Wykreuj własny rynek, tworząc nową, indywidualną koncepcję sprzedażową dla produktów, które mają już za sobą lata świetności. Wykorzystaj panujące trendy i wznieś się na fali sektora rynku, który zyskuje popularność i zainteresowanie. Jak? Odpowiedź w artykule.
Podobne artykuły
Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy?Piekarnie z potencjałemKryzys? Mnie to nie dotyczy!Obecnie coraz modniejsze staje się nadawanie nowego życia starym przedmiotom. Dotyczy to wielu aspektów naszej codzienności, począwszy od mody, a kończąc na sztućcach, z których można stworzyć oryginalną, niecodzienną biżuterię. Ten sam trend można zauważyć w branży cukierniczej, gdzie dobrze znane produkty przedstawione zostały w zupełnie nowym świetle, otrzymując tym samym całkiem inny charakter.
Przedstaw stary produkt w nowym świetle
Okazuje się, że jeżeli potraktujemy popularne, dobrze znane ciastka, ciasteczka czy babeczki jako bazę wyjściową, a następnie nadamy im niecodzienny charakter, możemy wykreować zupełnie nowy produkt. Jednym słowem, nadając starym produktom nowy blask oraz „dobudowując” ich znaczenie odpowiednimi działaniami marketingowymi, sprawimy, że staną się one pożądane w oczach klientów. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób zamierzamy podejść do organizacji nowego sektora rynku we własnym biznesie oraz od odpowiedzenia sobie na pytanie, które produkty planujemy odświeżyć. W tym wypadku najprostszą techniką jest wykorzystanie panujących trendów.
Z ekonomicznego punktu widzenia
Z ekonomicznego punktu widzenia wynika, że warto inwestować w rynek w momencie, gdy produkty znajdują się na fali wznoszącej (rys. 1). Tym bardziej, że jest to okres rozwoju danego sektora rynkowego, w którym z reguły nie ma mocno zakorzenionej konkurencji.
Każdy produkt dostępny w sprzedaży przechodzi tzw. cykl żywotności, podczas którego bezpośrednio po wprowadzeniu na rynek przeżywa etap największego rozwoju. Właśnie wtedy nabiera szybkiego tempa wzrostu i staje się popularny, co oznacza, że jest to najlepszy moment, aby w niego inwestować. Następny etap dotyczy produktu dojrzałego, obecnego na rynku już jakiś czas. Etap ten charakteryzuje się największym wolumenem sprzedaży, za czym idą największe zyski. Po etapie dojrzałości następuje schyłek, co oznacza moment, w którym atrakcyjność produktu oraz popyt na zakup systematycznie spada.
Jeżeli mielibyśmy do tego cyklu porównać omawiane w niniejszym artykule przykłady, znajdują się one obecnie w początkowej fazie wzrostu. Jest to etap, podczas którego warto w nie zainwestować i dołączyć do rozwijającego się trendu, wznosząc się jednocześnie na rosnącej fali zainteresowania tą gamą produktów. Moment ten jest kluczowy również dlatego, że nadal trudno wyodrębnić mocno zakorzenioną konkurencję, co przy odpowiednim nakładzie pracy pozwala na zaspokojenie znacznej części potrzeb rynkowych i wypracowanie silnej marki.
Przykład I
Przykładem ciekawego wykorzystania panującej obecnie sytuacji jest manufaktura słodyczy Cukier Lukier. Firma łączy w sobie pasję, kreatywność oraz potrzebę tworzenia tkwiącą w każdym dziecku, ponieważ w ramach oferty ręcznie wyrabianych cukierków i lizaków znajdują się pokazy i warsztaty dla najmłodszych. Wystarczy wykupić miejsce, by nasze dzieci same wykonały dla siebie wymarzone słodycze – tym samym zapewniamy pociechom wspaniały dzień, wiele radości i satysfakcji. Firma wkupiła się w serca klientów, dbając o wysoką jakość produktów, bazując na naturalnych barwnikach, aromatach owocowych oraz olejkach.
Powyższy przykład jest najlepszym dowodem, że nawet zwykły cukierek i lizak może stać się wyjątkową atrakcją, a jednocześnie dochodowym przedsięwzięciem, jeśli tylko oprzemy działania na panujących trendach i zorganizujemy wokół niego odpowiedni marketing, tworząc własny styl.
Przykład II
Cupcakes różnią się od popularnych muffinów pod wieloma względami, mimo to wielu klientów największą różnicę dostrzega w ich dekoracji. Pozostałe charakterystyczne cechy w oczach klientów sprowadzane są do poziomu nieistotności, zacierając tym samym różnorodność smakową i wielkościową produktów. Łasuchów i smakoszy tych pysznych ciasteczek wielkości filiżanki herbaty (skąd zresztą wzięła się ich nazwa) fascynuje przede wszystkim wygląd, który spod ręki mistrza cukiernictwa potrafi przybrać arcyciekawe kształty i kolory.
Jest to świetny przykład sytuacji, w której produkt bardzo podobny do popularnego muffina, a nawet powstały na jego podstawie, może stanowić zupełnie inny segment rynku, docierając nie tylko do klientów kawiarnianych, ale również ugruntowując swoją pozycję na wszelkiego rodzaju przyjęciach, imprezach okolicznościowych, a nawet chrzcinach i weselach.
Przykład III
Kolejny produkt, który stanowi jednocześnie wyrób cukierniczy i artystyczną dekorację, to malowane ciasteczka. Z pozoru zwykłe kruche ciastka, takie same jak te sprzedawane na wagę, jednak uszlachetnione ręcznie wykonaną dekoracją, pomalowane lukrem, a następnie zapakowane w wysublimowane, indywidualne opakowania. W tym wypadku ich kształt czy smak mogą być dowolne, często ich znaczenie schodzi na drugi plan, gdy najważniejsza – po raz kolejny – jest piękna dekoracja.
Jej rodzaj, tak jak w przypadku wspomnianych wyżej cupcakes, również może zostać dopasowany do konkretnej okazji, a więc z powodzeniem znajdzie swoich zwolenników podczas każdego rodzaju imprezy okolicznościowej.
Oto kolejny dowód na to, że zwykły produkt, jak popularne kruche ciasteczka, może diametralnie zmienić swój charakter dzięki przedstawieniu go w oryginalny i nowatorski sposób.
Michał Rusek, www.MarketingFanpage.pl