...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja AU

Sytuacja ekonomiczna włoskiego świata lodów, piekarni i cukiernictwa

Jak pandemiczny rok wpłynął na światową potęgę lodziarską? Czy kolejne lockodwny pomogły sektorowi kawy i piekarni, czy raczej branża odnotowała spadek sprzedaży? Oto raport Sigep, które w tym roku wyjątkowo odbyło się w formie online.

Rimini, 11 marca 2021 r. - pandemia Covid, która rozpoczęła się w 2020 roku, nadal trwa. I niestety nadal mocno wpływa na światową gospodarkę. Nie oszczędziła także sektora rzemieślniczych lodów, cukiernictwa, piekarnictwa i kawy, dla których Sigep był największym wydarzeniem targowym na świecie.

Mimo wszystko sektor gastronomiczno-deserowy jest szczególnie proaktywny i zamierza w 2021 r. rozpocząć od nowych propozycji, zwiększonej jakości i dywersyfikacji strategii dystrybucji. Grono ekspertów Sigep potwierdziło to w swoich tradycyjnych raportach na koniec roku, dając dojść do głosu bohaterom poszczególnych łańcuchów produktowych. Praktyczne umiejętności i wiedza cyfrowa, wizja przedsiębiorczości i koncentracja na aspekcie ekologicznym stanowią filary, na których będzie opierać się sprzedaż w nadchodzącym czasie. 

Rok, który przewartościował dawne nawyki i zwyczaje, zmusił przedsiębiorców także do ponownego przemyślenia modeli biznesowych i przyspieszenia procesów rozwojowych, które zostały wcześniej nakreślone. W świecie żywności przede wszystkim jednak rozwinęła się opcja dostawy, czemu sprzyja również dostępność usług online. Już od pierwszego miesiąca blokady, czyli marca 2020 r., po raz pierwszy skorzystało z niego 11% konsumentów, a do końca kwietnia liczba ta wzrosła do 32%.

Lokale

Kolejne restrykcje i lockdowny sprawiły, że przedsiębiorcy musieli zamknąć lokale otwarte do tej pory dla gości stacjonarnych. To nie pozostało bez poważnych konsekwencji dla produkcji i obrotów. Włochy ucierpiały zwłaszcza na utracie turystów, którzy do tej pory generowali ogromne zyski. Blokada tego kanału sprzedaży, który ma obroty w wysokości 90 miliardów euro, obejmuje 320 000 przedsiębiorstw i 1,3 miliona pracowników, została tylko częściowo zrekompensowana konsumpcją krajową i sprzedażą poprzez tradycyjną dystrybucję oraz nowe formaty zakupów, na przykład na wynos i wykorzystanie handlu elektronicznego. W przypadku poszczególnych sektorów kanał gastronomiczny odnotował spadek wpływów o 36% i ostateczne zamknięcie (co najmniej) 4% przedsiębiorstw.

 


Lody rzemieślnicze

Tu pojawiła się nuta optymizmu. Lody rzemieślnicze okazały się tym sektorem, który odnotował największy wzrost sprzedaży do domu - 133% wzrost w okresie lockdownu. Dostawa sprzyjała również tendencji do odsezonowania konsumpcji, pokazując lody jako produkt spożywany przez cały rok, nawet jeśli szczyt przypada tradycyjnie na okres letni. Nie przeszkodziło to jednak w spadku obrotów rzemieślniczych lodziarni o 40%, powodując spadek z 2,5 do 1,5 mld euro. Sankcjonowane były przede wszystkim salony zlokalizowane w miastach sztuki, w których nie było ruchu turystycznego. We Włoszech lodziarnie produkujące lody oraz te, które są jedynie punktami sprzedaży (łącznie ponad 39 000) mają roczny obrót w wysokości 4,2 miliarda euro i zatrudniają bezpośrednio 75 000 pracowników.

 


Na szczególną uwagę zasługuje włoski przemysł maszyn do produkcji lodów. Po kilku latach znacznych wzrostów obrotów i sprzedaży, ten także odczuł skutki pandemii w 2020 roku. Negatywny wpływ odczuwalny był przede wszystkim w marcu i kwietniu, kiedy nastąpiło całkowite zamknięcie działalności, w tym lodziarni. To zaś blokowało dostawy i zamówienia. Wpłynęło to również na producentów maszyn i wyposażenia sklepów, którzy mieli już złożone zamówienia gotowe do wysyłki. Sumarycznie spadki sprzedaży i obrotów w 2020 r. szacuje się na 20% w przypadku maszyn i 30% i więcej w przypadku wyposażenia sklepów.

Należy pamiętać, że branża maszyn do produkcji lodów jest typowo włoska, a jej firmy można znaleźć na całym świecie. W rzeczywistości Włochy są głównym graczem branży lodów rzemieślniczych nie tylko we Włoszech, ale i za granicą, szczycąc się know-how i doświadczeniem, za którym idzie dbałość o najwyższy standarda jakości i bezpieczeństwa. W sumie 14 firm zatrudnia około tysiąca pracowników i osiąga roczny obrót w wysokości 300 milionów euro przy 80% eksporcie, pokrywającym 90% światowego rynku sektora. Działa też 11 firm produkujących lady, gabloty i inne artykuły dla lodziarni, których roczny obrót przekracza 250 milionów euro.

Cukiernie

Sektor cukierni rzemieślniczych został również zablokowany przez restrykcje narzucone w celu ograniczenia pandemii. Przede wszystkim przedsiębiorstwa były karane ograniczeniem pracy przy okazji tradycyjnych uroczystości (w szczególności Wielkanocy i Bożego Narodzenia). Spadek sprzedaży na samą Wielkanoc spowodował szacowaną stratę w wysokości 540 milionów euro, do której należy dodać niższą sprzedaż bożonarodzeniową, która tradycyjnie wynosi 109 milionów euro w przypadku samego panettone! Rok 2020 przyniósł jednak też nowe metody konsumpcji i zakupów, które, zrodzone z sytuacji kryzysowej, mają pozostać również na dłuższy czas - przede wszystkim, zakupy online. Włoskie przedsiębiorstwa sektora słodkości to łącznie 31 652, zatrudniających 171 132 osób, z czego 119 584 to pracownicy. Całkowity obrót (dane z 2018 r.) wyniósł 20,1 mld euro.

 


Piekarnie

Sektor piekarniczy mocno ucierpiał z powodu blokad w sprzedaży poza Włochami, do którego trafia co najmniej 25% produkcji, ale też nastąpił stopniowy spadek spożycia pieczywa w sektorze krajowym. Ponadto branża musiała się liczyć ze spadkiem krajowej produkcji pszenicy miękkiej o ponad 5% oraz wzrostem kosztów surowca od 15 do 30% w zależności od rodzaju produktu. Warto zauważyć, że w okresie lockdownu wiele rodzin na nowo odkryło przyjemność z wypieku chleba i innych rzeczy w domu. Skutkowało to wzrostem zapotrzebowania na mąkę o 223 tys. Ton, + 4,2% i drożdże, przy czym te ostatnie osiągnęły szczytowe zapotrzebowanie nawet na 170%, przede wszystkim w miesiącach początku pandemii, tj. marcu i kwietniu 2020 roku.

Kawa

Kolejnym produktem, który przeszedł radykalną zmianę metod konsumpcji w 2020 roku, jest kawa. Przedłużające się zamknięcie kawiarni, a także okresy, w których dopuszczano tylko jedzenie na wynos, spowodowały wzrost spożycia krajowego. Dlatego też w I półroczu 2020 roku nastąpił duży wzrost sprzedaży kawy, szacowany na 12% ilościowo i 15,5% wartościowo. Wzrost dotyczył wszystkich rodzajów kawy: od klasycznej kawy palonej do moka (+ 13,8% wartości i 11,7% objętości) po saszetki i kapsułki do domowych ekspresów ciśnieniowych, które coraz wierniej odwzorowują napój sprzedawany w kawiarniach. Odnotowano również duży wzrost sprzedaży kawy online, która wzrosła o 170% w porównaniu do 2019 roku.

 


Jednak zamknięcie kawiarni  i automatów sprzedających w biurach oraz miejscach publicznych, doprowadziło do 40% spadku obrotów w ujęciu rocznym. We Włoszech jest 174 000 lokali dedykowanych kawie, których roczny obrót z samej kawy wynosi 6,6 miliarda euro, a sprzedaż wynosi około 6 miliardów filiżanek. Na poziomie światowym w 2020 r. produkcja kawy spadła zaś o 1,6%.


Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji