...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Sprzedawca kompetentny – kim jest i jak go pozyskać?

Co tak naprawdę sprawia, że jednych sprzedawców postrzegamy jako kompetentnych, a innych nie? Na co należy zwrócić szczególną uwagę w procesie rekrutacji oraz jaką drogę wybrać – rekrutować sprzedawców „kompletnych” czy postawić na ich doskonalenie?

Dobry produkt, reklama, zopty­malizowana sieć kanałów dys­trybucji – to składowe sukcesu sprzedaży. Nie można jednak zapomnieć o najważniejszym ogniwie – sprzedawcach. Ich kompetencje w dużej mierze wpływają na efektywność sprzedaży. Dlatego kom­petentny sprzedawca to wciąż obiekt po­szukiwań wielu przedsiębiorców.

Co znaczy być kompetentnym?
Na początku lat 90. XX w. częściej posługi­wano się sformułowaniem „umiejętności” niż „kompetencje”; obecnie powszechnie używane jest to drugie określenie. Ist­nieje niespójność definicji „umiejętności” i „kompetencji”, która wynika m.in. z fak­tu, że umiejętności postrzegane są jako kluczowa składowa kompetencji. Więk­szość badaczy tej problematyki jest zda­nia, że kompetencje są pojęciem szerszym niż umiejętności, a samo nabycie umiejęt­ności nie jest warunkiem wystarczającym do tego, aby pracownik był kompetentny.

Co zatem sprawia, że ktoś, kto posiada umiejętności, będzie postrzegany jako pra­cownik kompetentny? Tym elementem jest odpowiednia postawa, dzięki której pra­cownik będzie chciał i potrafił pozytywnie wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności. Kompetencje są zdolnościami wykorzysty­wania wiedzy i umiejętności. Stąd wszyst­kie umiejętności mogą być kompetencjami, gdy są skutecznie wykorzystywane. Re­asumując, w dużym uproszczeniu można przyjąć, że bycie kompetentnym to posia­danie wiedzy, umiejętności i adekwatnych postaw (rys. 1).

Rys. 1. Składowe kompetencji; Źródło: Opracowanie własne

 

Co każdy sprzedawca wiedzieć powinien
Sprzedawcy, którzy chcą sprostać współ­czesnym wyzwaniom, muszą szybko oraz skutecznie rozwijać swoje kompetencje i – co wydaje się najważniejsze – czynić to bez­ustannie. Bycie kompetentnym to efektywne wykorzystywanie umiejętności, cech osobo­wości i wiedzy nabytej. Osoba kompetentna okazuje swoje kompetencje w zachowaniu. Niektórzy mogą pewne kompetencje opano­wywać lepiej niż inni i dlatego w określonych sytuacjach będą działali sprawniej. Bycie kom­petentnym to nie dar natury; nikt nie rodzi się kompetentnym przywódcą czy sprzedawcą, za to można się tego nauczyć. Sprzedawca musi mieć wiedze o tym, co sprzedaje i jak ma to robić. Dziś już wiemy, że klienci nie ku­pują tylko produktów, lecz – przede wszystkim – zadowolenie i korzyści, jakie z nich wynikają. Dlatego też, bez względu na to, czym się han­dluje, nie można wspominać tylko o właściwo­ściach produktu, lecz o korzyściach wynikają­cych z jego zakupu. Kompetentny sprzedawca rozumie, że właśnie te korzyści mają najwięk­sze znaczenie dla jego klientów i w rozmowie sprzedażowej potrafi wykorzystać tę wiedzę. Od kompetentnego sprzedawcy oczekujemy, że będzie otwarty na klienta, będzie potra­fił budować z nim kontakt.

   
 

Dwie strategie personalne podczas rekrutacji
modelu sita przydatność kandydatów mierzona jest na podstawie kryterium kwalifikacji zadaniowych – udokumento­wanych np. dyplomami, świadectwami – nie zwraca się tu uwagi na potencjał rozwojowy, jak ma to miejsce w modelu kapitału ludzkiego. Model sita zakłada, że ludzie są, jacy są, i nie można ich zmienić, więc w przypadku gdy nie osiągają zadowalających efektów, należy ich zwolnić i zastąpić innymi. Model ten zakłada, że pracownicy zmuszeni do rywalizacji dają z siebie wszystko, a motywacja do pracy skupia się głównie wokół czynników ekonomicznych. Prowadzenie polityki personalnej opartej na modelu sita sprzyja budowaniu ostrej rywalizacji pomiędzy pracownikami, gdyż taka strategia nakazuje wybór najlepszych i stopniowe pozbywanie się tych najgorszych. Jak łatwo przewidzieć, ta filozofia nie sprzyja budowaniu poczucia bezpieczeństwa, lojalności i integracji z firmą.

Model kapitału ludzkiego oparty jest na założeniu, że czło­wiek uczy się i zmienia całe życie, że pracownik przywiązuje się emocjonalnie do swego miejsca pracy, jest lojalny, gdy jest traktowany z szacunkiem i uczciwie wynagradzany. Pracownik jest traktowany jako najcenniejszy zasób i stanowi swoistą inwe­stycję dla przedsiębiorstwa, dlatego podczas rekrutacji zwraca się uwagę na cechy osobowościowe i potencjał do rozwoju niezbędnych umiejętności. Model kapitału ludzkiego propaguje zatrudnienie długookresowe, gdzie zwolnienie pracownika postrzegane jest jako ostateczność – poprzedzone szkoleniami lub przeniesieniem na stanowisko o mniejszej złożoności pracy. System motywacyjny łączy nowoczesne bodźce ekonomiczne z niematerialnymi. Wszystko to sprzyja budowaniu kultury firmy opartej na zaufaniu, współpracy i wzajemnej pomocy.

 

 

Jednym słowem, że będzie komunikatywny. Ważne, by taki sprzedawca znał i potrafił wykorzystywać w praktyce wiedzę o technikach sprzeda­ży. Wbrew powszechnym opiniom, że dobry handlowiec musi dużo mówić i przekonywać, zdecydowanie lepiej zrekrutować tego, który potrafi słuchać, a nawet wsłuchiwać się w po­trzeby klienta, które nie zawsze są wyrażone wprost. Profesjonalni sprzedawcy nie boją się obiekcji klientów, wręcz przeciwnie, potrafią je wykorzystać jako krok do sfinalizowania transakcji, a zastrzeżenia klienta postrzega­ją jako naturalny objaw ich zainteresowania sprzedawanym produktem czy usługą.

Jaką obrać strategię rekrutacji personelu?
Jak pokazują badania, 75% pracodaw­ców ma problem z rekrutacją pracowni­ków, którzy spełniają ich wymagania. Jak działać w takiej sytuacji i co zrobić, by pro­ces rekrutacji był efektywny?
Możemy wybrać jedną z dwóch strategii per­sonalnych: model kapitału ludzkiego lub mo­del sita. Model sita polega na zastosowaniu systemów filtrów i sit, aby wyłonić najlep­szych kandydatów na podstawie kryterium kwalifikacji zadaniowych, a model kapitału ludzkiego jako główne kryterium selekcji wskazuje cechy osobowościowe i predyspo­zycje kandydatów oraz ich gotowość do roz­woju. Dlatego podstawowe pytanie, jakie należy sobie zadać, brzmi: czy chcemy na­stawić się na szkolenia (model kapitału ludz­kiego), czy szukamy kandydatów spełnia­jących wszystkie wymagania (model sita)? Wybierając drugą opcję, często musimy się liczyć z długotrwałym procesem rekrutacji.

Pracodawcy, pytani o to, jakiego stopnia przygotowania wymagają od nowo przyj­mowanych pracowników (przynajmniej w fazie deklaracji), chcą stosować model sita i przyjmować pracowników w pełni wy­szkolonych1. Gdyby tak jednak było w rze­czywistości, najpewniej proces rekrutacji trwałby bardzo długo. Przedsiębiorcy nie lubią czekać i gdy mają braki kadrowe, wy­kazują dużą niecierpliwość. Dlatego, jak pokazuje praktyka, zazwyczaj rekrutacja zmierza w kierunku wyboru kandydata na stanowisko sprzedawcy drogą tak zwa­nego modelu mieszanego i czasami mimo zakładanej strategii sita i tak kończy się na strategii kapitału ludzkiego. Potrzeba redukcji kosztów często sprowadza rekruta­cję do anonsów, w których podaje się wy­magania formalne (model sita). Sprawdza­ne są dyplomy, CV, a rzadziej – osobowość. Wynika to m.in. z faktu, że przedsiębior­com, którzy prowadzą rekrutację, łatwiej jest zweryfikować dyplomy, wykształcenie i przeanalizować CV niż zbadać profil oso­bowości i kompetencje społeczne. Bywa, że ich decyzje są błędne, a po zatrudnie­niu próbują ratować się polityką modelu kapitału ludzkiego i przez to pracownik raz przyjęty nie bywa zwalniany. Pracownik nieefektywny bywa przesuwany do innej pracy. Taki „system” jest dalece nieefek­tywny – na co wskazują przykłady polskich przedsiębiorstw sektora MŚP i ich proble­my, z którymi się borykają. Do najczęst­szych można zaliczyć brak motywacji wśród personelu, kłopoty z dyscypliną, odpływ najbardziej wartościowych pracowników.

Słowo na zakończenie
Zanim wybierzemy najlepszego kandydata na stanowisko sprzedawcy, warto przemy­śleć, kogo potrzebujemy. Odpowiedzieć sobie na pytanie, kim jest kompetentny sprzedaw­ca, a także zastanowić się, jaką obrać stra­tegię rekrutacji. Z pewnością zaprocentuje to w przyszłości...

dr inż. Joanna Tokar, trener, coach,
autorka książki Samodoskonalenie menedżerów – rozwój kompetencji przywódczych

1 Według Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, PARP 2011, o strategii przyjmowania pracowników posiada­jących pełne przygotowanie do potrzeb praco­dawcy mówiło 34 proc. pracodawców, o strategii przyjmowania pracowników wymagających tylko niewielkiego doszkolenia – 37 proc. pracodawców, możliwość większego lub pełnego doszkolenia widziało odpowiednio 11 proc. i 17 proc. praco­dawców.

Bieżące wydanie czasopisma

Poznaj sezonowe trendy tortowe oraz receptury lodziarskie finalistów Gelato Poland, przekonaj się jak ważne jest śniadanie w piekarni...

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji