Przedsiębiorcy przy wypełnianiu rocznych PIT-ów mają problem z właściwym rozliczeniem strat z lat ubiegłych oraz mylą zaliczki wpłacone w danym roku podatkowym z zaliczkami należnymi za dany rok podatkowy – wynika z poradnika opracowanego przez Izbę w Białymstoku. Zdarzają się także pomyłki w adresach oraz braki w załącznikach.
Podobne artykuły
Nowy VAT dla piekarzy i cukierników - zmiany na lepsze?Zapłata z konta małżonka – czy wpływa na ujęcie wydatku w kosztach firmowych?Młode osoby zostają zwolnione z opłacania podatku dochodowegoRoczne zeznania przedsiębiorców są bardziej skomplikowane niż PIT-y osób zatrudnionych na etacie, a więc łatwiej w nich o pomyłki. Jako że niektórych błędów urzędnicy nie są w stanie poprawić samodzielnie, to w efekcie przedsiębiorca czasem musi stawić się w urzędzie skarbowym, by skorygować swoje pomyłki. Aby oszczędzić przedsiębiorcy wizyty w urzędzie, Izba Skarbowa w Białystoku przygotowała zestawienie najczęściej popełnianych błędów.
Kłopot z zaliczkami
Urzędnicy fiskusa zwrócili uwagę na błędy, związane z niewłaściwym wpisywaniem danych o zaliczkach. Przedsiębiorcy w PIT-ach 36 i 36L mylą bowiem zaliczki wpłacone w ciągu roku z zaliczkami należnymi. Tymczasem – jak czytamy w materiale fiskusa – „w części K formularza PIT-36 (w PIT-36L część J) należy wpisywać sumę zaliczek faktycznie wpłaconych przez podatnika, natomiast w części D i części J formularza PIT-36 (w PIT-36L część D i I) sumę zaliczek należnych. Natomiast w części N formularza PIT-36 (części M w PIT-36L) należy wpisywać zaliczki należne za poszczególne miesiące roku podatkowego.”
Poza tym przed wpisaniem informacji o wpłaconych zaliczkach trzeba sięgnąć do dokumentów wpłat lub przelewów, aby w formularzu znalazły się właściwe kwoty.
Można odliczyć tylko część strat
Przedsiębiorcy mogą obniżać dochód podlegający opodatkowaniu o straty z lat ubiegłych, jeśli je wykazali. Jednak nie można do zeznania rocznego wpisać całej straty, jako że w jednym roku podatkowym można odpisać maksymalnie 50% poniesionej straty.
Poza tym trzeba pilnować, aby przy wypełnianiu PIT nie pomylić źródeł przychodów. Chodzi o to, że straty z lat ubiegłych mogą być odliczane tylko od dochodu z tego samego źródła, z którego powstały.
Pamiętajcie o załącznikach
Osoby mające zarejestrowaną działalność gospodarczą mają obowiązek złożenia zeznania podatkowego bez względu na to, czy z działalności uzyskały jakieś przychody. Dodatkowo muszą do swojego zeznania dołączyć PIT/B – także niezależnie od uzyskanych przychodów.
Poza tym trzeba pamiętać o innych załącznikach, wynikających już z zawartości zeznania. I tak przedsiębiorcy, którzy dokonują odliczeń na dzieci (czyli rozliczają się na zasadach ogólnych) muszą pamiętać o załączniku PIT/O. Prowadzący działalność, którzy dokonują odliczeń mieszkaniowych, muszą do zeznania dodać PIT/D.
Kłopoty z małżonkami
Przy składaniu zeznania rocznego wraz z małżonkiem należy pamiętać o konieczności stosowania odpowiednich identyfikatorów. Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą do zeznania wpisywać NIP, tymczasem w przypadku małżonka nieprowadzącego działalności trzeba stosować PESEL.
Zdarzają się także przypadki, kiedy rozliczający się z małżonkami w dalszej części zeznania mylą kolejność. I tak jeśli jako „podatnik” wpisany jest prowadzący działalność gospodarczą, to w dalszej części formularza trzeba tę kolejność zachować, tymczasem wypełniający zeznanie później zapominają o tym i w miejscach przeznaczonych na dane „podatnika” wpisują informacje odnoszące się do małżonka.
Poza tym nie każdy prowadzący działalność gospodarczą może rozliczać się wspólnie z małżonkiem. Na przykład oddzielne zeznanie musi złożyć przedsiębiorca płacący podatki według stawki liniowej (19%), który np. nie może także dokonywać odliczeń na dzieci.
Warto pamiętać o krzyżykach
Wiele błędów w zeznaniach bierze się z nieuwagi wypełniających. Jest tak np. w sytuacji, kiedy przedsiębiorca zapomina np. zaznaczyć krzyżykiem, w jakim celu składa zeznania (czyli czy jest to złożenie zeznania czy też korekta błędnie wypełnionego formularza). Często zdarzają się także niepodpisane formularze. Tymczasem bez podpisu zeznanie jest nieważne. Taki błąd oznacza konieczność odwiedzenie urzędu skarbowego i to nawet jeśli poza tym wszystko w zeznaniu zostało zapisane i wyliczone prawidłowo.
Marek Siudaj, Tax Care