...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Profesjonalna rekrutacja

Menedżerowie i przedsiębiorcy niejednokrotnie muszą samodziel­nie zajmować się rekrutacją personelu. Często nie mają odpo­wiedniego przeszkolenia w tym zakresie i nie wiedzą, czy sposób, w jaki prowadzą rozmowy kwalifikacyjne, jest właściwy.

Wszyscy chcą pozyskać najlepszych kandydatów, tymczasem boleśnie doświadczają, że prowadzenie procesu rekrutacyjnego nie jest zadaniem łatwym i wolnym od błędów.

Mimo obiektywnie dużego zna­czenia innowacyjności produk­towej (ocena 3,5 w skali od 1 – czynnik najmniej ważny – do 5 – czynnik bardzo ważny) czynnik ten na tle innych determinant konkurencyjności został oce­niony najniżej. Najważniejszymi determi­nantami pozycji konkurencyjnej przed­siębiorstw branży piekarskiej były jakość (ocena 4,9) oraz czynniki personalne, czyli profesjonalni pracownicy (ocena 4,4)1. Dla­tego w dalszej części artykułu analizie pod­dany został sposób weryfikacji tych najlep­szych z rynku, tak by kadra zyskała miano profesjonalnej. Szczególną uwagę zwró­cono na pojawiające się podczas rozmów kwalifikacyjnych błędy poznawcze, które bywają problematyczne nawet dla doświad­czonych rekruterów.

Profesjonalna kadra
Profesjonalna kadra w rozumieniu klienta to ta, która potrafi odpowiedzieć na jego potrzeby, zna produkty, które sprzedaje, odznacza się dużą kulturą osobistą, jest uczciwa, uśmiechnięta i pomocna. Jak po­zyskać takich pracowników? W pierwszej kolejności należy się zastanowić, czy pozy­skiwać z rynku już wykształconych, przygo­towanych do realizacji zadań zawodowych, czy też postawić na osoby z mniejszym do­świadczeniem zawodowym i samemu je wy­szkolić. Zazwyczaj jest tak, że ci pierwsi mają większe oczekiwania finansowe, tym­czasem przedsiębiorcy chcieliby zatrudnić właśnie ich, oferując wynagrodzenie od­powiednie dla pracowników z mniejszym doświadczeniem. Czasem nawet podczas rozmowy kwalifikacyjnej rekruterzy nie są świadomi, jaką strategię obrali i kogo chcą zatrudnić. To pierwszy błąd, który nie­stety – jak pokazuje doświadczenie – jest dość częsty. Nie wiedzieć, kogo się szuka, to skazać poszukiwania na porażkę.

Sposób zadawania pytań
Z uwagi na fakt, że zasób ludzki ma tak duże znaczenie dla pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw piekarskich, warto zasta­nowić się, co zrobić, by proces rekrutacji, rozumiany jako pozyskiwanie najlepszych pracowników, był faktycznie procesem pozyskiwania najlepszych z rynku. Nie­stety zdarza się, że rozmowy kwalifika­cyjne prowadzone przez przedsiębiorców odbywają się na zasadzie improwizacji. Niedoświadczeni rekruterzy nie zawsze wiedzą, o co zapytać i jak sformułować pytania, aby pozyskać interesujące infor­macje. A czasem wystarczy zmienić tylko formę z pytania zamkniętego („Czy or­ganizował Pan czas pracy zespołu?”) na otwarte („Jak organizował Pan czas pracy zespołu?”) – i już poznajemy wiele interesujących nas faktów.

 

Błędy poznawcze
Zatrudnienie nowego pracownika zawsze związane jest z pewnym ryzykiem. Choć na podstawie jego CV pozyskujemy in­formacje dotyczące jego dotychczasowej kariery i kompetencji, to jednak znacz­na część wiedzy o kandydacie pozostaje ukryta. Aby dowiedzieć się czegoś więcej, przeprowadzamy rozmowę kwalifikacyjną. W czasie takiej rozmowy, zwłaszcza kiedy robią to właściciele/menedżerowie małych i średnich przedsiębiorstw, prowadzący po­pełniają błędy. To normalne i ludzkie. Świa­domość ryzyka ich popełnienia pomaga jednak wystrzegać się tego typu zakłóceń.

   
 

Przykłady błędów poznawczych
Gdy przywiązujemy nadmiernie dużą wagę do wyglądu zewnętrznego, może to prowadzić do mylnej oceny kandyda­ta. Bardzo często ulegamy tzw. efektowi pierwszego wrażenia i osoby bardziej atrakcyjne częściej oceniamy pozytywnie. Nawet kontynuując rozmowę, mamy skłonność do poszu­kiwania dowodów potwierdzających pierwsze wrażenie. Wniosek z tego jest taki, że atrakcyjni częściej dostają pracę.

Mniej doświadczeni rekruterzy często ulegają też efektowi halo, gdy na podstawie jednej – np. pozytywnej – cechy tworzą swoje pozytywne wyobrażenie o kandydacie. Przypomina to myślenie życzeniowe. W przypadku gdy mamy trudność ze zrekrutowaniem kandydata o pożądanych kompetencjach, łatwo nam uogólnić poszczególne cechy. A gdy ktoś przyszedł na rozmowę przed czasem i w dodatku schludnie ubrany, możemy przypisać mu także inne cechy pozytywne, jak np. zdyscyplinowanie i kulturę osobistą, których w rzeczywistości dany kandydat nie musi posiadać.

Czasem kilka błędów może się nałożyć i pojawić się równolegle. Niektórzy nie są też świadomi znaczenia, jakie ma kolejność prezentowania przez kandydatów informacji na swój temat. A przecież prowadzący może przywiązywać większą wagę do informacji usłyszanych na początku wywia­du (efekt pierwszeństwa) lub do informacji z końca wywiadu (efekt świeżości). Mniej świadomi rekruterzy mogą ulegać też efektowi kontrastu i oceniając kandydata, sugerować się tym, jak wypadł kandydat bezpośrednio go poprzedzający lub inny, który był wyjątkowo odpowiedni lub nieodpowiedni.
Czasem w rozmowie o pracę może uczestniczyć ktoś, kto do złudzenia nam kogoś przypomina; wtedy możemy mieć do czynienia z mechanizmem atrybucji, który polega na tym, że rozmówcy przypisujemy zdolność lub cechy, które wcześniej zaobserwowaliśmy u kogoś innego.

Kolejnym błędem może być mechanizm projekcji, który zakłada, że kandydaci myślą tak jak rekruterzy. Zdarza się, że rozmowy kwalifikacyjne przeprowadzają kierownicy, którzy są osobami ambitnymi i nastawionymi na rozwój. Jakie jest ich rozczarowanie, gdy po przyjęciu do pracy okazuje się, że kandydat nie reprezentuje ich poglądów w kwestii rozwoju czy lojalności względem firmy.

Powszechnie panuje pogląd, że najgorsza sytuacja ma miej­sce wtedy, gdy rekruter jest z jakichś powodów uprzedzony do kandydata. W takim przypadku nawet rekrutujący, który jest profesjonalnie przygotowany, dysponuje odpowiednimi narzędziami, może mieć skłonności do „wyciągania” z rozmo­wy tego, co ma świadczyć na niekorzyść kandydata. Nie bez znaczenia jest również forma psychiczna rekrutera. W dużym uproszczeniu można podsumować, że pozytywny nastrój wpływa na pozytywną ocenę, a negatywny – na negatywną.

 

 

Dużą część stanowią tzw. błędy poznawcze, czyli takie, które wpływają na zniekształce­nie faktycznego obrazu kandydata. Ponie­waż ich źródłem w większości są uczucia, emocje i odczucia rekrutującego, błędy te zazwyczaj popełniane są w sposób nie­świadomy.

Proces rekrutacji to jeden z najważniejszych procesów kadrowych. Warto zadbać o to, by ocena była możliwie najbardziej obiektywna i wolna od błędów. Wówczas zwiększamy prawdopodobieństwo pozyskania profesjonalnej kadry.
Bibliografia dostępna u autora.

dr inż. Joanna Tokar, trener, coach,
autor książki Samodoskonalenie menedżerów – rozwój kompetencji przywódczych

Bieżące wydanie czasopisma

Poznaj sezonowe trendy tortowe oraz receptury lodziarskie finalistów Gelato Poland, przekonaj się jak ważne jest śniadanie w piekarni...

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji