...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Świadome spojrzenie na kawę

Od kilku lat w Polsce skutecznie rozwija się rynek niszowych kawiarni – nowe, ciekawe miejsca, których głównym celem jest oferowanie wysokiej jakości napojów na bazie kawy. Tutaj pracują pasjonaci, wkładający dużo wysiłku, by podać jak najlepszy napój, ale też chętnie dzielący się swoją bezcenną wiedzą o kawie.

Mimo że kawa jest bardzo popular­nym napojem w Polsce, mało kto wie, jak smakuje ta przygotowana z dobrego, świeżego surowca, odpowiednio wypalona i poprawnie zaparzona. Dla więk­szości klientów kawa ma dać „kopa” o po­ranku. Nie liczą się jej walory smakowe, lecz skuteczne działanie kofeiny. Mało kto zwra­ca uwagę na to, co znajduje się w paczkach ze zmieloną kawą, sprzedawanych pod po­pularnymi markami.

FOT. AKADEMIA KOFEINY

 

Najczęściej oprócz kawy są tam tanie „uzupełniacze”, m.in. jęczmień, cykoria czy też marchewka. Tematu kawy roz­puszczalnej nawet nie poruszam, bo to jak­by chcieć oferować klientowi wino z torebki. Mimo to rzesze konsumentów dają się skusić na „kawopodobny” produkt pod wpływem sugestywnych reklam.
Na szczęście dzięki zaangażowaniu wielu osób w naszym kraju coraz głośniej jest o dobrej, prawdziwej kawie. Najwięcej o kawie można dowiedzieć się w niszowych kawiarniach, gdzie czas płynie wolniej, z głośników dobiegają nieznane dźwięki, a za barem uśmiecha się barista-pasjonat kawy, a nie pracownik przy­uczony do obsługi ekspresu automatycznego.

   
 

Więcej niż kofeina
Kawa to najbogatszy w związki aroma­tyczne produkt spożywczy. Palona zawiera około 1000 lotnych substancji aromatycznych (dla porównania – wino ma ich około 500-600). Dobrą kawę i dobre wino łączy jedno: w obu przypadkach wiele zależy od uprawy, gleby, nasłonecznienia, ilości opadów czy intensywności wiatru. W zależności od regionu kawa będzie smakowała inaczej. Przykładowo kawy z Kenii cechują się intensywną kwasowością, z nutami cytrusów, czarnej porzeczki czy wiśni, a kawy z Gwatemali charakteryzują się delikatną, kremową konsystencją, z nutami czekolady, orzechów i leśnych owoców. Pijąc kawę, pomyślmy o osobach, które trzymały w rękach ziarno, aby mogło ono trafić do filiżanki. Każda z tych osób musiała wykonać ogrom pracy, byśmy mogli ostatecznie cieszyć się ciekawymi walorami smakowymi.

FOT. AKADEMIA KOFEINY

 

 

Miejsce slow coffee
Jak rozpoznać dobrą, niszową kawiarnię ser­wującą dobrą kawę? W takich lokalach orga­nizowane są wszelkiego rodzaju „edukacyjne cuppingi”* czy też warsztaty kawowe, pod­czas których pokazują różnice między surow­cami albo między poprawnie a niepopraw­nie zaparzoną kawą. Wydarzenia te budują świadomość kawową, gdyż pokazują, że kawa to nie jest jedynie napój dający energię, lecz napój, z którego degustacji możemy czerpać przyjemność.

Idąc do kawiarni, zwróć uwagę na kilka podstawowych rzeczy:
• sprawdź wiedzę osoby stojącej za barem z zakresu kawy, jaką oferuje;
• zainteresuj się składem kawy, tym, gdzie i kiedy została wypalona, czego należy spodziewać się w filiżance;
• rzuć okiem na ekspres ciśnieniowy, czy kolby (portafiltry) są wpięte do grupy, czy dysze i dzbanki do spieniania mleka są czyste i, co najważniejsze, czy kawa jest mielona na bieżąco.

FOT. AKADEMIA KOFEINY



Jeśli wszystkie warunki zostały spełnione, na­leży wierzyć, że barista przyłoży się do swo­jej pracy i zaparzy nam poprawne espresso (nie ekspresso!). Jeśli natomiast mamy ochotę na dużą czarną, to starajmy się wybierać kawy parzone metodami alternatywnymi, inaczej mówiąc – metodami przelewowymi. Często przy ich użyciu parzy się kawy jednorodne, charakteryzujące się bardzo ciekawym aroma­tem i smakiem. Co ważne, są one bardzo przy­jemne i delikatne w smaku, lecz to nie ozna­cza, że są one słabe, jeśli chodzi o moc. Kawy parzone przy użyciu alternatywnych metod zawierają 400-800 mg kofeiny w 1 l naparu.

Pytać, podpatrywać i szkolić się
Skąd czerpać wiedzę na temat kawy? Przede wszystkim – wdając się w dyskusję z bari­stami różnych niszowych kawiarni, uczest­nicząc w warsztatach/szkoleniach kawowych organizowanych w wielu miastach, podczas których pokazywane są różnice między kawą sklepową a kawą ekologiczną segmentu Spe­cialty oraz różnice między poszczególnymi alternatywnymi metodami. Warto zajrzeć na Festiwale Kawy, a także na zawody krajo­we organizowane przez SCAE PL (Speciality Coffee Association of Europe) czy też nie­zależne, jak ProInfuzja Barista Challenge.

FOT. AKADEMIA KOFEINY

 

Pod szyldem Akademii Kofeiny
Inicjatywa prowadzenia profesjonalnych szkoleń pod szyldem Akademii Kofeiny zrodziła się z pasji do kawy, a także chę­ci propagowania w Polsce tzw. świadomo­ści kawowej. Nasza pasja rozpoczęła się i rozwija razem z kawiarniami: KOFEINA ART CAFE i KOFEINA 2.0 w Opolu. Dąże­nie do parzenia zawsze idealnego espres­so, malowania coraz to bardziej złożo­nych latte-artów na cappuccino czy latte, a co najważniejsze – dążenie  do zaparze­nia niepowtarzalnej czarnej kawy meto­dą alternatywną (Aeropress, Hario V60, Chemex, Syphon) na bazie jednorodnych, świeżo palonych, 100-proc. arabik, spra­wiło, że postanowiliśmy dzielić się naszą wiedzą z innymi. Pierwszym krokiem była organizacja Andergrandowych Warsztatów Kawowych, które cieszą się ogromnym za­interesowaniem – udało nam się przeko­nać wielu sceptyków do kawy segmentu Specialty, tej dobrej, bez mleka i cukru. Drugim krokiem było szkolenie przyszłych baristów oraz właścicieli kawiarni. Dzięki doświadczeniu, które pozyskaliśmy, pro­wadząc dwie bardzo popularne kawiarnie w Opolu, jesteśmy w stanie efektywnie po­móc osobom chcącym otworzyć swój wła­sny lokal. Pomagamy im w rozplanowaniu baru, doborze sprzętu, wyborze kawy, która będzie serwowana klientom, czy modelowa­niu menu. Największą wagę przywiązuje­my jednak do edukowania personelu, gdyż sami wiemy, że dobrze wyszkolony barista będzie potrafił przekonać przyszłego klienta do dobrej kawy, ponieważ skutecznie wy­korzysta potencjał drzemiący w ziarnach znajdujących się w młynku.

Kawa to temat rzeka. Co roku pojawiają się nowe rozwiązania, ciekawe kawy, innowa­cyjne metody parzenia, a to pogłębia pasję i nie pozwala się wypalić w tym zawodzie.

Krzysztof Barabosz, barista i menadżer, Akademia Kofeiny

* Cupping/Cup Tasting – metoda degustowania kawy przez profesjonalnych testerów, która pozwala na poznanie aromatów i profilu smakowe­go kawy. Głównym celem cuppingu jest również kontrola jakości testowanych ziaren.

Materiał pochodzi z drukowanego wydania Mistrza Branży luty 2015

FOT. AKADEMIA KOFEINY

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji