Większość firm żali się na spadek obrotów, a z roku na rok regularnie rośnie liczba likwidowanych piekarni. Trudno się temu dziwić, patrząc na obecną sytuację marketingu w polskich piekarniach i cukierniach.
Artykuł pochodzi z wrześniowego wydania magazynu Mistrz Branży
Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl |
Charakter branży FMCG (Fast Moving Consumer Goods) wymusza elastyczność w działaniu, której brakuje wielu firmom obecnym na rynku; implikuje to poważne problemy finansowe. O dziwo, w niewielu firmach funkcjonuje spójny i zintegrowany proces działań operacyjnych oraz komunikacji marketingowej z klientami, co stanowi jedną z poważniejszych przyczyn tego coraz częstszego problemu. Kondycja marketingu jest na bardzo niskim poziomie, począwszy od złego zarządzania po brak wizji własnej marki.
Marketing w niełasce
W 2011 r. przeprowadzono badania na terenie Polski, związane z kondycją marketingu w firmach. Wyniki pokazały, że tylko 36% badanych firm posiada strategię marketingową, która jest zintegrowana ze wszystkimi znaczącymi obszarami, takimi jak: marka, cena, dystrybucja, sprzedaż oraz marketing. Reszta podchodzi do zagadnienia w sposób skrajny, zupełnie pomijając kwestie marketingowe i skupiając się tylko i wyłącznie na „twardych” aspektach handlowych (źródło: www.kondycjamarketingu.pl). Menedżerowie zapominają o sposobie zarządzania firmą, w którym marketing powinien być traktowany na równi z działem finansowym, HR oraz sprzedaży.
W rodzimych piekarniach wciąż dominuje staroświeckie podejście, które dawno powinno odejść do lamusa. Polscy przedsiębiorcy nadal nie potrafią wykorzystać sprawdzonych wzorców zachodnich, traktując marketing jedynie jako funkcję reklamy, a nie dział będący skarbnicą wiedzy i kompetencji, niezbędnych do zarządzania produktem. Brak myślenia strategicznego i zarządzania marką prowadzi do funkcjonowania jedynie na krótką metę, co nie sprzyja budowaniu trwałej wartości. Jednocześnie na tym samym rynku produktów można zauważyć obecność zarówno dużych korporacji, jak i małych sieci sprzedażowych, kojarzonych z wyrobami spełniającymi wszystkie oczekiwania oraz idealnie dostosowanymi do potrzeb klientów. Są to firmy, które nie tylko komunikują się z klientem, ale tworzą własną bazę konsumentów, torując sobie drogę do sprzedaży.
O cennej komunikacji
Wciąż jest aktualna kluczowa, wyświechtana już zasada 4 x P (product, price, promotion, place): produkt, cena, promocja i dystrybucja, chociaż warto w pierwszej kolejności pomyśleć o kliencie, stosując unowocześnioną wersję: 7 x P, obejmującą dodatkowo ludzi, procesy i dowód materialny. Różnica leży w podejściu do modelu biznesowego i zmiany nastawienia z „biznes/produkt” na „relacja/sprzedaż”. Oznacza to, że nawet podstawowe zasady powinny być używane w nowy sposób, ukierunkowany przede wszystkim na klienta. Dzięki Internetowi i błyskawicznej komunikacji można zastosować kreatywne metody do stworzenia relacji przekładanej na wartość ekonomiczną ROI (Return of Investment). To sprawia, że w branży piekarsko-cukierniczej o niskim poziomie innowacyjności i wykorzystania mediów społecznościowych jest miejsce na nowoczesne koncepcje i wprowadzenie lepszych rozwiązań marketingowych.
Komunikacja w social media – czego się wystrzegać
Nie wiedzieć czemu, w wielu firmach nastąpił sztuczny rozłam między marketingiem a sprzedażą; rozdział części twórczej, kreatywnej, od części operacyjnej i realizacyjnej. W efekcie tego działania zauważamy próby ciągłego kreowania nowych rozwiązań sprzedażowych, które nie współgrają z wypracowanym procesem komunikacji.
Niestety, w większości firm jest on ograniczony do produkcji ulotek i folderów, a w najlepszym wypadku do zarządzania stroną WWW. Nadal niszowym działaniem jest budowanie relacji za pomocą mediów społecznościowych, a firmy, które podjęły takie próby, prowadzą je w bardzo nieudolny sposób, bardziej sobie szkodząc niż pomagając, w efekcie czego są bohaterami czarnego PR-u.
Najlepszym przykładem jest przeprowadzona przeze mnie prosta analiza firmowych stron piekarni typu fanpage na portalu Facebook. Jak się okazało, większość firm wprowadziła informacje dwa miesiące temu bądź wcześniej. Klienci, którzy komunikują się z firmą za pomocą portalu, piszą wprost, że nie są traktowani poważni jako klienci, a co więcej - bagatelizuje się ich pytania zadawane na portalu. To oznacza, że social media, dostępne na wyciągnięcie ręki, to dziedzina marketingu, która może rozwiązać wiele problemów i okazać się pomocna w nawiązaniu relacji z klientami.
Warto przyjrzeć się temu tematowi i podejść do niego w sposób profesjonalny. Tu pojawiają się pytania: jaką otrzymam korzyść, a także: czy potrafię? Komunikacja z klientami to przede wszystkim odpowiedni PR, powiązany niejednokrotnie z umiejętnymi działaniami perswazyjnymi. Warto oddać ten dział profesjonalistom, ale uwaga! Specjalistom z doświadczeniem w branży piekarsko-cukierniczej!
Masz pytanie?
Specjalnie dla Czytelników MB nasz ekspert ds. marketingu Michał Rusek udzieli rad i wskazówek w sprawach związanych z marketingiem, a nawet pomoże w działaniach marketingowych.
Zachęcamy do kontaktu:
m.rusek@mistrzbranzy.pl lub tel. 504 905 968.
Zapraszamy do odwiedzenia portalu
autora: www.MarketingDlaCiebie.pl