Od kilku lat można zaobserwować wzrost zainteresowania szeroko rozumianymi kulinariami. Gdzie się nie obejrzeć, ludzie jedzą, wspólnie gotują, pieką, razem biesiadują.
Podobne artykuły
Gryka, papryka i kakao - trendy 2024Trade Influencerzy - nowy trend w influencer marketingu zdominuje branżę w 2024 roku?Kolor i smak roku 2024Zmienia się sposób konsumpcji, zmienia się jedzenie, powoli, ale konsekwentnie zmienia się otoczenie, w którym jemy czy kupujemy żywność, nie wspominając o sposobie zamawiania jedzenia. Oto krótki rekonesans megatrendów, trendów i rodzących się zmian. Czy pozwoli to spojrzeć na sklep firmowy z szerszej perspektywy?
Żyjemy coraz szybciej, jednocześnie chcemy wykorzystywać dany nam czas jak najpełniej. Na właścicieli różnych lokali gastronomicznych czeka wyzwanie, którym jest dostosowanie miejsc do potrzeb klientów. Śniadania poza domem przestają być domeną wyłącznie dużych miast, coraz częściej tego typu oferty znajdziemy w mniejszych miejscowościach czy na stacjach benzynowych. W dużych miastach – ze względu na rosnącą liczbę osób pracujących o różnych porach, a także wykonujących swoje zadania zdalnie – wzrasta zapotrzebowanie na miejsca oferujące posiłki nawet w późnych godzinach, ze sprawnie działającym Wi-Fi i stolikami, przy których można wygodnie rozłożyć się z komputerem.
Nikogo nie dziwi wystawa w cukierni, spotkanie z podróżnikami w klubokawiarni czy możliwość pogrania w gry planszowe w pubie. Jednym z ważniejszych megatrendów na najbliższe lata jest jeszcze sprawniejsze łączenie gastronomii z rozrywką. Klienci chcą nie tylko coś zjeść, ale przy okazji miło i ciekawie spędzić czas. W przyszłości czekają nas zatem bardziej rozbudowane oferty rozrywki, w tym także te związane z jedzeniem. Rosnące zainteresowanie kulturą żywieniową sprawia, że ludzie chcą nie tylko jeść czy uczyć się gotować. Chcą też poznawać historię kuchni oraz obyczaje z nią związane.
Gotować czy nie gotować?
W najbliższym czasie konsekwentnie będą się rozwijały dwa skrajne trendy związane z przygotowywaniem posiłków. Modne już teraz gotowanie będzie się ciągle utrzymywać również w związku z tym, że znajduje się dla niego wiele nowych zastosowań. Dziś to już nie tylko niezbędna czynność, dzięki której człowiek jest w stanie zaspokoić głód, czy miła, atrakcyjna forma spędzenia czasu z rodziną i znajomymi. Coraz częściej wykorzystuje się właściwości terapeutyczne przygotowywania jedzenia. Gotowanie pojawia się w terapiach małżeńskich, w resocjalizacji, w leczeniu zaburzeń odżywiania czy depresji. Z drugiej strony silnie rozwija się branża zajmująca się przygotowywaniem kompleksowych zestawów jedzenia. Dziś diety pudełkowe kojarzą się głównie z odchudzaniem, w przyszłości będą jednym z rozwiązań dla osób zapracowanych, które nie będą miały czasu albo ochoty samodzielnie przygotowywać jedzenia. Znacznie większy udział w rynku pakietów jedzeniowych będą miały zestawy opracowane pod konkretne jednostki chorobowe czy nietolerancje pokarmowe. Być może pojawią się także propozycje pełnego dziennego menu dla najmłodszych.
Piekarnia, cukiernia i restauracja marzeń |
Na zdrowie
Od kilku lat konsekwentnie mówi się i pisze o zmianie nawyków żywieniowych. Jak grzyby po deszczu pojawiają się różne alternatywne sposoby odżywiania, które wzbudzają zaniepokojenie dietetyków i lekarzy. A wszystko to związane jest z trendem na zdrowe odżywianie. Jest to tendencja, która odbija się praktycznie w każdym segmencie rynku. Rośnie zapotrzebowanie na produkty zwierające superfoods, przy czym nie chodzi tylko o to, co dostępne jest w sklepach ze zdrową żywnością. Wartościowe powinny być też dania restauracyjne, pieczywo oraz wyroby cukiernicze. W tym ostatnim segmencie jest to znacznie trudniejsze zadanie. Cukier jest na cenzurowanym. Całkowite usunięcie go np. z wypieków nie jest takie proste, gdyż pełni on w nich funkcje słodzące, wpływa też istotnie na konsystencję, teksturę oraz fakturę. Dodatkowo zastąpienie cukru substancją o innych właściwościach wymagałoby stworzenia receptur na nowo. W najbliższych latach zatem – ze względu na brak idealnego rozwiązania – cukiernictwo, co jest widoczne już obecnie, będzie szło w stronę minimalizacji. Zamiast ogromnych tortów popularne będą małe finezyjne ciasta oraz desery. Niewielkie porcje, ale dostarczające bogatych, głębokich smaków. Podobnie sytuacja będzie się kształtować na rynku czekoladowym. Nowe, futurystyczne formy oraz kompozycje cukiernicze nie zastąpią sprawdzonych tradycyjnych łakoci, ale w odświeżonej odsłonie (np. o obniżonej kaloryczności) na pewno znajdą swoją grupę odbiorców.
Dla każdego coś miłego
Coraz większą grupę odbiorców usług restauracyjnych stanowią dzieci i osoby starsze. Każda z tych grup wymaga nieco innego podejścia zarówno pod względem menu, jak i warunków panujących w lokalu. Niestety mimo tego rzadko zdarza się trafić na dobrze skomponowane propozycje dla najmłodszych. Zazwyczaj w takim menu znajdziemy frytki, nugetsy i zupę pomidorową. Brakuje też ciekawej oferty cukierniczej dla dzieci, która nie ograniczałaby się wyłącznie do zmiany wielkości deserów. Od lat mówi się o starzeniu się społeczeństwa, restauratorzy nie są jednak przygotowani na żywienie seniorów, którzy często potrzebują jedzenia dostosowanego do stanu zdrowia.
Personalizacja i kastomizacja
Ciekawy mechanizm możemy zaobserwować, jeśli chodzi o sposób dokonywania zakupu różnych dóbr. Z jednej strony ludzie chętnie nabywają rzeczy popularne oraz pożądane przez innych, a jednocześnie chcieliby, by miały one znamiona unikatowości. Personalizacja i kastomizacja jedzenia to kolejne trendy przyszłości, w których z pomocą przyjedzie producentom neurogastromia (dziedzina nauki zajmująca się smakiem i relacjami między zmysłem smaku oraz innymi zmysłami, a także tym, co ma wpływ na to, jak odbieramy spożywanie pokarmów). Czekoladki dobrane pod indywidualne upodobania smakowe, ulubione bułki z małej piekarni (ale z samodzielnie wybranej przez klienta mieszanki mąki), zestawy obiadowe skomponowane według określonego klucza. Z jednej strony bardzo uniwersalne, z drugiej skrupulatnie dostosowane do potrzeb klienta. Kastomizacja i personalizacja produktów będą dotyczyły w szczególności wyrobów spożywczych oraz usług gastronomicznych z wyższej półki. Należy podkreślić przy tym, że istotna będzie zarówno kwestia smaku, jak i samej oprawy produktów (opakowania, nalepki, etykiety, torby).
Aplikacja, aplikacja, aplikacja
Trend związany z dostosowaniem produktów do potrzeb konsumentów wiąże się częściowo z innym ważnym kierunkiem zmian, a mianowicie rosnącą liczbą aplikacji mobilnych. Już dziś przez komórkę można zamówić jedzenie, zarezerwować stolik w restauracji czy skorzystać z kuponów zniżkowych na usługi oraz produkty. W przyszłości czeka nas „projektowanie” jedzenia (dobieranie smaków, składników, opakowań), a także rozbudowane programy lojalnościowe. Będzie rosła też liczba usług typu płatności z góry i abonamentów, dzięki czemu klienci np. odbiorą lunch o określonej godzinie czy pojawią się w piekarni, kiedy będzie ciepłe pieczywo. Wszystko to bez dodatkowych obciążeń dla dostawców usług (znika problem klientów, którzy dokonują rezerwacji i nie przychodzą czy zamówionych przez telefon posiłków, po które nikt się nie stawia). Rozmaite rozwiązania technologiczne mogą wpłynąć także na wystrój i strukturę zatrudnienia w lokalach gastronomicznych. Popularne staną się na przykład menu na tabletach czy innych urządzeniach mobilnych, które może ograniczyć zakres obowiązków kelnerów i usprawnić obsługę.
Pięć, dziesięć, piętnaście
Współcześnie globalna kultura kulinarna zmienia się bardzo dynamicznie, a wraz z nią oczekiwania konsumentów, którzy są coraz bardziej świadomi. Lokalność produktów, zrównoważony rozwój, naturalność jedzenia – to kierunki, o których mówi się od kilku lat, nie stracą one na atrakcyjności również w przyszłości. Wśród megatrendów najszybciej wdrażane są te, które mają już dobrze przygotowane zaplecze. W ciągu najbliższych pięciu lat możemy się zatem spodziewać zmniejszania porcji jedzenia serwowanego w restauracjach, wprowadzania produktów prozdrowotnych do codziennej diety oraz wzrostu liczby aplikacji ułatwiających korzystanie z usług gastronomicznych. Znacznie bardziej odległymi koncepcjami jest znalezienie alternatywy dla cukru, która miałaby podobne właściwości fizyczno-chemiczne, czy daleko posunięta kastomizacja i personalizacja produktów spożywczych.
dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek
specjalistka od kultury azjatyckiej, badaczka kuchni, autorka książek: „Tradycje kulinarne Japonii”, „Zwierzęta zodiaku w kulturze Japonii”, „Japońskie słodycze”, „Tradycje kulinarne Korei” i „Polish Culinary Paths”. Zajmuje się badaniami nad historią kuchni, antropologią jedzenia, neurogastronomią, prognozowaniem trendów, dyplomacją oraz turystyką kulinarną. Jest kierownikiem i autorką programu studiów podyplomowych Food Studies na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.