...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Lody na kółkach - mobilna lodziarnia

Co zrobić, jeśli do Twojej lodziarni przychodzi za mało klientów? Wyjdź im naprzeciw! A zasadniczo – przyjedź. Mobilne punkty sprzedaży lodów zdobywają coraz więk­szą rzeszę polskich wielbicieli – zarówno wśród sprzedawców, jak i klientów.

Food truck to dziś symbol nowo­czesnej mobilnej gastronomii. W ciągu kilku ostatnich lat po­jazdy tego typu zdobyły taką popularność, że zaczęły być nawet organizowane spe­cjalne festiwale dla fanów jedzenia „z cięża­rówki”. Pomysł na to, by sprzedawać swoje wyroby na kółkach, nie jest jednak nowy. Jedną z pierwszych takich innowacji były specjalne mobilne „budki”, z których sprze­dawano lody. Dziś coraz więcej sprzedaw­ców wraca do tego rozwiązania. Tym bar­dziej, że w czasach zaawansowanej techniki oferuje ono znacznie więcej niż dawniej.

FOT. ROBERT SZOŁTYSEK

 

Z czym to się je?
Mobilne punkty sprzedaży to pojazdy z przy­czepą pełniącą funkcję bufetu. W tym wy­padku są to cylindry chłodnicze do przecho­wywania lodów, które bez ładowania chłodzą nawet do 10 godzin. Większy pojazd może być wyposażony również umywalkę (nawet z bojlerem!) oraz inne potrzebne sprzęty, np. w maszynę do robienia bitej śmietany oraz polew. Producenci takich pojazdów zamontu­ją także odpowiednio dobraną markizę oraz zadbają o grafikę na powierzchni.
Niektóre mobilne punkty sprzedaży są tak duże, że można do nich wejść. W tym wypadku chodzi jednak głównie o to, by były na tyle małe, aby mogły zmieścić się tam, gdzie jest spory ruch i nor­malnie lodziarnia lub kawiarnia by nie powstała.

Mniejsze, bardziej mobilnie
Małe gabarytowo pojazdy sprawdzają się w centrach handlowych, na festynach albo przy górskich schroniskach. Kacper Przywecki z firmy BCC Polska podkreśla, że to zdecydowanie największy ich atut. Dzięki takiej formie właściciele lodziarni nie muszą podejmować ryzyka zwią­zanego z wyborem jednego konkretnego punktu sprzedaży, a mobilna lodziarnia może pojawić się w kilku wybranych miejscach na mapie miasta. – Obecnie nawet urzędy miasta wyznaczają atrakcyjne miej­sca pod tę formę sprzedaży, co też sprzyja ożywieniu rynku i rosnącej liczbie zamówień – dodaje Jakub Sosiński z firmy Foodmobile. Co naj­ważniejsze, prowadząc biznes na kółkach, nasze punkty handlowe zmieniamy elastycznie, w zależności od tego, gdzie akurat jest klient.

 

Mój pomysł, twoja cena
Tak jak sprzedawca lodów musi zrozumieć potrzeby swoich klien­tów, tak producent pojazdów do sprzedaży lodów dostosowuje się do wymagań sprzedawców. W ofercie każdego producenta dostępne są modele uniwersalne, które nie wymagają większych modyfikacji, by wyjechać w miasto. Wystarczy wybrać odpowiedni model: może to być rower, skuter albo większy pojazd trójkołowy. Ich obsługa nie jest skomplikowana, mimo to bez odpowiedniego szkolenia się nie obejdzie.
Choć od ręki dostępne są modele pojazdów gotowe do użytku, dostawcy mobilnych rozwiązań często realizują specjalne zamó­wienia klientów, którzy mają własne autorskie projekty. Oczywi­ście te zamówienia mają swoje ograniczenia.
– Każdy pojazd wykonujemy oddzielnie i według indywidualnych potrzeb każdego klienta. Nie możemy jednak zakładać, że bę­dziemy mogli zrobić mobilną lodziarnio-kawiarnię o powierzchni 200 m2 – tłumaczy Przywecki z BCC Polska.

 

Indywidualne podejście do tworzenia tego typu pojazdów oznacza także, że wydłuża się czas oczekiwania na realizację projektu. Przede wszystkim jednak pociąga to za sobą odpowiednio wyso­kie koszty. Podstawowa wersja pojazdu to wydatek rzędu 60-100 tys. zł. W przypadku indywidualnych zamówień trzeba się liczyć z wydatkiem ok. 160 000 zł. Ta cena może być odpowiednio wyż­sza, a jej górną granicę wyznacza zapotrzebowanie zamawiają­cego. Z tego samego powodu pojazdów nie można wynajmować na krótki okres próbny albo szczyt sezonu lodowego, np. lato. Taki okres to minimum 2-3 lata. Można również zdecydować się na franczyzę.

Niskie koszty, duże poświęcenie
Mimo że cena designerskiego pojazdu do sprzedaży lodów wydaje się dość wysoka, ogólne koszty prowadzenia tego typu punktu są znacznie niższe niż prowadzenie stacjonarnej kawiarni lub lodziarni. Już na starcie odchodzą nakłady na przystosowanie lokalu. Niskie są również koszty stałe – czynsz najmu oraz eksploatacja urządzenia. Jeśli pojazd na­pędzany jest siłą mięśni (rower), nie musimy kalkulować rosnących cen za paliwo. Wydawałoby się zatem, że prowadzenie mobilnego punktu sprzedaży lodów to idealne rozwiązanie biznesowe. A jednak i ono ma swoje minusy. Przede wszystkim – sezonowość. To słaby punkt każdego rodzaju mobilnej gastronomii, zwłaszcza w przypadku lodów. Lody znacznie słabiej sprzedają się zimą, nawet w kawiarniach, dlatego w przypadku mobilnego punktu poza sezonem warto postawić na niestandardowe rozwiązania, takie jak oferta z gorącą czekoladą, ciepłymi lodami, goframi itp. Nieszablonowe pomysły mogą jednak przydać się również w pełni sezonu.

   
 

Idea mody na mobilne lody
Moda na małe mobilne punkty sprzeda­ży lodów przyszła do Polski z zachodniej i południowej Europy, gdzie ta forma dystrybucji funkcjonuje od wielu lat i wciąż się rozwija. Widać to dobrze na branżowych targach, jak choćby podczas największej imprezy dla cukiernictwa i lodziarstwa – SIGEP w Rimini, gdzie prezentowany jest bodaj najszerszy wybór małych lodziarni na kółkach. Taka sprzedaż to trend, który jest bardzo znaczący na rynku euro­pejskim i wynika ze zrozumienia jego potrzeb. Małe mobilne punkty sprzedaży stają się popularne również w Polsce. Na razie zadomowiły się w centrach handlowych, w których działają one przez cały rok.

 

 

Według ekspertów mobilna sprzedaż w Polsce będzie się rozwijać zwłaszcza w okresie letnim. Niewykluczone, że  wkrótce trzeba będzie mocno się nagłowić, jak wyróżnić się z tłumu przyczep oferujących sma­kołyki. I może się okazać, że nie jest to jedyne poświęcenie, jakie czeka inwestora, który zdecyduje się na tego typu sprzedaż. Oznacza ona często pracę w święta – i to do późnych godzin nocnych. Usytuowanie w miejscach tłocznych i hałaśliwych. W tym biznesie przetrwają tylko najsilniejsi. Oby za tą siłą szła również jakość oferowanych lodów!

Aurora Czekoladowa
Anna Kania
Konsultacja:
Kacper Przywecki – BCC Polska,
Jakub Sosiński – Foodmobile

Bieżące wydanie czasopisma

Poznaj sezonowe trendy tortowe oraz receptury lodziarskie finalistów Gelato Poland, przekonaj się jak ważne jest śniadanie w piekarni...

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji