Zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga coraz szybszego dostępu do wiarygodnych i aktualnych informacji. Wobec tego gromadzenie, a przede wszystkim opracowywanie coraz większej ich ilości staje się poważnym wyzwaniem.
Podobne artykuły
Zarządzanie jakością, zarządzanie informacjąPlanowanie produkcji – kompleksowe monitorowanie i optymalizacjaDlaczego system ERP jest w szczególnie ważny dla producentów żywności w czasach kryzysu?Coraz częściej właściciele zakładów i kadra zarządzająca zadają sobie pytania: czy na podstawie posiadanych danych można stworzyć trafną diagnozę sytuacji? Czy narzędzia, które wykorzystujemy, są nowoczesne, a wykonywana praca analityczna przynosi oczekiwane korzyści?
Do planowania i budżetowania, kontroli rentowności poszczególnych sklepów firmowych, wyliczania wskaźników dotyczących np. kosztów roboczogodziny, wydajności zmiany/działu, wielopoziomowej kalkulacji cen produktów konieczne są elastyczne i efektywne narzędzia. T one pozwalają czytelnie opracowywać, należycie interpretować i we właściwej formie prezentować informacje o aktualnej sytuacji firmy. Wspierają w podejmowaniu kluczowych decyzji. Dane stanowią informacje, a informacje tworzą wiedzę.
Zintegrowany System CSB pozwala na rejestrację danych w miejscu ich powstawania, eliminując konieczność wprowadzania danych do systemu, np. na stanowiskach biurowych. Wszystkie zarejestrowane w tzw. punktach kontrolnych informacje, zweryfikowane przez system ERP, trafiają do centralnej bazy danych (Data Warehouse), gdzie są do dyspozycji pracowników przygotowujących analizy i zestawienia.
Automatyczna aktualizacja bazy danych pozwala użytkownikom w różnych lokalizacjach (filie zakładów, sklepy firmowe) podejmować decyzje na bazie jednolitej informacji. Pracownicy wszystkich obszarów przedsiębiorstwa mogą wykonywać dedykowane analizy, które przedstawiają treści istotne dla przedsiębiorstwa, uwzględniające także indywidualny punkt widzenia.
Poniżej prezentujemy wybrane narzędzia analityczne, dostępne w rozwiązaniu CSB-System, które wykorzystywane są przez naszych klientów w praktyce.
Dashboard – standardowe analizy i kokpity menedżerskie
W systemach informacyjnych zarządzania washboard (inaczej sprawozdanie z postępu prac, raport) jest łatwym do odczytania przez użytkownika, często jednostronnym pulpitem, który w czasie rzeczywistym graficznie prezentuje aktualny stan (snapshot) oraz historyczny zapis związany z funkcjonowaniem organizacji lub jej części. Wyznacza kluczowe wskaźniki wydajności maszyn i urządzeń komputerowych, aby umożliwić podejmowanie decyzji w oparciu o aktualne, zaprezentowane w przejrzysty sposób dane.
Kokpity menadżerskie (w formie dashboardów) umożliwiają monitorowanie wkładu poszczególnych służb. Dane z dashboardów pozwalają uchwycić i zgłaszać konkretne punkty, zapewniając w ten sposób „migawkę” wydajności, co pozwala dokładnie ocenić efektywność organizacji i jej poszczególnych obszarów .
Zalety korzystania z kokpitów cyfrowych:
- wizualna prezentacja pomiarów efektywności,
- identyfikowanie i rozwiązywanie negatywnych tendencji,
- pomiar efektywności/sprawności,
- możliwość generowania szczegółowych raportów zawierających nowe trendy,
- zdolność do podejmowania świadomych decyzji na podstawie zebranego wywiadu gospodarczego,
- oszczędność czasu w porównaniu do uruchamiania wielu raportów,
- szybka identyfikacja odstających danych i korelacji.
Business Intelligence
Narzędzia BI wykorzystywane są przede wszystkim przez kierowników i menedżerów wymagających wielopoziomowych analiz i informacji zarządczej, są pomocne w obszarze planowania i budżetowania. Dane gromadzone w BI pochodzą ze wszystkich obszarów przedsiębiorstwa (zaopatrzenia, magazynu, produkcji, sprzedaży), obejmują zarówno informacje aktualne, jak i historyczne, są integrowane w jednolitą w skali całego przedsiębiorstwa bazę danych (hurtownia danych), na bieżąco aktualizowane i stają się podstawą przekrojowych analiz i wyczerpujących raportów.
Zawartość hurtowni danych i zakres analiz zależą głównie od stanowisk i kompetencji osób, dla których są przygotowywane. Innych informacji, analiz, zestawień, wskaźników potrzebują członkowie zarządu podejmujący strategiczne decyzje, a zupełnie innych np. pracownicy działu sprzedaży czy kierownicy produkcji.
Moduł Business Inteligence Systemu CSB prezentuje efekty wszystkich przygotowanych analiz, zestawień w prosty i przejrzysty sposób. Graficznie rozbudowany kokpit użytkownika pokazuje wyniki przygotowanych analiz w formie znanych z aplikacji Excel wykresów. Elastyczność rozwiązania CSB-System pozwala na wykorzystywanie niemal wszystkich funkcjonalności arkusza kalkulacyjnego, oferuje jednocześnie możliwość eksportu wszystkich analiz do takich programów jak Excel czy równie popularnej aplikacji crystal reports. Wspiera również metodologię zapytań bazodanowych SQL.
Business Intelligence, będąc narzędziem do gromadzenia danych oraz oferując metody ich opracowywania, pozwala uzyskać kluczowe informacje, które umiejętnie wykorzystane stają się wskaźnikiem konkurencyjności przedsiębiorstwa i jego rynkowej przewagi.
Zalety Business Intelligence:
- pełna kontrola procesów biznesowych w przedsiębiorstwie,
- oszczędność czasu i środków,
- pełna integracja z Systemem CSB – właściwa struktura danych systemu ERP,
- ułatwione planowanie,
- przejrzystość wielowymiarowych analiz,
- rozpoznanie trendów i tendencji rynkowych,
- dostęp do szczegółowych danych przedsiębiorstwa w jednym centralnym miejscu,
- konsolidacja danych,
- tworzenie indywidualnych modeli analiz.
Adam Steć