...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja MW

Reorganizacja – zmiana struktury działania firmy

Wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Taka gruntowna weryfikacja zasad funkcjonowania firmy na rynku to nic innego, tylko zapobieganie zawczasu niekorzystnym zmianom. Najważniejsza jest wiedza, w którym momencie podjąć odpowiednie kroki i zaaplikować pacjentowi właściwą metodę leczenia.

     
 

Artykuł pochodzi ze styczniowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

 

Warto od razu wyjaśnić, że reorganizacja to nie restrukturyzacja, która kojarzy się z bardzo złą kondycją przedsiębiorstwa. Restrukturyzacja to ostateczność związana z drastycznymi decyzjami o redukcji etatów, natomiast reorganizacja to maksymalne osiągnięcie efektywności oraz redukcja kosztów w firmie na nowo stworzonych strukturach, mające poprawić funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Tę metodę najczęściej stosują duże firmy i międzynarodowe korporacje.

Proszę wrzucić w Internet hasło „restrukturyzacja firmy”. Oprócz typowych opracowań znajdą tu Państwo informacje prasowe w odniesieniu do koncernów światowych. Ale czy reorganizacja jest domeną dużych firm? Nie, ponieważ tak naprawdę każdy podmiot gospodarczy wymaga odświeżenia czy weryfikacji swoich zasad działania. Faktem jest, że najczęściej takie gruntowne „przemeblowanie” fundują sobie duże firmy, bo mają najwięcej do stracenia – duży udział w rynku i pozycję lidera.

Specjaliści ds. reorganizacji podkreślają, że te działania są wpisane w naturę każdej firmy, tylko nie każda firma potrafi w porę zdecydować się na zmianę struktury. – Reorganizacja ma charakter „leczniczy” i powinna prowadzić do usuwania różnych defektów i niedociągnięć oraz do podniesienia rentowności firmy – twierdzi Marcin Poniedziałek, który od lat nadzoruje procesy reorganizacji i komercjalizacji.

W Polsce w branży piekarniczej jest to nowe zjawisko, które powoli przebija się do świadomości przedsiębiorców. W świecie biznesu jest to proces normalny, prowadzony raz na 5 lat, a takie gruntowne zmiany są czymś naturalnym i pożądanym.
Poniżej prezentujemy krótki opis, jak przebiegają przygotowania do reorganizacji, prezentowany przez firmę Hertz Polska Reorganizacje.

Kiedy reorganizować?

Kiedy w piekarni zaczyna być źle, to zapadają decyzje albo o cięciu kosztów, albo rozszerzeniu asortymentu lub wprowadzeniu nowej technologii. To jest pewne rozwiązanie, tylko zazwyczaj na krótką metę. Wystarczy przyjrzeć się doświadczeniom dużych firm, które potrafią wychodzić obronną ręką z niejednej podbramkowej sytuacji – zauważymy, że tam zmianom na poziomie produkcji towarzyszą zmiany na poziomie struktury.

Kiedy zatem potrzebna jest reorganizacja? Wtedy, gdy pojawiają się poniższe symptomy:
niepewna sytuacja firmy na rynku,
brak rentowności,
a także: możliwe zadłużanie firmy, brak umiejętności dostosowania się do warunków biznesowych panujących w branży, zagrożenie niekorzystnym bilansem.
Firmy, które mają niekorzystny bilans finansowy, wysokie zadłużenie, mogą się nie kwalifikować do reorganizacji. Takie przedsiębiorstwa potrzebują bardziej zaawansowanego programu ratunkowego, czyli restrukturyzacji. Nie jest to jednak reguła. Struktura organizacyjna nie ma aż tak dużego znaczenia. Dla mniejszych struktur (firm) poprawa z pozoru o niewielkich wartościach może okazać się zbawienna.
 

  


6 pytań o reorganizację


Jakie koszty ponosi piekarnia, która zdecyduje się na reorganizację z udziałem firmy zewnętrznej?
Proces reorganizacji jest częściowo finansowany przez firmę reorganizowaną (piekarnię) z dodatkowych zysków netto (pochodzących z przeprowadzonych prac), wygenerowanych przez najbliższe pół roku po zakończeniu prac.

Czy analiza kondycji firmy jest płatna?
Jest to usługa nieodpłatna – klient ponosi koszty dojazdu osoby prowadzącej wstępną analizę, ewentualnie koszt noclegu.

Jakie formalności muszą być spełnione, jeżeli właściciel piekarni decyduje się na reorganizację?
Otrzymuje umowę w sprawie ewentualnej reorganizacji i wykaz potrzebnych pełnomocnictw do realizacji zadania. Dla klienta istotne jest przedstawienie kosztów procesu reorganizacji w poszczególnych obszarach. Zanim przystąpimy do właściwego procesu reorganizacji, zawsze bierzemy pod uwagę spostrzeżenia zlecającego dotyczące obszarów kwalifikujących się do przeprowadzenia zmian.

Co się stanie, jeżeli właściciel piekarni nie ujawni wszystkich ważnych informacji?
Jeżeli właściciel lub zarząd firmy nie udzieli wystarczających informacji lub je „zmodyfikuje”, to można się spodziewać porażki reorganizacyjnej. Rzetelność wywiadu jest podstawą do osiągnięcia sukcesu na tym polu.

Co się dzieje, jeżeli reorganizacja nie przyniesie założonych efektów? Czy firma reorganizująca ponosi odpowiedzialność finansową za nieudaną realizację?
To jest ryzyko, na które nikt sobie nie pozwoli. Analizy i reorganizację przeprowadzają fachowcy z dużym doświadczeniem. Szczegółowa wiedza o kondycji piekarni pozwala w 100% ocenić szansę na skuteczność zmian – w ten sposób chroniony jest zarówno interes klientów, jak i firmy prowadzącej reorganizację. Pamiętajmy, że częściowa opłata za usługę wynika z dodatkowych zysków netto (pochodzących z przeprowadzonych prac), wygenerowanych przez piekarnię w ciągu najbliższego pół roku po zakończeniu prac, więc w interesie firmy świadczącej usługi jest sukces reorganizacji. Poza tym nieudany proces podkopuje wiarygodność tejże firmy.

Jaka jest gwarancja, że udostępnione informacje o statusie piekarni nie dotrą do konkurencji?
Każda umowa podpisana z piekarnią zawiera dodatkową klauzulę poufności, która daje 100-proc. bezpieczeństwo właścicielowi piekarni.

Odpowiedzi udzieliła firma:
Hertz Polska Reorganizacje

  

Analiza oceniająca

Każdą reorganizację poprzedza wstępna analiza oraz ocena kondycji firmy w porównaniu z innymi uczestnikami rynku. To wtedy pada zasadnicza odpowiedź na pytanie, czy firma kwalifikuje się do przeprowadzenia reorganizacji. Decyzja o tym jest bardzo ważna zarówno dla firmy, która ma się poddać procesom, jak i firmy, która ma przeprowadzić zmiany. Firma przeprowadzająca reorganizację  bierze pełną odpowiedzialność za prowadzony proces, dlatego tak ważny jest wysoki współczynnik skuteczności i opłacalności reorganizacji z punktu widzenia piekarni. Reorganizację warto przeprowadzić w piekarni, w której nigdy nie prowadzono podobnych prac. Proces ten pokaże wiele niedoskonałości, które nie były dostrzegane przez kierownictwo firmy na co dzień z uwagi na pewne „przyzwyczajenia”. Oczywiście można zdecydować się na częściowy proces.

Przygotowanie do zmiany

Najważniejszy krok, który daje odpowiedzi w sprawie reorganizacji, to analiza. Obejmuje ona: sprzedaż, produkcję, administrację, personel, marketing, technologię oraz technikę, sposób zarządzania, zabezpieczenie prawne firmy, zakupy, informatyzację, standaryzację procesów zachodzących w firmie. Na podstawie szczegółowej analizy i jej wyników specjaliści mogą określić, które obszary wymagają reorganizacji i w jaki sposób ją przeprowadzić. Następnym krokiem jest ogólny wywiad z zarządem. W rozmowach z osobami decyzyjnymi ważne jest uzyskanie informacji, gdzie – według nich – powinna być przeprowadzona reorganizacja. Chodzi o maksymalnie wiele informacji do ustalenia celów reorganizacyjnych.

Na każdym obszarze strategia przygotowywana jest wspólnie z właścicielami piekarni, ponieważ to osoby decyzyjne muszą być przekonane o konieczności i sensie zmian. Ważne, aby kierownictwo firmy utrzymało przyjęte standardy wynikające z procesu po zakończeniu reorganizacji. Propozycje i uzgodnienia (cele i strategia) zakresu reorganizacji przygotowywane są wcześniej przez firmę, która ma przeprowadzić reorganizację, a później omawiane i implementowane z kierownictwem firmy.

Współpraca

Podpisanie umowy w sprawie reorganizacji daje zielone światło dla realizacji zlecenia. Pełny proces reorganizacyjny w poszczególnych działach firmy trwa około 45 dni – ten czas zależy od stanu początkowego oraz od oczekiwanego poziomu efektywności założonego celu. Proces ten trwa stosunkowo krótko, ponieważ większość firm piekarniczych przeprowadza go po raz pierwszy, co powoduje, że firma reorganizująca zajmuje się tylko najważniejszymi obszarami, przynoszącymi największe efekty.  

Jak zapewniają eksperci, w czasie realizacji zlecenia prowadzone są konsultacje z zarządem przedsiębiorstwa. Takie prace u podstaw zakładają ścisłą współpracę zarówno z kierownictwem piekarni, jak i z pracownikami – kierowcami, piekarzami, magazynierami, księgowymi i kadrowymi. Proces reorganizacji przewiduje również prace na poziomie prawnym, które umożliwią przekształcenie firmy w rozwiązania korzystniejsze podatkowo. Końcowym etapem jest podsumowanie i zakończenie prac reorganizacyjnych przedsiębiorstwa.

***

To, czy nowe zasady działania będą praktykowane, w ogromnej mierze zależy od kierownictwa piekarni. Doskonale wiemy, że nie wystarczy wyposażyć zakład w system informatyczny czy nowy park maszynowy. Owszem, system informatyczny będzie kontrolować przebieg prac w piekarni, politykę magazynową, produkcyjną, sprzedażową, logistykę i księgowość firmy, ale mózgiem całej operacji jest kierownictwo czy właściciele podejmujący decyzje. To od nich zależy, z jakim efektem użyją dostępnych narzędzi do zarządzania firmą czy nowej technologi. – Reorganizacja to przede wszystkim zmiana mentalności, która wymaga od reorganizowanych otwarcia na nowe myślenie – dodaje na koniec ekspert Marcin Poniedziałek.

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji