...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Administrator

Jak zabezpieczyć się przed naruszeniem tajemnicy przedsiębiorstwa i zakazu konkurencji przez pracownika?

Do kogo należy receptura stworzona na potrzeby konkretnej cukierni? Czy pracownik, który odchodzi, ma prawo powtórzyć dokładnie taką samą w swojej własnej pracowni? W tym artykule przyjrzymy się zakazowi konkurencji.

Mogłoby się wydawać, że problematyka ochrony tajemnicy i ograniczania konkurencji odnosi się jedynie do dużych podmiotów gospodarczych, w szczególności międzynarodowych korporacji, gdzie wprowadzanie instrumentów ochrony w tym zakresie jest na porządku dziennym. Jednak w rzeczywistości w każdej firmie występują informacje i materiały, które stanowią bardzo cenny – choć niemajątkowy – składnik. Zabezpieczenie tych dóbr przed naruszeniem ze strony nieuczciwych współpracowników i osób trzecich może okazać się istotnym aspektem zarządzania podmiotem gospodarczym działającym w branży piekarskiej czy cukierniczej.


Tajemnica firmowa

Na wstępie warto uświadomić sobie, czym jest tajemnica przedsiębiorstwa i jakie uregulowania prawne obowiązują w tym zakresie. Jak wynika z treści art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, o której pisałem już na łamach „Mistrza Branży”: „przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności”.

Przekładając to na grunt przedsiębiorstw działających w obszarze produkcji piekarskiej lub cukierniczej, można stwierdzić, że tajemnicą przedsiębiorstwa jest każda informacja dotycząca funkcjonowania firmy, która wykracza poza wiedzę ogólną posiadaną przez osoby z branży. Mogą to być w szczególności receptury, takie jak unikatowe przepisy na chleb, ciasta, ciasteczka, torty i inne podobne wyroby. Należą do nich również specjalistyczne metody wypieku, dekoracji i przechowywania produktów. Z całą pewnością niematerialną wartością wszystkich przedsiębiorców są także informacje handlowe: listy dostawców, kontrahentów, strategie marketingowe, analizy rynku i preferencje klientów. Ochronie mogą podlegać również elementy know-how w zakresie prowadzenia firmy, np. wiedza na temat optymalizacji procesów produkcyjnych czy techniki zarządzania i organizacji pracy.



Oczywiście nie wszystkie te elementy powinny być traktowane jako tajemnica przedsiębiorstwa. Jak bowiem wynika z przywołanego przepisu, nie mogą one być powszechnie znane lub łatwo dostępne dla osób zajmujących się tym rodzajem informacji. Wiedza na temat receptur stosowanych w cukiernictwie, technik wypieku chleba lub metod organizacji pracy piekarni z całą pewnością należy do podstawowego kanonu informacji każdego piekarza czy cukiernika. Jest ona znana zarówno absolwentom szkół branżowych, jak i osobom, które „przepracowały” pewien czas w dowolnym przedsiębiorstwie o profilu piekarskim lub cukierniczym. Można wręcz stwierdzić, że jest to istotny element kwalifikacji zawodowych pożądany przez każdego, kto poszukuje pracownika na tym rynku.

Istnieje jednak – wydawałoby się delikatna – lecz w praktyce bardzo istotna różnica pomiędzy znajomością receptury lub techniki wypieku chleba pszennego a sposobem wytworzenia konkretnego, zwłaszcza specyficznego, oryginalnego produktu piekarskiego. Aspekt ten może nabierać szczególnie dużego znaczenia w przypadku towarów, które wyróżniają określonego przedsiębiorcę na rynku czy wręcz decydują o jego sukcesie w branży. W przypadku firm piekarskich i cukierniczych być może trudno wyobrazić sobie przypadek analogiczny do coca-coli lub pepsi, kiedy to jeden rodzaj produktu wyróżnia się na tyle dużą popularnością, że może stanowić źródło przewagi konkurencyjnej w stosunku do innych przedsiębiorców. Niemniej jednak specyfika tych globalnie rozpoznawalnych napojów powoduje, że ich receptura i technika produkcji stanowią najpilniej strzeżoną tajemnicą wytwórców.

W skali nawet niewielkiej piekarni lub cukierni może również dojść do wprowadzenia innowacyjnego lub szczególnie odpowiadającego gustom konsumentów produktu lub gamy produktów, które będą decydowały o sukcesie na lokalnym rynku. Właściciel takiej firmy z pewnością nie byłby więc zachwycony, gdyby konkurencja wprowadziła do sprzedaży dokładnie taki sam towar lub zestaw towarów, oferując je po nieco niższej cenie. W oczywisty sposób wiąże się to bowiem z ryzykiem utraty przychodów. Szczególne zagrożenie stwarzają na tym gruncie osoby, które miały bezpośrednią styczność ze sposobem funkcjonowania danego przedsiębiorcy, takie jak: byli pracownicy, wspólnicy lub inne osoby zaangażowane w działalność piekarni lub cukierni.

To moja receptura!

Czynem nieuczciwej konkurencji odnoszącym się do tajemnicy przedsiębiorstwa, opisanym w przywołanej ustawie, jest jej ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie. Ma to miejsce w szczególności, gdy następuje „bez zgody uprawnionego do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi i wynika z nieuprawnionego dostępu, przywłaszczenia, kopiowania dokumentów, przedmiotów, materiałów, substancji, plików elektronicznych obejmujących te informacje lub umożliwiających wnioskowanie o ich treści”.

Co istotne, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa ma miejsce także wówczas, „gdy w chwili ich ujawnienia, wykorzystania lub pozyskania osoba ta wiedziała lub przy zachowaniu należytej staranności mogła wiedzieć, że informacje zostały pozyskane bezpośrednio lub pośrednio od tego, kto wykorzystał lub ujawnił je w opisanych powyżej sposób”. W związku z tym odpowiedzialność za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa spoczywać będzie nie tylko na osobie, która te informacje czy materiały pozyskała lub ujawniła (np. byłym współpracowniku, wspólniku), ale także na tym, kto je później wykorzystał. Może to być w szczególności przyszły pracodawca lub nowy wspólnik nieuczciwego pracownika lub przedsiębiorcy.



Wykorzystywanie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa polegające na produkowaniu, oferowaniu, wprowadzaniu do obrotu, a także przywozie, wywozie i przechowywaniu w tych celach towarów stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli „osoba dokonująca wskazanej czynności wiedziała lub przy zachowaniu należytej staranności mogła wiedzieć o tym, że właściwości towarów, w tym estetyczne lub funkcjonalne, proces ich wytwarzania lub zbywania zostały w znacznym stopniu ukształtowane w następstwie czynu nieuczciwej konkurencji”.

Jak zatem przeciwdziałać takim niepożądanym zjawiskom? Tu ponownie kłania się nam wspomniana ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zdefiniowana tajemnica przedsiębiorcy chroniona jest na gruncie tego aktu prawnego w rozmaity sposób. Są to jednak przede wszystkim instrumenty cywilne, które wymagają skorzystania ze ścieżki sądowej. Należą do nich na przykład prawo żądania zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia ich skutków, naprawienia wyrządzonej szkody, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści lub podania do publicznej wiadomości informacji o treści wyroku. W przypadku naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa ustawa wprowadza także mechanizm wynagrodzenia odpowiadającego wartością cenie z tytułu umownego udzielenia licencji lub upoważnienia do wykorzystywania określonych informacji. Ustawodawca przewidział ponadto odpowiedzialność karną za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa w postaci grzywny, kary ograniczenia wolności, a w najcięższych przypadkach nawet pozbawienia wolności do lat 2.

Kluczowe znaczenie dla ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa mają również działania prewencyjne podejmowane przez właściciela firmy. Odpowiednie zabezpieczenie się pod względem prawnym jeszcze przed wystąpieniem podobnego naruszenia może stanowić wręcz warunek skorzystania z ochrony przewidzianej w ustawie. Konieczne może zatem okazać się wprowadzenie w firmie odpowiednich regulacji wewnętrznych lub ustalenie odpowiednich warunków ochrony informacji i ograniczenia konkurencji w umowach zawieranych ze współpracownikami.




Zabezpiecz swoje know-how!

O ile bowiem przypadki naruszeń wynikających z przestępstw (np. włamanie do budynku lub przełamanie zabezpieczeń informatycznych przez hackera) w sposób bezsporny podlegają odpowiedzialności prawnej, o tyle wykorzystywanie informacji legalnie pozyskanych przez byłego współpracownika może być oceniane różnie. Niekiedy trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, czy określone informacje rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorcy, czy może są po prostu elementem kompetencji pracownika i wiedzą powszechną, charakterystyczną dla osób zatrudnionych w określonej branży.

Z racji tego ustawodawca uczula nas, że „obowiązek w zakresie ograniczenia wykorzystywania lub ujawniania tajemnicy przedsiębiorcy może w szczególności wynikać z ustawy, czynności prawnej lub z innego aktu”.

W niektórych przypadkach ograniczenie w zakresie wykorzystywania informacji przetwarzanych w przedsiębiorstwie może zatem być obwarowane przepisami prawa. Należą do nich na przykład informacje pozyskiwane przez adwokatów, księgowych czy lekarzy. W branżach, które nie podlegają tak ścisłej regulacji, stosowane są natomiast zabezpieczenia wprowadzane w drodze umownej, czyli czynności prawnych, na które powołuje się ustawa.

W dużych korporacjach powszechnie wykorzystywane są choćby umowy o zachowaniu poufności (NDA, non-disclosure agreement). O analogiczne rozwiązania można jednak pokusić się również, zawierając umowę o pracę czy umowę-zlecenia w mniejszej firmie. Tak naprawdę klauzule ograniczające konkurencję lub wprowadzające ochronę informacji często wprowadza się do podstawowej umowy określającej warunki współpracy z daną osobą. Nie ma zatem potrzeby tworzenia w tym zakresie odrębnej umowy, choć i takie rozwiązanie ma niekiedy swoje walory (np. w razie wystąpienia sporu prawnego nie ma potrzeby ujawniania innych elementów zawartej umowy). Dodatkowo klauzule wprowadzające ochronę informacji można przyjąć w regulaminie pracy obowiązującym w zakładzie. Z całą pewnością zawarcie odpowiednich postanowień w umowie ze współpracownikiem zwiększy możliwości wykazania, że rzeczywiście doszło do naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa.

Innym instrumentem stosowanym w obrocie prawnym są tzw. umowy o zakazie konkurencji (NCA, non-competition agreement). Mają one zapobiegać podjęciu przez obecnego lub byłego współpracownika działalności konkurencyjnej – czy to poprzez zatrudnienie u innego pracodawcy, czy też w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na własny rachunek.

Oczywiście w przypadku obu rodzajów umów kluczowym elementem „odstraszającym” są kary umowne, które mogą skutecznie zniechęcić nieuczciwego pracownika, zleceniobiorcę lub wspólnika do dokonania czynu nieuczciwej konkurencji. Ich płatność może być zresztą dodatkowo zabezpieczona w sposób, jaki w przyszłości ułatwi egzekucję za pośrednictwem komornika.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę występują ograniczenia w zakresie ochrony konkurencji wynikające z Kodeksu pracy. Ustawa ta wprost reguluje to zagadnienie zarówno w odniesieniu do aktualnych, jak i byłych pracowników. Stosowne ograniczenia w tym zakresie powinny zostać wprowadzone w odrębnej, pisemnej, umowie lub klauzuli zawartej w umowie o pracę. Jeżeli jednak zamierzamy uniemożliwić prowadzenie działalności konkurencyjnej naszemu pracownikowi po rozwiązaniu z nim stosunku pracy, musimy w takiej umowie ustalić okres obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość odszkodowania należnego z tego tytułu, które nie może być niższe od 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy.

W tych i innych kwestiach dotyczących prawnych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw działających w branży piekarskiej lub cukierniczej zachęcam do kontaktu ze Stowarzyszeniem Rzemieślnik.

Karol Ważny, prawnik Stowarzyszenie Rzemieślnik
e-mail: karolwazny@gmail.com
tel. 504 159 491

 

Bieżące wydanie czasopisma

Poznaj nowe trendy, takie jak kakao ceremonialne, zainspiruj się recepturami finalistów Mistrzostw Polski na Pralinę, dowiedz się jak tworzyć praliny.

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji