niepowtarzalne i dobrej jakości produkty, mając do dyspozycji właściwe surowce, a przy tym dostawcę, który zainteresowany jest zacieśnianiem relacji. Nie bez znaczenia jest też elastyczność dostawcy, który wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich odbiorców, jest w stanie dopasować się do aktualnych potrzeb.

 

Na sukces rynkowy cukierni, a tym samym dostawcy surowców, istotny wpływ ma z jednej strony kreowanie przez nią pewnych trendów rynkowych, a z drugiej strony wpisywanie się w obecne tendencje rynkowe. Cukiernia która chce wzmocnić swoją pozycję rynkową powinna zwrócić uwagę na rosnący nurt żywności ekologicznej, na coraz większe znaczenie jakości wyrobów cukierniczych oraz trend indywidualizacji zwyczajów konsumenckich. Odpowiedzią na zmiany rynkowe może być wprowadzenie pralin do oferty cukierni. Produkty te zwiększają możliwość indywidualizacji oferty, przyciągają uwagę wymagających klientów, a poprzez atrakcyjną ekspozycję sprzyjają wyróżnieniu się cukierni na rynku. Co więcej od kilku lat obserwuje się na rynku wzrost zainteresowania tymi produktami. Warto jednak zwrócić uwagę, że sukces rynkowy pralin, w dużym stopniu uzależniony jest od jakości surowców stosowanych przy ich produkcji. Kluczowym staje się znalezienie dostawcy wysokiej jakości past owocowych, bazowanie na naturalnych barwnikach, a także poszukiwanie nowych smaków w pralinach.

Klimat sprzyjający innowacjom
Rozwój innowacji w cukierni będzie łatwiejszy dzięki stworzeniu właściwego środowiska stymulującego postawę nastawioną na nowe rozwiązania. Dotyczy to zarówno klimatu w samej firmie, jak i relacji pomiędzy współpracującymi w branży podmiotami (w tym relacji dostawca-odbiorca). Mając to na uwadze, niezwykle cenne wydają się działania tych producentów surowców dla branży cukierniczej, którzy ? z myślą o korzyściach płynących dla wszystkich współpracujących ze sobą firm (w tym cukierni) - promują nowe modele biznesowe oraz inspirują do innowacyjnych rozwiązań w oparciu o wysokiej jakości surowce. Ponadto właściciele cukierni, która chce budować swoją przewagę konkurencyjną, powinni wiele uwagi poświęcić swoim pracownikom. Aby wzmocnić orientację pracowników na innowacje, należy zadbać o odpowiednią kadrę ludzi, dobrze przygotowanych do swojej pracy fachowcy, którzy dostrzegają i rozwiązują nietypowe problemy. Ponadto pracownicy ci powinni być otwarci na opinie i oceny innych, a także nie bać się wyzwań. Otwarta na innowacje cukiernia ma kulturę organizacyjną, która m.in. sprzyja pogłębianiu wiedzy i umiejętności, rozwijaniu tolerancji dla niepewności i poszukiwań, a także wspiera twórcze sposoby myślenia i rozwiązywania problemów.

Marek Rutkowski, Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji