...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja MW

Mocne i slabe strony biznesu

Rozejrzyj się wokół siebie. Jeśli czegoś jest pod dostatkiem, jest popularne i ogólnodostępne, to mimo najwyższej jakości, w ludzkich oczach staje się przeciętne i zwykłe. Opracuj własną strategię, którą wyróżnisz się z tłumu, i zaskocz innowacyjnością swoją największą konkurencję.

     
 

Artukuł pochodzi z marcowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

 

W poprzednim artykule poruszyłem temat tabu, ponieważ zderzyłem ze sobą różne punkty widzenia przykładowego sklepu z zakresu reklamy, oferowanych produktów i obsługi. Mogliśmy wcielić się w skórę właściciela piekarni, ekspedientki, a także klienta. Jeśli nie miałeś lub nie miałaś okazji go przeczytać, serdecznie zapraszam do zapoznania się z nim na stronie www.MistrzBranzy.pl, ponieważ dzisiejszy artykuł jest jego uzupełnieniem. Tym razem wcielimy się w rolę klienta, przed którym stoi wybór tradycyjnej piekarni, renomowanej piekarni i supermarketu.

O tym, czy wybór będzie łatwy czy trudny, zdecydujesz Ty sam. Artykuł będzie jednocześnie gotowym przykładem, a także ćwiczeniem do wykonania, dlatego teraz jest ten moment, w którym w Twojej dłoni powinien znaleźć się ołówek lub długopis. Nie traćmy czasu i zacznijmy od razu.

 

Analiza SWOT

W pierwszej kolejności zróbmy podstawową analizę, taką, jaką wykonuje się przy każdym biznesie. Tego typu analizę powinno się przeprowadzać regularnie, bez względu na to, czy biznes dopiero powstaje, czy funkcjonuje od dawna. Jest to analiza SWOT, w której ustalimy mocne i słabe strony naszego biznesu. Te cechy zaliczamy do wewnętrznych, ponieważ dotyczą bezpośrednio tego, co dzieje się wewnątrz firmy. Szanse i zagrożenia dotyczą otoczenia zewnętrznego, ponieważ zależą od czynników niezależnych, na przykład rynku, panujących trendów i konkurencji. Dla przykładu, w pierwszej kolejności wykonamy analizę SWOT dla supermarketu.

     
 

Mocne strony:

przyciąga klientów innymi towarami, więc produkty piekarskie
      i cukiernicze sprzedają się przy okazji i nie trzeba ich 
      reklamować,
szeroki wybór asortymentu,
duża rotacja towarów oznacza świeży produkt na półkach,
towar dostępny od ręki, można go dotknąć i pooglądać z bliska,
ekspozycja i merchandising opracowany przez ekspertów.

 

 

     
 

Słabe strony:

towar masowy, często niskiej jakości ze względu na ustalenie
      niskich cen dla dostawców,
często dowożony tylko raz w ciągu dnia, a więc wieczorem może
      go zabraknąć lub jest nieświeży,
towar jest dotykany przez klientów, a więc zakupy są niehigieniczne,
brak możliwości konsultacji ze sprzedawcą i dobrania
      odpowiedniego produktu dla siebie,
brak budowania relacji międzyludzkich,
ograniczona ilość produktów ze względu na formę sprzedaży
      i możliwości przechowywania (brak ciast kremowych).

 

 

     
 

Szanse:

dotarcie do dużej grupy klientów poprzez inne produkty,
walka z konkurencją za pomocą strategii niskiej ceny
      przy jednym produkcie,
sprzedaż na niskiej marży, ponieważ ten segment produktów
      nie jest dominującym podczas generowania zysku,
wyeliminowanie z rynku tradycyjnych piekarni i cukierni poprzez
      stopniowe odbieranie klientów i budowanie nawyku
      zakupów w supermarkecie.

 

 

     
 

Zagrożenia:

wprowadzenie większej sieci sprzedaży,
zrzeszenie właścicieli tradycyjnych piekarni i walka z supermarketem,
duże uzależnienie od jednego dostawcy
      (jakości produktów i terminowości dostaw),
mała elastyczność w zmianie cen produktów,
mała elastyczność w zmianie asortymentu,
brak kontroli jakości na poziomie produkcyjnym,
zmiana trendów w rynku na produkty wymagające
      obecności sprzedawcy,
pojawienie się produktów dopasowanych indywidualnie do klienta,
      wymagających obsługi indywidualnej.

 


Teraz, kiedy już wiesz, na czym to polega, a w dodatku masz przykład analizy SWOT supermarketu, oznacza to, że wykonaliśmy wspólnie pierwszy krok. Porównaj powyższą analizę ze swoim konkurencyjnym supermarketem i sprawdź, czy się pokrywa. Jeśli nie, wprowadź niezbędne korekty tak, aby odzwierciedlały stan rzeczywisty.
Teraz Twoja kolej; stoi przed Tobą bardzo ważne zadanie: wykonanie analizy SWOT własnego biznesu. Chyba nie spodziewałeś się, że zrobię to za Ciebie? Niby skąd ktoś mógłby wiedzieć lepiej niż Ty sam, jakie są Twoje najsilniejsze strony, a co stanowi słabość? To właśnie Ty jesteś najlepiej zorientowaną osobą i powinieneś wiedzieć najlepiej, jakie cechy charakteryzują Twój biznes, dlatego własnoręcznie wypełnij puste pola.

Gotowe?


Teraz, kiedy już masz wypełnione obydwie tabele analizy SWOT, zaczniesz zauważać, którymi elementami możesz konkurować z innymi sklepami, a przede wszystkim z supermarketami. Wystarczy porównać je ze sobą, by wnioski nasunęły się same. Jedyne, co pozostaje, to zakasać rękawy i podjąć konkretne działania, aby wyróżnić się z tłumu i dać się poznać klientom od tej strony, której do tej pory nie znali, a co najważniejsze – uwypuklić atuty, którym nie jest w stanie dorównać konkurencja.

Wykorzystaj swoje mocne strony i skup się na nich. Odnajdź elementy związane z szansą, które rokują rozwojem firmy. Skup się na pozytywnych aspektach, aby to właśnie z nimi utożsamiany był Twój biznes. W wolnych chwilach zapobiegaj zagrożeniom i pracuj nad swoimi słabymi stronami, jednak miej na uwadze to, że reperowanie tego, co złe, przynosi mniejsze efekty, niż eksponowanie tego, co dobre.

Kolejne kroki

W podjęciu dalszych kroków pomoże Ci również specjalnie przygotowana tabela, obejmująca takie kryteria biznesu, jak:
produkt, jego jakość oraz świeżość,
cena,
obsługa klienta,
wartość dodana.
Kryteria te zostały opisane w zależności od miejsca robienia zakupów (piekarnia tradycyjna, renomowana lub supermarket). Klienci każdego dnia podejmują decyzję, gdzie dokonają zakupów. Robią to świadomie i kompetentnie lub podążają w tzw. „owczym pędzie”, polegając na nawykach. Przeanalizuj uważnie tabelę, a dowiesz się, czym różnią się opisane miejsca zakupów w zakresie wybranych kryteriów. To pozwoli upewnić się, czy mocne strony, a także szanse wynikające z powyższej analizy SWOT, są wystarczające, aby wywarły wpływ na klientów.




Wierzę, że przyłożyłeś się do dzisiejszego ćwiczenia, dzięki czemu poświęcony czas i praca nie poszły na marne. Dodatkowo wyciągnięte przez Ciebie wnioski pozwolą dokonać zmian wpływających na korzyść całego przedsięwzięcia. Mam nadzieję, że dzięki temu łatwiej będzie Ci odnaleźć Twoje zarówno mocne, jak i słabe strony, a następnie wykorzystać je w tworzeniu rynku zbytu. Co więcej, jeśli uważasz, że we własnym sklepie widzisz klientów o innym profilu niż sobie tego życzysz, zastanów się, dlaczego tak jest. Odpowiedz sobie również na pytanie, czy jesteś świadomy, jakiego profilu klienta szukasz, a przede wszystkim co należy zmienić, aby obsługiwać właśnie takich klientów, jakich oczekujesz. Nie czekaj z tym długo, a najlepiej zacznij już dziś, by jak najszybciej móc wprowadzić odpowiednie zmiany.
Teraz zachęcam, abyś sam odpowiedział sobie na pytanie, którą piekarnię wybrałby rozsądnie myślący Kowalski, który chce kupić produkt najlepszej jakości, najsmaczniejszy i w najlepszej cenie. Życzę Ci, aby odpowiedź brzmiała „Moją”.  

autor: Michał Rusek www.MarketingDlaCiebie.pl

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji