Bez wątpienia żyjemy w świecie, w którym rządzą dane. Niezależnie od źródła pochodzenia stanowią cenne źródło informacji – pozwalają na podejmowanie decyzji, które najprawdopodobniej przyniosą decydentowi korzyści. Czy ten łańcuch przyczynowo-skutkowy ma rację bytu w cukiernictwie?
Podobne artykuły
Piekarstwo w obliczu przemian społecznychDobra passa dla słodyczy i ciastekSłodkie wegańskieAldona Piecka-Zbrowska, dyrektor marketingu w Puratos Polska, twierdzi, że tak: – Z perspektywy biznesu dane są narzędziem do zrozumienia potrzeb i oczekiwań klienta. Jeśli ich nie wykorzystujemy, zaczynamy się opierać na intuicji, która może być bardzo trafna, ale często obarczona jest dużym błędem osobistych preferencji.
Stworzony w Puratos program badawczy Taste Tomorrow pokazuje, w jakim kontekście produktowym (w odniesieniu do smaku, formatu, składników, etykiety, nawyków zakupowych czy kanałów sprzedaży) konsumenckie tętno przyspiesza. Wykorzystuje on zarówno własne badania, regularnie prowadzone we współpracy z globalnymi agencjami badawczymi, jak i ankiety konsumenckie czy konwersacje w sieci analizowane z wykorzystaniem semantycznej sztucznej inteligencji. Dzięki niemu możemy zdefiniować główne wątki tematyczne dla naszej branży oraz kreować matrycę mikrotrendów. Wybrane tematy staramy się pogłębiać podczas spotkań z naszymi klientami.
– Dzięki bardzo szerokiemu podejściu oraz międzynarodowemu zasięgowi naszej firmy jesteśmy w stanie zbierać i analizować dane na poziomie globalnym, regionalnym (np. Europy), a nawet zejść do lokalnych preferencji konsumenta danego kraju. W programie bierze udział około 20 000 respondentów z blisko 50 państw. Prowadzimy je w 7 językach – dodaje z dumą.
Ekspertyza ta uzupełniana jest na bieżąco wiedzą ekspertów w zakresie badań i rozwoju produktów na całym świecie. Działamy komercyjnie, ale bliskie naszym wartościom są także aspekty edukacyjne i naukowe. Dlatego właśnie wspieramy takie inicjatywy jak Biblioteka Zakwasów stworzona przy jednej z fabryk firmy w Belgii, gdzie pielęgnujemy dziedzictwo kulturowe i niepowtarzalną specyfikę ponad 150 zakwasów pochodzących z całego świata.
Zbierane regularnie przez Puratos Polska dane służą cukiernikom, piekarzom czy czekoladnikom nie tylko do tego, by przygotowywać adekwatną ofertę produktową czy inspirować ich do tworzenia niezapomnianych rozwiązań. Są przede wszystkim bazą do rozwijania portfolio marki w czasie rzeczywistym. Jak to możliwe?
Podczas zakończonej niedawno kampanii „Polewa wieńczy dzieło” organizowane były spotkania z klientami Puratos. W ich czasie prowadzono testy nowego produktu w 2 wariantach, który został opracowany przez dwie R&D managerki: Arletę Kroker i Paulinę Piotrowską. Uczestnicy mogli głosować, który bardziej spełnia ich wymagania co do smaku czy koloru.
Wygrany trafi finalnie do oferty, dzięki czemu klienci zyskają poczucie sprawczości, a my nieocenioną wiedzę na temat tego, jakie smaki czy tekstury są im bliskie. Ten rodzaj współpracy jest dla nas bardzo ważny, ponieważ tworzenie relacji i zaufania na linii dostawca – klient jest mocno zakorzenione w DNA naszej marki.
Mamy też świadomość, jak dynamicznie zmienia się nasza branża. Na żywo reagujemy na rynek i potrzeby klientów, bo finalnie to dla nich powstają wszystkie nasze produkty. Dlatego powstał MyPuratos, sklep internetowy, w którym można w każdej chwili zamówić potrzebne składniki. I stąd też nasze decyzje o bohaterach kolejnych kampanii.
– Podstawowy wniosek, jaki wyciągamy z badań Taste Tomorrow, nie jest zaskakujący: dla ponad połowy klientów ostatecznych liczą się przede wszystkim smak, świeżość i cena, a 48% zwraca również uwagę na ogólny wygląd i kolor. Te dane wspierają nas w decyzji o rozwoju produktów wydłużających świeżość mieszanek, np. dzięki zawartości enzymów – podkreśla Agnieszka Pilarczyk, product manager choc and pat, po czym dodaje – Wspaniały wygląd finalnego produktu zapewniamy chociażby dzięki wprowadzeniu kolorowych mieszanek – w tym Tegral Red Velvet, a także zastosowaniu mieszanki, która zapewnia elastyczność i powoduje, że ciasto nadaje się do zwijania – tutaj bezsprzecznie naszym bestsellerem jest Tegral Chiffon.
Widzimy też, jak ważne są trendy prozdrowotne. Z badań Taste Tomorrow wynika, że globalnie 2 na 3 osoby przy wyborze produktu kierują się wartościami prozdrowotnymi, w tym: niższą zawartością cukru czy brakiem glutenu. Tym bardziej jesteśmy dumni z naszej nowej mieszanki Tegral Wholegrain, która nie zawiera cukru.
Z przyjemnością mogę już ogłosić, że najbliższe, majowe i czerwcowe spotkania będą poświęcone mieszankom cukierniczym. Mieszanki to niesamowicie obszerna kategoria produktów, która może być pokazywana na wiele inspirujących sposobów. Są również wdzięczne we współpracy, bo pozwalają przygotować właściwie wszystkie wypieki – od najprostszych babek po wyrafinowane torty. W trakcie prezentacji nie zabraknie nowości i mamy nadzieję, że nasze koncepcje zastosowań spotkają się z entuzjastycznym przyjęciem – kończy.