...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Administrator

Słodkie wegańskie

Zielona rewolucja nie wkracza do cukierni. Ona już tam jest. Kto nie odpowie na nią wegańską ofertą, straci klientów, wśród których przybywa roślinożerców.

Słowo vegan odmienia się dziś przez wszystkie przypadki. Nie bez przyczyny. Według firmy badawczej Nielsen rynek produktów roślinnych w Polsce wart jest obecnie ponad 600 mln złotych, a jeszcze w 2020 roku było to około 441 mln zł. Jak dynamicznie rośnie krajowy rynek produktów roślinnych, widać wyraźnie. Wegańskie produkty zadomowiły się w branży spożywczej na dobre i rozpierają się łokciami na półkach sklepowych. Także w cukierniczych witrynach, gdzie coraz częściej znajdziemy bezsernik, tofurnik, nerkownik czy jagielnik. I szereg innych wegańskich słodkości. Przedsiębiorcy zdają sobie już sprawę, że możliwość wyboru opcji wegańskich to nie przewaga konkurencyjna, a rynkowa konieczność.



Nie wszystko wegańskie, co roślinne
Choć dieta wegańska nie jest pojęciem nowym, to niestety nadal bywa mylona z wegetariańską. Każda z nich niesie inne ograniczenia, o których podczas produkcji cukierniczej należy pamiętać. Weganizm to w dużym skrócie rezygnacja ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego. Wszystkich, bez wyjątku. Kluczem do właściwego doboru produktów jest fakt, że wszystko, co wiąże się z eksploatacją zwierząt, w diecie wegańskiej jest wykluczone.

Samo pojęcie po raz pierwszy vegan zostało użyte w 1944 r. przez Donalda Watsona, który założył brytyjskie Towarzystwo Wegańskie. Obecnie to jedna z najważniejszych organizacji na świecie zajmująca się badaniem weganizmu, który został zdefiniowany jako filozofia i styl życia dążący do wykluczenia wszelkich form wykorzystywania zwierząt. Z opublikowanego raportu brytyjskiego Towarzystwa Wegańskiego wynika, że liderem wśród krajów, które wprowadziły na rynek najwięcej produktów wegańskich, jest Wielka Brytania. 80% Brytyjczyków ma wegańskich członków rodziny lub przyjaciół, 84% jadło wegański posiłek, a 90% uważa, że bycie weganinem jest obecnie dużo łatwiejsze niż 10 lat temu.

 

Liczby te świadczą o sporej popularności weganizmu w Wielkiej Brytanii. Także w Polsce coraz więcej osób rezygnuje ze spożywania produktów odzwierzęcych. Według danych raportu Jak odżywiają się Polacy z 2021 r. w trakcie pandemii liczba wegan wzrosła o 2%. A to oznacza, że już 6% Polaków deklaruje się jako weganie. Najwięcej w grupie wiekowej 25-34 lata. Według raportu Oxford Martin School globalne przejście społeczeństw na dietę wegańską pozwoliłoby uniknąć 8,1 mln przedwczesnych zgonów rocznie. A zdaniem Światowej Organizacji Zdrowia pierwszy krok do zdrowego odżywiania to stosowanie pożywnej diety opartej na różnorodnych produktach, pochodzących przede wszystkim z roślin, a nie od zwierząt.

Trudno i drogo?
Produkcja wegańskich słodkości do najłatwiejszych nie należy. A na pewno nie do najtańszych. Wystarczy spojrzeć na ceny roślinnych zamienników, chociażby mleka. Podczas produkcji przyda się też trochę odwagi i sporo kreatywności, gdyż oczekiwania wegan co do jakości, wyglądu i smaku deserów są zdecydowanie większe niż jeszcze kilka lat temu. To zmusza cukierników do niestannego poszukiwania nowych receptur, poznawania właściwości zamienników i doskonalenia umiejętności. Ten, kto chce oprzeć ofertę wyłącznie na wegańskich deserach, musi się wznieść na wyżyny cukiernictwa. Dobrym przykładem jest warszawska cukiernia Vege Miasto, którą magazyn „Kukbuk” zaliczył do 10 najlepszych stołecznych wegańskich cukierni. Jej właściciele przygodę z kuchnią roślinną zaczęli jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku. To długoletnie doświadczenie przekłada się na desery dopracowane w najmniejszym szczególe.

 

Samo zestawienie najlepszych wegańskich cukierni jest wymowne. Lokale wyłącznie z ofertą wegańską to wciąż wielkomiejski krajobraz. Im mniejsze miasto, tym zapotrzebowanie na ofertę roślinną w cukierniach statystycznie mniejsze. Jednak warto mieć w witrynie roślinne „must have”, chociażby wegański sernik czy brownie. Być może zainteresujemy tym osoby, które weganami jeszcze nie są, ale przymierzają się do ograniczenia spożycia mięsa. To mały, ale dobry krok w ich stronę. O ile hype na dietę roślinną w dużych miastach już dawno minął, o tyle w mniejszych miejscowościach jest wciąż w fazie wznoszącej. A to stwarza rynkową niszę, którą dość łatwo zagospodarować, choć nie niskim kosztem.

Część z nas już wie, czym jest dieta roślinna, część ją polubiła, ale dla większości nadal pozostaje nieodkryta. I to stwarza szansę dla branży cukierniczej, która zaczyna rozumieć jej znaczenie. O ile jeszcze dekadę temu można było uznać weganizm za wymysł młodych i swoistą modę, które szybko przeminie, o tyle dziś patrząc na dane rynkowe, nie można go ignorować. Nie przypomina mody, a raczej trwałą społeczną zmianę, która będzie się umacniać. Kim zatem są weganie? Przede wszystkim należą do tej grupy młodzi dorośli z pokolenia Z, ale także millenialsi. Z danych „Forbesa” z 2019 r. wynika, że aż 65% „zetek” uważa żywność roślinną za atrakcyjną.

Z pewnością na rzecz tej zmiany działa środowisko medyczne. Zdaniem dietetyczki klinicznej z Instytutu Żywności i Żywienia Hanny Stolińskiej-Fiedorowicz prawidłowo zbilansowana dieta wegańska przynosi wiele korzyści dla zdrowia. Przyjmuje się, że osoby na diecie roślinnej żyją nawet o 10 lat dłużej. Mają lepszą przemianę materii, ponieważ spożywają więcej błonnika, a to minimalizuje ryzyko nadwagi i otyłości. Ponadto dieta wegańska redukuje ryzyko chorób układu krążenia, cukrzycy, niektórych nowotworów, kamicy nerkowej czy osteoporozy. Wyeliminowanie tłuszczów zwierzęcych wpływa na zmniejszenie stanu zapalnego w organizmie. Z kolei eliminacja białka zwierzęcego to rzadsze problemy z nadciśnieniem krwi czy wysokim poziomem złego cholesterolu.



Roślinnie, czyli zdrowiej
Jednak pogląd, że wegańskie słodkości można jeść bezkarnie, jest mylny. Wszystko zależy od użytych składników. Często desery roślinne wykorzystują bakalie i suszone owoce, które zazwyczaj są mocno słodzone cukrem lub syropem glukozowo-fruktozowym. To znacząco podnosi ich wartość energetyczną. Wątpliwości budzą także gotowe mieszanki cukiernicze: nadzienia, glazury, polewy czy kremy dekoracyjne bazujące na roślinnych surowcach. Wprawdzie stanowią prostszą i tańszą w użyciu alternatywę, ale już niekoniecznie zdrową. Mimo że zapewniają stabilność procesu produkcyjnego, mogą przynieść więcej szkód niż pożytku. Wśród cukierników są tacy, którzy o gotowych mieszankach nie chcą nawet słyszeć. Według nich to droga na skróty, a wegańskie oznacza zdrowsze tylko wtedy, gdy bazuje się na naturalnych, wysokiej jakości produktach.
To wszystko sprawia, że weganie stanowią dla cukierników wyzwanie. Surowce, których nie akceptują w diecie – jaja, mleko, masło, śmietana, żelatyna – to baza w tym fachu. A tymczasem trzeba szukać odpowiednich roślinnych zamienników, bo weganie też są słodkolubni i chcą mieć produkt skrojony na miarę swoich potrzeb, na przykład wegańskie lody, które od kilku lat przeżywają prawdziwy boom w lodziarniach rzemieślniczych. Jeszcze do niedawna mrożone desery produkowano wyłącznie przy użyciu składników odzwierzęcych. Z tegorocznego raportu Barry Callebaut wynika, że do 2027 r. segment mrożonych deserów wegańskich urośnie o 12,3%. To doskonały przykład, jak tradycyjny produkt w roślinnej wersji może znowu zyskać popularność.

Zatem na czym bazuje wegańska cukiernia? Margaryna lub olej kokosowy zamiast masła. Napój migdałowy lub owsiany zamiast mleka krowiego. Sprężystość i wilgotność ciasta zapewniają mielone siemię lniane lub zgniecione banany, a nie jaja. Zamiast rafinowanego cukru ksylitol lub daktyle. Zamiast żelatyny agar czy pektyna. Zamiast piany z ubitych białek aquafaba, czyli woda z gotowanej ciecierzycy. Zamiast twarogu – tofu. Zamiast tradycyjnego masła – masło kakaowe. Zamiast śmietany mleczko kokosowe. Myli się ten, kto uważa, że roślinne zamienniki są z natury słabsze od odzwierzęcych. Niektóre mają lepsze właściwości. Roślinną śmietanę łatwiej się ubija, a podczas upalnych dni będzie stabilniejsza niż tradycyjna.

Zostając przy śmietanie kremówce. Znalezienie jej idealnego zamiennika było największym wyzwaniem wegańskiego cukiernictwa. Godną zastępczynią okazała się roślinna śmietana kokosowa. Aby dobrze się? ubijała, powinna zawierać´ jak najwięcej tłuszczu (najlepiej 22%) i 95% miąższu. Mocno ubita ma idealna? strukturę? i przyjemny kokosowy smak. Co więcej, nie wymaga dodatku stabilizatorów. Kolejne wyzwanie przyniosło stosowanie margaryny, która od lat cieszy się złą sławą, a to za sprawą rakotwórczych kwasów tłuszczowych typu trans. Współczesna margaryna zmieniła skład (dla pewności zawsze warto sprawdzić etykietę produktu). Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej 2019/649 poziom izomerów trans w margarynie nie powinien przekraczać 2 g/100 g tłuszczu. Dlatego obecnie wiele produktów nie ma w składzie niepożądanych kwasów lub sa? one bardzo ograniczone.

Uwaga na pułapki
Roślinnych zamienników przybywa, ale to nie w ich dostępności czy wyborze leży problem. Cukiernicy wpadają w pułapkę, gdy chcą, by deser z roślinnych zamienników smakował jak tradycyjny. Nie sposób to osiągnąć. Smak tłuszczu zwierzęcego mleka jest dla nas pierwotny i nie do podrobienia. Dlatego odtworzenie jeden do jeden tradycyjnego deseru w wersji wegańskiej stanowi ślepy zaułek. Rozwiązaniem jest przestawienie się z odtwórczości na tworzenie smaku. Jeśli jednak chcemy maksymalnie odtworzyć tradycyjne receptury i smaki, to musimy znaleźć takie zamienniki, które będą tożsame z tradycyjnymi pod wieloma względami, zarówno smaku, stabilności, jak i punktu topnienia.

Czy po roślinny deser sięgają wyłącznie zdeklarowani weganie? Wygląda na to, że nie. Wegańskie jedzenie w coraz powszechniejszej świadomości kojarzone jest z profilaktyką zdrowotną. Ci, dla których żywność staje się narzędziem do utrzymania zdrowia, będą chętnie sięgać po zdrowsze desery, a za takie uważane są właśnie te wegańskie. Z pewnością zrobią to także osoby z różnymi nietolerancjami pokarmowymi. A ten segment rośnie w dużo szybszym tempie niż grupa wegan. To razem sprawia, że kierowanie uwagi klientów w stronę wegańskich pozycji będzie miało coraz większe biznesowe uzasadnienie. Roślinny trend, aktualnie dominujący w branży spożywczej, będzie z nami jeszcze długo. Dla dobra nas samych, ale i planety.

Dominika Wojniak

 

Bieżące wydanie czasopisma

Czy cynamonki staną się jesiennym odpowiednikiem jagodzianek? Jak obniżyć food cost, nie zaniżając jakości produktu? Dlaczego sukcesja w branży stanowi problem?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji