...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , CSB-System Polska Sp. z o.o., materiał promocyjny

4 sposoby na wyższą rentowność każdej piekarni

Balansując między świetną koniunkturą i falą bankructw, branża piekarnicza weszła w okres silnych turbulencji. Mimo że według prognoz jej wartość wzrośnie o 3,8% w skali roku, wiele piekarni stanęło przed dużymi wyzwaniami.

Niezależnie od tego, czy pieczywo jest sprzedawane za pośrednictwem własnych sklepów firmowych, sieci handlu detalicznego czy w małych lokalnych piekarniach, otoczenie konkurencyjne w branży jest i będzie trudne. Zmiany strukturalne są tu naturalnym zjawiskiem. Jednak kiedy rozmawiam z przedstawicielami branży, wszyscy mówią o tych samych wyzwaniach:
1. zmieniające się zachowania konsumentów w wyniku większej przejrzystości cenowej i stałego dostępu do informacji oraz wyraźne tendencje w kierunku indywidualizmu, zdrowej żywności ekologicznej, produktów regionalnych i zrównoważonego rozwoju;
2. restrykcyjne przepisy prawne i wysokie wymagania handlu detalicznego;
3. duża presja kosztowa i rosnące ceny surowców.

Moi rozmówcy często powtarzają, że muszą także walczyć na innym frontach: koszty osobowe są wysokie a rekrutacja nowych pracowników i poszukiwanie następców to zadania, które wymagają czasu i wysiłku. Skutek: fuzje i przejęcia, a nierzadko również likwidacje firm. Postępujący proces konsolidacji w Niemczech doskonale oddają liczby: rynek jest kontrolowany przez kilka dużych przedsiębiorstw, podczas gdy 80% z około 11 000 niemieckich piekarni wypracowuje mniej niż 1 mln euro obrotu rocznie.

Przeprowadzone wśród naszych respondentów ankiety, m.in. Studium cyfryzacji CSB, wykazują, że największy potencjał optymalizacyjny tkwi w cyfryzacji i automatyzacji procesów. Oto nasze główne rekomendacje w tym zakresie.

 

Steruj produkcją za pomocą systemu ERP
Osobiście uważam, że wydział produkcji to najlepsze miejsce w całym zakładzie, postulaty o większe wsparcie technologiczne w tym obszarze są jak najbardziej uzasadnione.

Dobra wiadomość jest taka, że nie tylko maszyny i urządzenia, takie jak przerywacze fermentacji czy linie do laminacji, uławiają pracę. Także cyfryzacja znacznie upraszcza i przyspiesza procesy. Na przykład system ERP zapewnia m.in.: 

  • redukcję nakładów pracy,
  • lepsze zarządzanie zasobami ludzkimi,
  • wysoką jakość produktów,
  • zminimalizowanie wysiłku fizycznego.


Jednym z rozwiązań, które przynosi szybkie efekty, jest podłączenie silosów z mąką do systemu ERP. Pozwala to na bezpośrednie przejęcie do systemu odpowiednich ilości rzeczywistych z dokładnością co do wsadu, zapewniając większą przejrzystość i lepsze możliwości sterowania. Manualnie dodawane składniki, czyli drożdże, sól, ziarna, itd. są także przypisywane z dokładnością co do wsadu, a to dzięki integracji z wagami stołowymi i najazdowymi. Bezpośrednia rejestracja na produkcji wszystkich wytworzonych półproduktów, takich jak surowe ciasto czy nieupieczone uformowane produkty, to kolejny krok optymalizacyjny. Takie rozwiązanie sprawdziło się na przykład w Cukierni Staropolskiej. Zachęcam do obejrzenia krótkiego materiału wideo na naszej stronie: www.csb.com

Jedną z technologii, która potrzebowała czasu, żeby się rozwinąć, a dziś jest z powodzeniem stosowana w piekarniach, jest RFID. Przykładem mogą być transpondery umieszczone na dzieżach z ciastem, które przekazują bezpośrednio do systemu ERP informacje na temat czasu ugniatania ciasta i spoczynkowego. Dodatkowo mogą one być także użyte do kontroli jakości i kosztów.

Planuj dokładnie, nie podejmuj pochopnych decyzji
„Zawsze miej dokładny plan i nie pozostawiaj niczego przypadkowi”, „Dobry plan pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek”. Moi rozmówcy stale podkreślają, jak ważne są dla nich narzędzia planistyczne.
Z uwagi na to, że klienci coraz większą wagę przywiązują do kwestii związanych z marnotrawstwem żywności czy ochroną klimatu, zakłady produkcyjne muszą znaleźć złoty środek. Z jednej strony ważne jest utrzymanie ilości odpadów produkcyjnych i dystrybucyjnych oraz zwrotów na możliwie najniższym poziomie. Z drugiej jednak strony firmy nie chcą stracić żadnej okazji sprzedażowej. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest użycie oprogramowania wspomagającego proces planowania.
Osobiście zawsze preferowałem zintegrowane systemy planowania, ponieważ wtedy nie są potrzebne drogie interfejsy. Wszystkie dane są zlokalizowane we właściwych miejscach. Na poziomie funkcjonalnym taki system powinien przedstawiać planowanie produkcji, sprzedaży i zaopatrzenia na każdy dzień, tydzień i miesiąc w przejrzyście zorganizowanej macierzy oraz generować propozycje dla planisty.

 

Planowanie produkcji w branży spożywczej: rozwiązanie ogólne czy najlepsze w swojej klasie?
Liczne zrealizowane przez nas projekty dowodzą, że oprogramowanie do planowania produkcji umożliwia:

  • zakup surowców po niższych cenach,
  • optymalne obłożenie maszyn pracą,
  • pełne wykorzystanie dostępnych powierzchni magazynowych,
  • terminową realizację dostaw.

 

Jak powinno wyglądać profesjonalne planowanie produkcji? Doskonałym przykładem będzie tu nasz klient Rischarts Backhaus z siedzibą w Monachium. Rischarts zaopatruje 15 własnych sklepów firmowych nawet 5 razy dziennie. Wymaga to skrupulatnego planowania w czasie rzeczywistym i sprawnej logistyki. Nawet dodatkowa sprzedaż precli, bułek, chleba, ciastek czy tortów jest widoczna w planach wystarczająco wcześnie, by podjąć odpowiednie działania.

Zrób dobry użytek ze swoich danych
Systematyczna rejestracja danych może dać świetne rezultaty, ale pod warunkiem, że pozyskane informacje będą wykorzystywane w strategiczny sposób. Uważam, że najprostszą drogą do osiągnięcia tego celu jest zastosowanie zintegrowanego systemu ERP, a to z dwóch powodów:

  • dane nie muszą być mozolnie ekstrahowane z jednego systemu i transferowane do innych,
  • przechowywanie wszystkich danych w jednym systemie umożliwia szybkie wygenerowanie szczegółowych analiz, zapewniając bieżącą kontrolę nad przedsiębiorstwem.


Poniższy przykład doskonale ilustruje zależność pomiędzy jakością informacji i użytym oprogramowaniem: załóżmy, że mają Państwo przed sobą bazową kalkulację produktu, ale mimo to trudno jednoznacznie powiedzieć, czy produkcja będzie rentowna. Wystarczy zakup surowców po cenie wyższej niż zazwyczaj czy zaplanowanie dwóch pracowników na produkcji zamiast jednego i już koszty produkcji są inne. System ERP może przeanalizować te dane i w ten sposób wesprzeć Państwa w procesie podejmowania decyzji.

Wykorzystaj szansę na rozwój biznesu online
Cyfryzacja stwarza nowe możliwości dotarcia do konsumenta za pośrednictwem sklepów internetowych. Co więcej, eksperci są zdania, że z powodu pandemii koronawirusa nawyki zakupowe klientów mogą się trwale zmienić. Zamówienia online będą coraz popularniejsze nawet wśród tych konsumentów, którzy do tej pory robili zakupy wyłącznie w sklepach stacjonarnych. Dlatego przed piekarniami otwierają się więc nowe możliwości sprzedażowe.
Jednym z zalecanych przez nas rozwiązań jest integracja sklepu internetowego z systemem ERP. W tym przypadku po wykonaniu pierwszej instalacji nakłady są praktycznie zerowe, ponieważ grafiki do artykułów, informacje o składnikach i stanach magazynowych pochodzą bezpośrednio z bazy danych systemu ERP. Jednym z wariantów sklepu internetowego jest na przykład click & collect, czyli zamów online i odbierz w wybranym sklepie firmowym. Takie rozwiązanie wybrała m. in. firma REWE.

Na koniec parę danych:
- według czasopisma branżowego „Allgemeiner Bäcker” 25% respondentów pozytywnie oceniło sklepy firmowe pod kątem generowania dodatkowego obrotu i odciążenia własnego personelu;
- studium cyfryzacji CSB 2020 wskazuje na silny trend inwestycji w podmioty świadczące usługi detaliczne, również za pośrednictwem internetu. Nasi respondenci podkreślają też dużą rolę cyfryzacji w obszarze sprzedaży, marketingu i CRM. 73% z nich twierdzi, że już stosuje nowe rozwiązania lub planuje ich wdrożenie.

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji