...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Projektowanie przestrzeni sklepu z uwzględnieniem ścieżki klienta

Wielu właścicieli sklepów, przystępując do projektowania przestrzeni, ogranicza się do ustalenia stylu i kolorystyki wnętrza, a zaniedbuje obszar związany ze sposobem przemieszczania się klienta.

Kopiują rozwiązania podpatrzone u konkurencji, bojąc się lub nie chcąc spróbować czegoś innego. I tak powstają kolejne punkty sprzedaży, które nie wykorzystują potencjału przestrzeni. Wabią klienta tylko walorami estetycznymi, zamiast skoncentrować siły na aspektach użytkowych oraz sprowokować konsumenta do interakcji z produktem na terenie
sklepu.

Rok temu zostałam zaproszona do projektu ujednolicenia wizerunku sieci sklepów oraz zaproponowania rozwiązania, które nie tyl­ko uwzględni przyzwyczajenia stałych klien­tów, ale przyciągnie również i zaskarbi sobie uznanie nowych. Najtrudniejszym zadaniem było zmieszczenie się w przeznaczonym na ten cel budżecie, który był praktycznie ze­rowy. Z własnych środków wypracowa­nych przez sklepy należało wygospodaro­wać drobne zasoby finansowe na realizację tego przedsięwzięcia. Na tym przykładzie przedstawię Państwu trzy rozwiązania, któ­re zaproponowałam inwestorowi.

Diagnoza problemów sklepu – badanie etnograficzne
Przedstawione propozycje dotyczą tylko rozplanowania przestrzeni sklepu, a dokonałam tego, opierając się na badaniu etnograficznym, które polegało na ob­serwacji zachowań klientów w punktach sprzedaży. W tym celu zajęłam wygod­ne miejsce z widokiem na całe wnętrze i monitorowałam sposób przemieszcza­nia się klientów po sklepie, notowałam punkty, w których zatrzymywali się na dłużej, i diagnozowałam strefy przyku­wające ich uwagę. Analiza poruszania się klientów po obiek­cie pokazała jedną kluczową prawidło­wość (schemat 1). Mianowicie po wejściu do sklepu szli oni w kierunku strefy pro­mocji. Chwilę przyglądali się ofercie i w za-leżności od jej atrakcyjności lub upodobań smakowych finalizowali transakcje lub nie. Powtarzalność tych zachowań świadczy­ła o tym, że głównym klientem sklepu są stali bywalcy, co zresztą nie było zaska­kujące, bo samo wejście do wnętrza było słabo oznaczone i nie zapraszało do środ­ka. Trudno było również po samej elewacji domyślić się, że na tej ulicy w ogóle istnieje taki obiekt. Po wejściu do sklepu klienci nie byli zain­teresowani standardową propozycją pro­ducenta, na którą albo w ogóle nie spo­glądali, skupieni na promocji cenowej, albo nie docierali do miejsca jej ekspo­zycji, albo zirytowani odchodzili od lady z powodu chaosu w sposobie prezentacji produktów na półkach. Zaobserwowałam również, że na drodze do strefy promocji szli wzdłuż pustej ściany, która stanowiła dodatkowo ogromny kontrast z równole­głą do niej, zapełnioną regałami z przy­padkowo upchanym towarem. Kluczowa rola sprzedawców, ledwie widocznych zza stosu produktów ułożonych w piramidy na ladzie, ograniczona została do podawania towaru i kasowania pieniędzy.


Zmiany
Pierwszą propozycję zmiany układu sklepu rozpoczęłam od oznaczenia wejścia donicami z żywą roślinnością. To bardzo funkcjonalne rozwiązanie. Gatunkiem rośli­ny możemy podkreślić porę roku, a jej wy­strojem zaakcentować ważne okoliczności i święta, a tym samym uprzedzić klienta, że mamy na nie gotową dla niego propo­zycję produktową. Kolejny krok to połączenie strefą promocji dwóch przestrzeni w jedną całość (sche­mat 2). Wstawienie regałów wzdłuż pustej ściany i na środku sklepu w celu optycz­nego powiększenia przestrzeni i czytelne­go ułożenia produktów na półkach. Tym sposobem dostępność towaru dla klienta stała się większa, bowiem bez problemu mógł go teraz odnaleźć i sam po niego sięgnąć. Część frontowa sklepu zyskała charakter samoobsługowy, a zapomniane pomieszczenie w tylnej części przezna­czone zostało na tradycyjną finalizację zakupów, czyli wygodne zapakowanie i zapłatę. Dodatkowo wygospodarowałam miejsce na degustację produktów oraz zmieniłam pozycję sprzedawcy, który opu­ścił miejsce zza lady i na terenie samo-obsługowym miał pełnić rolę aktywnego doradcy smaku. 



Schemat 1: Ścieżka klienta głównego




Schemat 2: I propozycja zmiany układu sklepu


Źródło: opracowanie własne dr inż. alina ŚMiłowska



Druga propozycja, przedstawiona na schemacie 3, to przesunięcie strefy promocji do martwej części sklepu. Taki układ ułatwi zmobilizowanie klientów do przejścia przez cały sklep i zapoznanie się z całą ofertą producenta pod pretekstem kusze­nia go promocyjnymi atrakcjami. W tym celu u wejścia, oprócz żywych roślin, wstawiamy potykacz informujący klien­tów o promocji dnia. Na drodze do strefy promocji również proponujemy klientowi degustacje wybranego produktu. Jeden sprzedawca znajduje się za ladą, gdzie pomaga klientowi spakować towar, finali­zować zakupy i prezentuje produkty z re-gałów za nim, drugi natomiast zaprasza na degustacje i pomaga klientowi podjąć decyzję zakupową, opowiadając o produk­tach na terenie sklepu.

 

Schemat 3: II propozycja zmiany układu sklepu
 

 

Schemat 4: III propozycja zmiany układu sklepu 




Źródło: opracowanie własne dr inż. alina ŚMiłowska 

 

Trzecia propozycja (schemat 4) to po­łączenie sklepu z kawiarnią. Jeżeli można, tę dwufunkcyjność akcentujemy już przed obiektem, np. ustawieniem stolików ka­wiarnianych, leżaków czy chociażby podu­szek na witrynie zachęcających do chwili odprężenia. Strefa promocji stanowi centralną część sklepu i umożliwia ruch kołowy, dzięki któ­remu prezentujemy całą ofertę producen­ta. Martwą część sklepu przeznaczamy na przestrzeń do konsumpcji. Kącik degusta­cyjny zamieniamy na kącik zabaw dla dzie­ci. Zatrudniamy jedną dodatkową osobę do obsługi klientów w kawiarni.

***

Istnieje wiele możliwości dokonywania zmian w sklepach, którymi mamy szanse zaskarbić sobie uznanie naszych stałych i zachwycić nowych klientów. I wcale nie jest tak, że każda zmiana wymaga wysokich nakładów inwestycyjnych, może natomiast przynieść znacznie większe zyski. Najważ­niejsze są odwaga w realizacji pomysłów, których jeszcze nikt wcześniej nie wdrożył, i czerpanie radości z próbowania innych niż istniejące już na rynku w masowym wyda­niu rozwiązania. Klienci oczekują tego, że będziesz ich zaskakiwał, chcą doświadczać nowych emocji i docenią Twoje starania, do takiego miejsca będą chętnie wracać. 

dr inż. Alina Śmiłowska

Bieżące wydanie czasopisma

Poznaj sezonowe trendy tortowe oraz receptury lodziarskie finalistów Gelato Poland, przekonaj się jak ważne jest śniadanie w piekarni...

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji