Rozejrzyj się wokół siebie. Jeśli czegoś jest pod dostatkiem, jest popularne i ogólnodostępne, to mimo najwyższej jakości, w ludzkich oczach staje się przeciętne i zwykłe. Opracuj własną strategię, którą wyróżnisz się z tłumu, i zaskocz innowacyjnością swoją największą konkurencję.
Artukuł pochodzi z marcowego wydania magazynu Mistrz Branży
Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl |
W poprzednim artykule poruszyłem temat tabu, ponieważ zderzyłem ze sobą różne punkty widzenia przykładowego sklepu z zakresu reklamy, oferowanych produktów i obsługi. Mogliśmy wcielić się w skórę właściciela piekarni, ekspedientki, a także klienta. Jeśli nie miałeś lub nie miałaś okazji go przeczytać, serdecznie zapraszam do zapoznania się z nim na stronie www.MistrzBranzy.pl, ponieważ dzisiejszy artykuł jest jego uzupełnieniem. Tym razem wcielimy się w rolę klienta, przed którym stoi wybór tradycyjnej piekarni, renomowanej piekarni i supermarketu.
O tym, czy wybór będzie łatwy czy trudny, zdecydujesz Ty sam. Artykuł będzie jednocześnie gotowym przykładem, a także ćwiczeniem do wykonania, dlatego teraz jest ten moment, w którym w Twojej dłoni powinien znaleźć się ołówek lub długopis. Nie traćmy czasu i zacznijmy od razu.
Analiza SWOT
W pierwszej kolejności zróbmy podstawową analizę, taką, jaką wykonuje się przy każdym biznesie. Tego typu analizę powinno się przeprowadzać regularnie, bez względu na to, czy biznes dopiero powstaje, czy funkcjonuje od dawna. Jest to analiza SWOT, w której ustalimy mocne i słabe strony naszego biznesu. Te cechy zaliczamy do wewnętrznych, ponieważ dotyczą bezpośrednio tego, co dzieje się wewnątrz firmy. Szanse i zagrożenia dotyczą otoczenia zewnętrznego, ponieważ zależą od czynników niezależnych, na przykład rynku, panujących trendów i konkurencji. Dla przykładu, w pierwszej kolejności wykonamy analizę SWOT dla supermarketu.
Mocne strony:przyciąga klientów innymi towarami, więc produkty piekarskie |
Słabe strony:towar masowy, często niskiej jakości ze względu na ustalenie |
Szanse:dotarcie do dużej grupy klientów poprzez inne produkty, |
Zagrożenia:wprowadzenie większej sieci sprzedaży, |
Teraz, kiedy już wiesz, na czym to polega, a w dodatku masz przykład analizy SWOT supermarketu, oznacza to, że wykonaliśmy wspólnie pierwszy krok. Porównaj powyższą analizę ze swoim konkurencyjnym supermarketem i sprawdź, czy się pokrywa. Jeśli nie, wprowadź niezbędne korekty tak, aby odzwierciedlały stan rzeczywisty.
Teraz Twoja kolej; stoi przed Tobą bardzo ważne zadanie: wykonanie analizy SWOT własnego biznesu. Chyba nie spodziewałeś się, że zrobię to za Ciebie? Niby skąd ktoś mógłby wiedzieć lepiej niż Ty sam, jakie są Twoje najsilniejsze strony, a co stanowi słabość? To właśnie Ty jesteś najlepiej zorientowaną osobą i powinieneś wiedzieć najlepiej, jakie cechy charakteryzują Twój biznes, dlatego własnoręcznie wypełnij puste pola.
Gotowe?
Teraz, kiedy już masz wypełnione obydwie tabele analizy SWOT, zaczniesz zauważać, którymi elementami możesz konkurować z innymi sklepami, a przede wszystkim z supermarketami. Wystarczy porównać je ze sobą, by wnioski nasunęły się same. Jedyne, co pozostaje, to zakasać rękawy i podjąć konkretne działania, aby wyróżnić się z tłumu i dać się poznać klientom od tej strony, której do tej pory nie znali, a co najważniejsze – uwypuklić atuty, którym nie jest w stanie dorównać konkurencja.
Wykorzystaj swoje mocne strony i skup się na nich. Odnajdź elementy związane z szansą, które rokują rozwojem firmy. Skup się na pozytywnych aspektach, aby to właśnie z nimi utożsamiany był Twój biznes. W wolnych chwilach zapobiegaj zagrożeniom i pracuj nad swoimi słabymi stronami, jednak miej na uwadze to, że reperowanie tego, co złe, przynosi mniejsze efekty, niż eksponowanie tego, co dobre.
Kolejne kroki
W podjęciu dalszych kroków pomoże Ci również specjalnie przygotowana tabela, obejmująca takie kryteria biznesu, jak:
produkt, jego jakość oraz świeżość,
cena,
obsługa klienta,
wartość dodana.
Kryteria te zostały opisane w zależności od miejsca robienia zakupów (piekarnia tradycyjna, renomowana lub supermarket). Klienci każdego dnia podejmują decyzję, gdzie dokonają zakupów. Robią to świadomie i kompetentnie lub podążają w tzw. „owczym pędzie”, polegając na nawykach. Przeanalizuj uważnie tabelę, a dowiesz się, czym różnią się opisane miejsca zakupów w zakresie wybranych kryteriów. To pozwoli upewnić się, czy mocne strony, a także szanse wynikające z powyższej analizy SWOT, są wystarczające, aby wywarły wpływ na klientów.
Wierzę, że przyłożyłeś się do dzisiejszego ćwiczenia, dzięki czemu poświęcony czas i praca nie poszły na marne. Dodatkowo wyciągnięte przez Ciebie wnioski pozwolą dokonać zmian wpływających na korzyść całego przedsięwzięcia. Mam nadzieję, że dzięki temu łatwiej będzie Ci odnaleźć Twoje zarówno mocne, jak i słabe strony, a następnie wykorzystać je w tworzeniu rynku zbytu. Co więcej, jeśli uważasz, że we własnym sklepie widzisz klientów o innym profilu niż sobie tego życzysz, zastanów się, dlaczego tak jest. Odpowiedz sobie również na pytanie, czy jesteś świadomy, jakiego profilu klienta szukasz, a przede wszystkim co należy zmienić, aby obsługiwać właśnie takich klientów, jakich oczekujesz. Nie czekaj z tym długo, a najlepiej zacznij już dziś, by jak najszybciej móc wprowadzić odpowiednie zmiany.
Teraz zachęcam, abyś sam odpowiedział sobie na pytanie, którą piekarnię wybrałby rozsądnie myślący Kowalski, który chce kupić produkt najlepszej jakości, najsmaczniejszy i w najlepszej cenie. Życzę Ci, aby odpowiedź brzmiała „Moją”.
autor: Michał Rusek www.MarketingDlaCiebie.pl