Wysmakowane fotografie Jakuba Wilczka, wypieczone zasięgi na social mediach, prawnicze porady w nazewnictwie, sekret idealnego eklerka, a także mistrzowskie receptury finalistów Gelato Poland 2025. A na naszej okładce laureaci konkursu - Karolina Szymańska i Krystian Kwidziński.
Świeżo upieczony zwycięzca prestiżowego konkursu lodziarskiego - Gelato Poland, Krystian Kwidziński, nie od zawsze pracuje w branży. Jeszcze kilka lat temu był trenerem personalnym! Co spowodowąło zmianę jego profesji? W rozmowie z nami odpowiada na to pytanie, a także o zwycięstwie w konkursie lodziarskim, improwizacji z narzuconych składników i budowaniu marki opartej na uczciwości i jakości. Dowiedz się, jak lody proteinowe z czarnego bzu podbiły serca jury, dlaczego matematyczny umysł pomaga w rzemiośle i jak zmienia się rynek lodów w Polsce. Zapraszamy na str. 8.
W tym wydaniu znajdziecie też relację z przebiegu finału 2. edycji Gelato Poland oraz lodowe receptury przygotowane przez wszystkich finalistów na str. 32.
Jakub Wilczek to nazwisko, które każdemu kojarzy się z fotografią kulinarną. A jednak ten niezwykle uzdolniony fotograch od apetycznych kadrów, które gościły na łamach wielu prestiżowych magazynów i publikacji, zaczynał od zdjęć z wybiegów mody! Jak trafił stamtąd do kuchni? I ile zajęło mu dojście do perfekcji w pracy z cieniem i światłem? Czy istnieje przepis na zdjęcie idealne? Czytajcie rozmowę z liderem Canon Polska na str. 14.
Paweł Sudnik pamięta dokładnie chwilę, kiedy pierwszy raz spróbował eklerka – i od tego momentu jego życie zaczęło kręcić się wokół ciasta parzonego i cukiernictwa. W rozmowie z MB opowiada o swojej zawodowej drodze – od pierwszych praktyk po pracę w warszawskiej cukierni Kukułka – oraz zdradza sekrety przygotowania perfekcyjnych eklerów: od precyzyjnego przepisu po stabilizację ciasta i tworzenie wyrafinowanych kremów. Jeśli chcesz zajrzeć za kulisy pracy młodego mistrza deserów i poznać pasję, dzięki której zwykłe eklerki zamieniają się w prawdziwe dzieła sztuki, koniecznie przeczytaj cały wywiad na str. 26.
Jeszcze niedawno to smak, zapach i miejsce decydowały o tym, czy klient wróci. Dziś o tym, czy w ogóle przyjdzie, często przesądza Instagram. W czasach gdy croissant musi być fotogeniczny, a beza klika się lepiej niż billboard, social media stają się nie tylko dodatkiem, ale fundamentem sprzedaży. Czy faktycznie jednak lajki mogą przełożyć się na realną sprzedaż? Ile trzeba ich mieć? Jak zacząć tworzyć konkretne treści i jakie są najczęstsze wymówki, by jednak nie działać na Instagramie lub TikToku - ekperckimi poradami z naszymi czytelnikami dzieli się Ula Stępniak na str. 62.
O tym, że szkolić się - nie tylko z obsługo social mediów - dziś nie trzeba za bardzo nikogo przekonywać. Gdzie warto się udać by szlifować konkretne umiejętności? Czy wybrać szkolenie online lub też stacjonarne? Tej tematyce poświęcamy sporo miejsca na łamach tego wydania. Wszystko po to, by ułatwić wybór szkolenia i akademię, do której możecie się udać. Przygotowany przez nas przewodnik znajdziecie na str. 36.
"Naturalny", "tradycyjny" czy "rzemieślniczy" to bardzo popularne określenia, które stanowią integralną część nazwy lodziarni czy cukierni i produktów tam sprzedawanych. Czy są jednak zgodne z prawdą i prawe? Niestety często mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Praktyki te, choć często stosowane w celu zwiększenia atrakcyjności produktów, mogą stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, jeśli nie mają pokrycia w rzeczywistości i mogą wpłynąć na decyzje zakupowe. Czym grozi naruszenie tego prawa? I czy sama branża może coś w tej kwestii zrobić? Czytajcie porady prawnika, Karola Ważnego na str. 54.
Tego typu praktyki nazewnictwa wprowadzającego w błąd konsumenta częściej, niż przez samych rzemieślników, stosowane są przez sieci handlowe. O marketingowej iluzji świeżości pieczywa w supermarketach, które często oferują rozmrożone i dopieczone produkty, zamiast prawdziwego pieczywa wypiekanego na miejscu pisze w swoim felietonie Mirosław Kurek na str. 66.
SPIS TREŚCI
Rozmowa Mistrza Branży
Dobrych lodów nie da się zrobić w Excelu – rozmowa z Krystianem Kwidzińskim
Od modelki do monoporcji – fotografia kulinarna jako sztuka – rozmowa z Jakubem Wilczkiem
Kandy – historia z pasją
Mistrz produkcji
Edukacja i rozwój jako fundament współczesnego rzemiosła cukierniczego
Eklerki Pawła
Receptury finalistów Gelato Poland 2025
Mistrz zarządzania
Gdzie szkolić się w Polsce/Wykaz firm szkolących
Warsaw Academy Of Pastry Arts
edukuje nowe pokolenie cukierników, piekarzy i lodziarzy
Ashanti – szkoła kulinarna, która nie idzie na kompromisy
Okiem prawnika
Czysta perfekcja – jak zaplecze technologiczne wspiera kreatywność
i precyzję w nowoczesnej cukierni
Piekarnia, która kusi nie tylko chlebem
Wypieczone zasięgi
Gdzie diabeł nie może, tam Rzemieślnika pośle
Flash news
Nowości Semix
Sztuka viennoiserie w Polsce – Antonio Bachour i Sempre Group
13. edycja Sweettargów 2025
II edycja Gelato Poland
ZAPRASZAMY DO INSPIRUJĄCEJ LEKTURY
Kup bieżący numer Mistrza Branży w wersji drukowanej >